Newsy

Zapotrzebowanie polskich firm na technologie informatyczne jedno z największych na świecie

2013-10-31  |  06:35

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej wykorzystują technologie informatyczne i narzędzia analityczne do usprawnienia działalności. W latach 90. najbardziej innowacyjne były sektory bankowy, ubezpieczeniowy i telekomunikacyjny, teraz informatyzacja postępuje we wszystkich branżach. Inwestycja w system analityczny może zwrócić się już po kilku miesiącach.

 – Wśród polskich przedsiębiorców obserwujemy w Polsce jeden z najwyższych wzrostów zapotrzebowania na technologie informatyczne spośród wszystkich krajów świata. Polski klient potrzebuje technologii informatycznej. W przeszłości mieliśmy trochę do nadgonienia, a dzisiaj jesteśmy w czołówce, jeśli chodzi o innowacje, o to, co z informatyki umiemy zastosować dla biznesu, dla rozwoju firm – zaznacza Alicja Wiecka, dyrektorka zarządzająca SAS Institute.

Według niej, już od początku transformacji gospodarczej polscy przedsiębiorcy chętnie inwestowali w nowoczesne technologie i informatyzowali swoją działalność. Na początku dotyczyło to głównie bankowości, ubezpieczeń oraz sektora telekomunikacyjnego, ale teraz w procesie biorą udział także inne branże.

Obecnie najbardziej zinformatyzowane branże to sektor energetyczny, handlu detalicznego, a także duże firmy z innych obszarów gospodarki. Do SAS Institute, który jest jedną z największych spółek z zakresu analityki i dostawcą oprogramowania informatycznego dla przedsiębiorców, zgłaszają się także firmy z zupełnie odmiennych sektorów.

 – Skontaktował się z nami jeden z producentów autobusów, który ma pomysł na to, jak zoptymalizować zapasy swoich części rozmieszczonych w całym kraju, żeby można było szybko usuwać awarie autobusów i do tego chce używać programu informatycznego. Chce w ten sposób analizować, ile ma  przechowywać towaru, który będzie użyteczny jako części zapasowe do bieżącej obsługi w ramach umów gwarancyjnych, które ma ze swoimi odbiorcami – wyjaśnia Alicja Wiecka w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes.

Dodaje, że inwestycja w tzw. informację zarządczą bardzo szybko się zwraca. Nawet przedsiębiorcy o niewielkim budżecie i ograniczonych planach inwestycyjnych mogą w ten sposób zaoszczędzić lub zwiększyć swoje przychody.

 – Mamy klientów, którzy mówią, że w ciągu czterech miesięcy zwrócił im się całkowity koszt wykonania tego systemu, a następne miesiące już pracują na jego przychody, na optymalizację i większą efektywność jego działalności – zapewnia Wiecka.

Dodaje, że największym wyzwaniem dla przedsiębiorców jest nie technologia, lecz znalezienie odpowiednich ludzi, którzy wdrożą innowacje w zakresie analityki biznesowej. Muszą oni dobrze rozumieć znaczenie analizy danych dla efektywnego zarządzania spółką.

Na przeszkodzie stoi też obecne prawo zamówień publicznych. Ponieważ preferuje ono wykonawców oferujących niską cenę za usługi i produkty, nie zachęca przedsiębiorców do inwestycji w informację zarządczą. Poprawiłoby to wprawdzie efektywność pracy i dało przyszłe oszczędności, ale z uwagi na koszty mogłoby uniemożliwić zwycięstwo w przetargu.

 – Rola informatyki naprawdę rośnie i bardzo cieszy, że polskie firmy widzą zastosowanie informatyki właśnie do oszczędzania, do optymalizowania wydatków i do bardzo znacznego powiększania przychodów – podsumowuje Wiecka. – Informacja zarządcza pozwala w sposób strategiczny, w sposób bardzo zwięzły i ogólny zobaczyć i sprawdzić, co się dzieje w przedsiębiorstwie, pozwala oprogramować procesy tak, żeby były optymalne i efektywne. Pozwala odpowiednio wydać pieniądze, żeby można było dostosować wydatki do potencjalnych korzyści.

Sas Institute Polska został nagrodzony przez miesięcznik "Home&Market" dla Najlepszego Partnera w Biznesie. Nagrodę przyznano za innowacyjne wdrożenia zaawansowanych rozwiązań, które pozwalają podnosić efektywność operacyjną i finansową firm i instytucji publicznych.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.