Newsy

Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń

2024-12-27  |  06:15

Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.

 W przypadku zbiórek internetowych główną kategorią w 2024 roku była jesienna powódź. Od września bardzo mocno wzrosła liczba zbiórek w tej kategorii. Potrzeby były przeróżne. Od pierwszych dni widzieliśmy wzrost zbiórek najpierw na najbardziej palące potrzeby, takie jak żywność, woda, ale później na bardziej specjalistyczne produkty, jak osuszacze czy agregaty prądotwórcze, ale również na wsparcie służb ratunkowych – mówi agencji Newseria Natalia Zdrojewska, head of growth w Pomagam.pl.

W serwisie crowdfundingowym Pomagam.pl wciąż trwa zbiórka dla ofiar powodzi „SOS Powódź: Południe Polski potrzebuje pomocy", na której zebrano niemal 2,9 mln zł. Celem zbiórki jest wsparcie organizacji pozarządowych, które organizują pomoc na terenach dotkniętych powodzią. Na Pomagam.pl powstała również dedykowana strona, gdzie można zakładać zbiórki dla konkretnych rodzin poszkodowanych podczas wrześniowej powodzi czy na konkretne cele, takie jak zakup mebli do odbudowywanego mieszkania, zakup bud dla psich powodzian czy organizacje koncertu dla powodzian. Trwają również zbiórki dla osób poszkodowanych przez wichury czy pożary.

Z raportu przygotowanego przez SW Research na zlecenie Allegro wynika, że 56 proc. Polaków, którzy angażują się w pomoc online, wspiera pomoc humanitarną związaną z kataklizmami. Badani wskazywali także na wspieranie osób chorych (48 proc.), dzieci (43 proc.) oraz zwierząt (34 proc.).

– Jeszcze kilka lat temu zbiórki internetowe były postrzegane głównie poprzez te na leczenie i rehabilitację. Teraz widzimy, że z roku na rok rosną zbiórki na leczenie naszych czworonożnych przyjaciół. Ale również coraz chętniej zakładamy i wspieramy zbiórki na realizację marzeń, na przykład na wyjazd na mistrzostwa świata, na igrzyska olimpijskie czy na wydanie płyty, więc te kategorie zbiórek rosną – wskazuje Natalia Zdrojewska.

Obecnie w serwisie Pomagam.pl można zbierać pieniądze w 20 kategoriach, m.in. na leczenie, rehabilitację, podstawowe potrzeby, kulturę czy na nagły wydatek związany z koniecznością wyjścia z trudnej sytuacji życiowej.

 Zbiórki internetowe są pierwszym frontem, który pokazuje wszystkie trendy, zarówno społeczne, jak i ekonomiczne. Z roku na rok rosną zbiórki na najbardziej palące i podstawowe potrzeby, na przykład na zakup żywności, utrzymanie się czy zakup opału na zimę – mówi przedstawicielka Pomagam.pl.

Z najnowszego raportu „Poverty Watch 2024” przygotowanego przez Polski Komitet Europejskiej Sieci Przeciwdziałania Ubóstwu (EAPN) wynika, że w skrajnym ubóstwie żyje 2,5 mln Polaków, kolejne 17 mln – poniżej minimum socjalnego. Skrajne ubóstwo najdotkliwiej wzrosło m.in. wśród dzieci i seniorów.

– Zbiórki internetowe wpływają na budowę świadomości, nie tylko na co można zbierać, ale również w ogóle mówią o tym, że można na to zbierać. Regularnie dostajemy takie zapytania, czy warto założyć zbiórkę pieniędzy, bardzo często stykamy się też ze wstydem przyznania się do tego, że potrzebujemy pomocy. To pokazuje, że cały czas jest to temat tabu. Mimo że bardzo lubimy pomagać, to proszenie o pomoc cały czas jest trudnością, szczególnie że mówimy o proszeniu o pomoc finansową – zauważa ekspertka.

Badanie SW Research wskazuje, że średnia kwota wsparcia zbiórek internetowych wynosi 80 zł. Najwięcej na akcje charytatywne przeznaczają osoby mieszkające w dużych miastach powyżej 500 tys. (24 proc.), średnio wydając 102 zł. 18 proc. pochodzi od osób zamieszkujących wsie, a średnia wartość wsparcia to 71 zł. Najchętniej pomagają osoby w wieku 25–34 lata (38 proc.). Najczęściej wskazywane powody zaangażowania się w pomoc online to satysfakcja związana ze wspierania potrzebujących (58 proc.) oraz współczucie (56 proc.). Połowa respondentów wskazuje, że chcieliby też otrzymać pomoc, gdyby sami znaleźli się w trudnej sytuacji.

– Widzimy darczyńców, którzy są coraz bardziej hojni i decydują się wpłacać więcej niż na jedną zbiórkę. Taka jednorazowa wpłata to nie jest złotówka, 5 czy 10 zł, ale najczęściej kilkadziesiąt złotych. Można powiedzieć, że jako społeczeństwo dojrzewamy i coraz chętniej wspieramy różne inicjatywy, nie tylko zbiórki charytatywne, ale również realizację marzeń – mówi Natalia Zdrojewska.

Zbiórki charytatywne na portalach crowdfundingowych na leczenie sprawiają, że rośnie też świadomość społeczna w zakresie chorób rzadkich. Tak wyniki swojego badania komentują eksperci think tanku Institute for Health. Przykładem mogą być apele rodziców o pomoc na terapie genowe dla dzieci chorych na SMA, dystrofię mięśniową Duchenne’a czy mukowiscydozę. Zdaniem ekspertki Pomagam.pl podobnie jest w przypadku chorób psychicznych.

 Wiele opisów zbiórek zawiera historię medyczną. Potrzebujący dzielą się w nich tym, gdzie szukają pomocy, z jakimi schorzeniami i objawami się zmagają, jakie mają potrzeby, ale też jak wygląda przebieg leczenia, rehabilitacji, mówią również o tym, jakie są koszty. Im więcej mówi się w zbiórkach o schorzeniach, tym więcej się o nich dowiadujemy, dzięki czemu empatia i świadomość wśród społeczeństwa rośnie – ocenia Natalia Zdrojewska.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych

Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.

Transport

Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów

Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.

Handel

Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń

W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.