Newsy

Problem nietrzymania moczu dotyczy 10 proc. Polaków. Większość nie zgłasza z tym do lekarza

2016-10-19  |  06:30

Większość kobiet po naturalnym porodzie ma uszkodzenia mięśni dna miednicy, co w wielu przypadkach wiąże się z objawami wysiłkowego nietrzymania moczu. Dolegliwość ta dotyka także 60–70 proc. pań po 60 roku życia. Lekarze alarmują, że niewiele kobiet z tym problemem zgłasza się na leczenie. Pomóc w walce z tą dolegliwością mogą pomóc nowoczesne technologie.

Jak wskazują badania, problem nietrzymania moczu może dotyczyć ok. 10 proc. populacji. Znacznie częściej występuje wśród kobiet. 80 proc. pań po naturalnym porodzie ma uszkodzenia mięśni dna miednicy, z czego u 35–50 proc. rozwiną się objawy wysiłkowego nietrzymania moczu. Problem ten dotyka często kobiety po 60 roku życia. Świadomość potrzeby profilaktyki w tym zakresie jest jednak wśród Polek niewielka, a średni czas od wystąpienia objawów do podjęcia terapii to aż dziewięć lat. 

– Na pewno dużym wyzwaniem jest w ogóle świadomość kobiet w obszarze rehabilitacji mięśni dna miednicy. O problemie wysiłkowego nietrzymania moczu i innych kobiecych przypadłościach dopiero od niedawna zaczyna się otwarcie mówić – mówi agencji Newseria Biznes Anna Poświata z firmy PelviFly.

W połowie lipca br. grupa inwestorek skupionych w Black Swan Fund przy Sieci Przedsiębiorczych Kobiet zainwestowała w rozwój projektu PelviFly wspomagającego terapię i profilaktykę funkcjonowania mięśni dna miednicy. To rozwiązanie telemedyczne, które ma pomóc kobietom świadomie zadbać o własne ciało.

 Na co dzień zajmujemy się rozwojem telemedycyny w zakresie rehabilitacji mięśni dna miednicy – mówi Anna Poświata. – W tej chwili wdrażamy platformę telemedyczną i aplikację dotyczące głównie takich dysfunkcji, jak wysiłkowe nietrzymanie moczu oraz wypadanie narządów miednicy małej. Do tej pory nasza współpraca z sektorem medycznym układa się bardzo pozytywnie.

Projekt Urszuli Wójtowicz, prezeski fundacji Force Feminite, rozwijany jest od początku przy współudziale zespołu inżynierskiego z Uniwersytetu w Stanford. Trening mięśni dna miednicy kierowanych jest do różnych grup celowych, na przykład kobietom przygotowującym się do ciąży, po porodzie, walczącym z nadwagą, w okresie menopauzy, regularnie biegającym czy wyczynowo uprawiającym sport.

W wyniku terapii minimalizowane są takie dolegliwości, jak wypadanie lub obniżenie narządów rodnych, ostre i przewlekłe bóle pleców, hemoroidy, zaparcia, zwyrodnienia i deformacje stawów biodrowych, osłabienie dna miednicy po porodzie, nacięciu krocza lub cięciu cesarskim, trudności z orgazmem, rozszerzenie pochwy, ból podczas stosunku.

PelviFly ma na celu umożliwienie kobietom prowadzenie treningu w sposób efektywny w warunkach domowych pod nadzorem specjalisty. Dzieje się tak za pomocą mobilnej aplikacji zapewniającej pacjentce biofeedback, platformie telemedycznej oraz funkcji wideokonferencji. 

– Wdrażanie całego rozwiązania na razie przebiega bardzo pomyślnie, bardzo dobrze do niego są nastawieni lekarze, głównie ginekolodzy, ale również rehabilitanci – chwali Anna Poświata. – Zobaczymy, jak całość przyjmą pacjentki. Zdecydowany kładziemy nacisk na to, żeby przeprowadzać badania naukowe, bo chcemy się opierać wyłącznie na medycynie naukowej. Pierwsze grupy pacjentek zostały już przebadane, natomiast czekają nas kolejne tego rodzaju działania. Będziemy kierować rozwojem firmy w tę stronę. W pierwszej kolejności chcemy wprowadzać nasze rozwiązania w kraju.

Plany rozwojowe PelviFly obejmują obecnie wdrożenie usługi telemedycznej w każdym województwie. Kolejnym krokiem może być ewentualna ekspansja na zagraniczne rynki.

 Pewną barierę stanowi technologia. Problem wysiłkowego nietrzymania moczu dotyczy też kobiet starszych, a nasze rozwiązanie wymaga użycia smartfonu i innych nowoczesnych technologii. Sądzimy jednak, że swego rodzaju dystans do nich nie wynika z wieku niechęcią, tylko z wolniejszej adaptacji – mówi Anna Poświata.

PelviFly było prezentowane m.in. podczas Międzynarodowych Targów Medycznych WIHE 2016.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.