Przegląd mediów

kwiecień 2018

Dobrodzień czeka na „odkorkowanie” miasta

2018-04-10  |  12:48

Dobrodzień doczeka się obwodnicy. Dzięki nowej drodze TIR-y nie będą wjeżdżać do centrum. W najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na tę inwestycję. W województwie opolskim w kilku miejscowościach trwają prace budowlane. Najważniejsza inwestycja to budowa obwodnicy Malni i Choruli. Droga ułatwi dojazd do Cementowni Górażdże i Autostrady A4.

Na południe od Dobrodzienia zostanie wybudowana obwodnica, która połączy się z drogą krajową nr 46 i będzie częścią  drogi wojewódzkiej nr 901. Obok drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa. Dla ułatwienia podróżowania mieszkańców przygotowane zostaną zatoki autobusowe. Wymienione zostanie również oświetlenie wzdłuż drogi. Koszt inwestycji szacuje się na około 65 mln zł, ale ostateczna kwota będzie wiadoma po przetargu.

Jak mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego, obok głównej inwestycji będą budowane drogi gospodarcze i punkt kontrolny dla inspektorów ruchu drogowego. – Jest to jedna z kilku największych planowanych inwestycji w regionie. Przez mieszkańców jest ona od lat oczekiwana. To również usprawnienie ruchu tranzytowego – wyjaśnia Szymon Ogłaza.

Mirosław Sokołowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu nie przewiduje w pierwszym etapie budowy utrudnień dla kierowców.

– Naszym zamierzeniem jest wyprowadzenie ruchu samochodowego z Dobrodzienia. Zbudowane zostaną dwa ronda. Jedno w miejscu połączenia z planowaną obwodnicą Myśliny oraz drugie przy „Dobrotece”. W chwili budowy rond kierowcy napotkają na utrudnienia. Wtedy zostanie wprowadzony ruch wahadłowy – mówi Sokołowski.

Dodajmy, że w województwie opolskim trwa remont drogi prowadzącej do Zamku w Mosznej (DW 409). Obecnie prowadzone są prace rozbiórkowe istniejącej nawierzchni. Podobnie jak w poprzedniej inwestycji zbudowany zostanie również ciąg pieszo – rowerowy, chodnik, zatoki autobusowe oraz przejścia dla pieszych z azylem.

Aktualnie od strony Prudnika droga jest zamknięta. W drugim etapie przebudowy kierowcy napotkają na utrudnienia od strony Krapkowic. – Jest to ważne połączenie z uwagi na Zamek, który jest naszą atrakcją turystyczną. Po kolejnej inwestycji w Alei Lipowej, będzie można bezkolizyjne dojechać z Prudnika do Mosznej – mówi Ogłaza.

Kolejnym miejscem na mapie trwających inwestycji drogowych są Racławice Śląskie (DW 417). Trwa tam przebudowa mostu na rzece Osobłoga. Remontowana jest również droga między Niemodlinem, a Wydrowicami (DW 405), w Branicach (DW 419), w Kielczy w stronę granicy województwa (DW 901) oraz Przylesiu (DW 401).

Największa trwająca inwestycja drogowa w województwie to budowa obwodnicy Malni i Choruli. Wartość kontraktu to ponad 40 mln zł. Za tę kwotę powstanie ponad 6 km trasy, która ominie miejscowości od północy.

Przypomnijmy, że droga będzie budowana w technologii betonowej. Szacuje się, że na jej wykonanie potrzeba około 28 tysięcy m3 betonu. Obwodnica o długości 6,1 km będzie poprowadzona nowym śladem drogi wojewódzkiej nr 423. Droga, omijając Malnię i Chorulę od północy, doprowadzi ruch do skrzyżowania dróg wojewódzkich 423, 424 oraz 409 – do ronda pomiędzy Krapkowicami a Gogolinem.   Dzięki temu Opole zyska bezpośrednie połączenie z węzłem autostradowym „Gogolin”, a mieszkańcy Malni i Choruli odetchną od ruchu ciężarówek.

Piotr Wrona/Karolina Kondracka

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.

