Newsy

Warunki w szpitalach dziecięcych wciąż pozostawiają wiele do życzenia. Prawie połowa rodziców była zmuszona spać na krzesłach lub karimatach

2018-06-20  |  06:30
Mówi:Radosław Suchner, ordynator Oddziału Pediatrycznego Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim

Krystyna Aldridge-Holc, prezes Fundacji Polsat

Mariola Mirek, kierownik ds. komunikacji marki Pampers, Procter&Gamble

  • MP4
  • Stała obecność rodziców pomaga hospitalizowanym dzieciom wrócić do zdrowia oraz zwiększa ich poczucie bezpieczeństwa. W większości polskich szpitali brakuje jednak odpowiednich warunków noclegowych dla opiekunów małych pacjentów. Na konieczność spania na krzesłach lub karimatach skarży się prawie 50 proc. rodziców. Aby zmienić tę sytuację, marka Pampers we współpracy z Fundacją Polsat zadbała o komfortowe warunki dla rodziców już na drugim oddziale pediatrycznym, tym razem w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana II w Grodzisku Mazowieckim.

    Zgodnie z obowiązującą od 1988 roku Europejską Kartą Praw Dziecka w Szpitalu mali pacjenci mają prawo przebywać z rodzicami przez cały okres hospitalizacji. Pracownicy szpitala powinni wręcz zachęcać rodziców do towarzyszenia dziecku oraz zapewnić im odpowiednie warunku pobytu. Psychologowie nie mają wątpliwości, że bliskość rodziców korzystnie wpływa na proces leczenia, m.in. poprzez zapewnienie dziecku poczucia bezpieczeństwa i ułatwienie oswojenia się z nową dla niego sytuacją. Także lekarze coraz częściej dostrzegają zalety obecności w szpitalu rodziców swoich najmłodszych pacjentów.

    – Dziecko zrelaksowane, uśmiechnięte, leczy się lepiej i szybciej, a ono będzie uśmiechnięte i zrelaksowane wtedy, gdy taki będzie rodzic. Powód drugi jest taki, że żaden personel medyczny nie zauważy tego, co widzi rodzic, tych niepokojących, ale też prognostycznie dobrych objawów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Radosław Suchner, ordynator Oddziału Pediatrycznego Szpitala Zachodniego w Grodzisku Mazowieckim.

    Jak pokazuje badanie TNS Polska, przeprowadzone na zlecenie firmy Procter & Gamble, 90 proc. Polaków uważa, że rodzice powinni mieć możliwość przebywania w szpitalu z dzieckiem w trakcie całej hospitalizacji. Jednocześnie blisko połowa respondentów, którzy mają dzieci do 18. roku życia, doświadczyło sytuacji, w której zmuszeni byli nocować przy łóżku dziecka na karimacie, w fotelu czy na krześle lub też spotkali się z takimi sytuacjami w swoim najbliższym otoczeniu. Wciąż bowiem w wielu polskich szpitalach rodzice mają ograniczone możliwości nocowania.

    – Kiedy byłem mały, dzieci były hospitalizowane bez rodziców, później nastała era, kiedy rodziców wpuszczano do szpitali, czyli byli złem koniecznym: „Jak już musicie to przebywajcie z dziećmi, ale spać możecie na podłodze, a siedzieć na zydelku”. Myślę, że dawno już powinna nadejść era, gdzie rodzic jest pełnoprawnym uczestnikiem procesu leczenia i nie jest traktowany jako obca tkanka – mówi Radosław Suchner.

    Pierwszym zrealizowanym projektem marki Pampers i Fundacji Polsat było otwarcie Pokoju dla Mam w Powiatowym Centrum Zdrowia w Otwocku, drugim natomiast stworzenie komfortowych warunków dla rodziców Oddziału Pediatrycznego w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim. 24 maja miało miejsce uroczyste otwarcie zmodernizowanego oddziału, wyposażonego w udogodnienia, mające poprawić komfort rodziców czuwających przy swoich pociechach w czasie ich hospitalizacji.

    – „Pokoje dla Mam” to projekt, którego celem jest tworzenie w polskim szpitalach warunków ułatwiających rodzicom towarzyszenie swoim dzieciom w trakcie procesu hospitalizacji, Jest to część kampanii „Wspólnie dbamy o bobasy”, w ramach której sami podejmujemy różnorodne działania, ale też zachęcamy społeczeństwo do wspieranie mam w opiece nad dzieckiem. Chcemy, żeby ten proces był jak najbardziej przyjemny i komfortowy. Jako marka Pampers chcemy wspierać zdrowy i szczęśliwy rozwój dzieci, również w takich trudnych sytuacjach jak pobyt w szpitalu – mówi Mariola Mirek, kierownik ds. komunikacji marki Pampers, Procter & Gamble.

    W ramach modernizacji został przeprowadzony generalny remont dwóch łazienek przeznaczonych dla dzieci i ich rodziców. Dotychczasowa świetlica została przebudowana i zaadaptowana na salę szpitalną dla małych dzieci oraz dodatkową łazienkę. Oddział został ponadto wyposażony w trzy nowe komody kąpielowe dla niemowląt. W celu zwiększenia komfortu rodziców czuwających przy swoich pociechach zostały ufundowane dwadzieścia dwa fotele z funkcją spania, zlokalizowane przy każdym łóżku szpitalnym dziecka.

    – Pięć lat temu wpadliśmy na pomysł, że remontując oddziały szpitalne, będziemy przygotowywać pokoje również dla matek, bo wiemy, jak ważna jest obecność rodzica w procesie leczenia dziecka. To podkreślają wszyscy lekarze. To, co rodzic jest w stanie dać dziecku, będąc z nim w sali, to jest nie do przecenienia, proces zdrowienia i rehabilitacji przebiega znacznie szybciej – mówi Krystyna Aldridge-Holc, prezes Fundacji Polsat.

    Renowację Oddziału Pediatrycznego w Szpitalu Zachodnim im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim wsparli wszyscy, którzy w okresie od 2 do 15 maja kupili produkty Pampers w sieci sklepów Kaufland. Część dochodu ze sprzedaży została przekazana na rzecz remontu. Fundacja Polsat i marka Pampers już planują kolejne tego typu wspólne działania.

    Rocznie na Oddział Pediatryczny Szpitala Zachodniego im. św. Jana Pawła II w Grodzisku Mazowieckim trafia do 1 200 dzieci. Do dyspozycji najmłodszych pacjentów są m.in. trzy sale dla niemowląt oraz trzy sale dla małych dzieci do 4 roku życia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Patronaty medialne

    Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

    Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

    > Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

    Partner sekcji zdrowie

    Farmacja

    Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

    Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

    Prawo

    Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

    21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

    Handel

    Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

    Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

     

    Handel

    Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

    Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.