Informacje z dnia: 10 kwietnia

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Biogen

Aktualne oferty pracy

Specjalista ds. sprzedaży

Aktualnie poszukujemy kandydatów i kandydatek na stanowisko: Specjalista ds. sprzedaży. Ze szczegółami oferty można zapoznać się na tej podstronie.

Konsument

Na Śląsku stawiają na innowacje społeczne i zielone technologie. Duże inwestycje klimatyczne czekają wszystkie polskie miasta

W najbliższych kilkunastu latach polskie miasta czekają duże inwestycje związane z potrzebą dostosowywania do europejskiej polityki klimatycznej i z przeciwdziałaniem zmianom klimatu. Środki potrzebne są przede wszystkim na nowe technologie, poprawiające jakość życia w długoletniej perspektywie. Sytuację skomplikowała jednak pandemia, w wyniku której samorządy tracą miliony złotych m.in. przez koszty walki z wirusem i mniejsze wpływy z podatków. W trudnych czasach potrzebne jest innowacyjne podejście do zarządzania, zwłaszcza w miastach, których gospodarka opiera się na kopalniach. W ramach projektu Rybnik360 śląskie miasto do 2035 roku chce zastąpić wygaszane stopniowo górnictwo, opierając się m.in. na zielonych technologiach i odnawialnych źródłach energii.

 

Finanse

Tarcza branżowa trafi pod obrady Senatu. Możliwe rozszerzenie listy sektorów uprawnionych do pomocy

Zgodnie z zapowiedziami rządu od 28 listopada ponownie zaczną działać sklepy i usługi w galeriach handlowych, choć w bardziej rygorystycznym reżimie sanitarnym. Na większe luzowanie obostrzeń na razie nie pozwala wciąż wysoka liczba zakażeń i zgonów. Firmy z określonych branż, które pozostają zamknięte, będą mogły liczyć na pomoc z tarczy branżowej, przyjętej w ubiegłym tygodniu przez Sejm. Problem w tym, że lista PKD jest niewystarczająca i z tym najczęściej przedsiębiorcy zgłaszają się dziś do Rzecznika MŚP. Wicepremier Jarosław Gowin zapowiedział, że na etapie prac Senatu wsparcie to może zostać rozszerzone na innych beneficjentów.

Farmacja

Pacjenci z ciężkimi chorobami jelit muszą przerywać terapię po 1-2 latach ze względów administracyjnych. Lekarze apelują o zmiany

Na nieswoiste zapalenia jelit choruje około 50 tys. Polaków, głównie młodych osób przed 35. rokiem życia. Pacjenci z ciężkim przebiegiem choroby potrzebują terapii biologicznej, która w Polsce jest dostępna w ramach programów lekowych. Te ze względów administracyjnych są jednak ograniczone czasowo do 1–2 lat. Po tym okresie pacjenci nie mogą już kontynuować leczenia, a do programu lekowego mogą zostać włączeni ponownie dopiero, kiedy nastąpi nawrót choroby i ciężkie nasilenie jej objawów. Lekarze apelują o zmianę tych kryteriów. – Przerywanie terapii, które może doprowadzić do utraty jej skuteczności, powinno być uznane za błąd. To ryzykowne dla pacjentów – podkreśla prof. Jarosław Reguła, krajowy konsultant w dziedzinie gastroenterologii.

 
 

Problemy społeczne

Pandemia zwiększyła zainteresowanie ubezpieczeniami na życie. Klienci częściej szukają ochrony na wypadek nagłego zachorowania i pobytu w szpitalu

W ostatnich miesiącach widać większe zainteresowanie ubezpieczeniami na życie. Po wiosennym spowolnieniu spowodowanym lockdownem w III kwartale wzrósł popyt na ubezpieczenia, mimo wakacji, które zazwyczaj są spokojniejszym okresem w sprzedaży. W Unilinku od stycznia do września dynamika sprzedaży wzrosła o 120 proc. r/r, a w samym wrześniu – o 136 proc. To nie tylko efekt wzrostu świadomości ubezpieczeniowej, ale też przesunięcia w czasie decyzji o zakupie polisy.