Mark Gilbert, CEO of ATN, Shares Strategic Guidance as U.S. Considers Auto Parts Tariff Exemptions for Carmakers
“These tariff discussions highlight how interconnected and vulnerable the automotive supply chain really is,” says Gilbert. “But it also presents an opportunity for dealerships to adapt, realign their strategies, and show resilience in the face of market shifts.”
The proposed tariffs, aimed at strengthening domestic production, could significantly increase costs for automakers that rely on imported parts. While exemptions may lessen the burden for U.S. manufacturers, the impact on dealership operations remains complex. Supply chain delays, fluctuating inventory, and rising vehicle prices are all in play.
Gilbert stresses that dealerships must focus on three core areas: inventory agility, proactive customer communication, and team training.
“Dealerships that can quickly shift inventory strategies—focusing on domestically produced models or diversifying suppliers—will be in a better position to manage disruption,” Gilbert notes. He also recommends stocking up on used and certified pre-owned vehicles, which may see increased demand if new car prices spike due to tariffs.
Equally important is clear, consistent communication with customers. “We know today’s buyers are tuned to the news. When they hear about tariffs, they worry about higher prices or fewer choices. Dealerships need to address those concerns head-on,” says Gilbert. That means educating sales teams to explain potential price changes, offering flexible financing options, and providing transparent guidance to build trust.
Gilbert also emphasizes that training is a dealership’s best investment during uncertain times. “Your people are your front line. Equipping them with the knowledge and tools to navigate these conversations confidently will make a huge difference in customer satisfaction and retention.”
ATN is actively working with dealer partners nationwide to update training modules in response to the evolving policies. Programs now include guidance on customer reassurance, sales agility in pricing-sensitive environments, and adapting to fluctuating inventory.
“If the exemptions go through, we may avoid some of the most severe cost hikes—but the environment will still be competitive,” says Gilbert. “Dealerships that move now, prepare their teams, and stay transparent with their customers will have the edge.”
Mark Gilbert
ATN
+1 480-999-5055
email us here
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

The Talk Awards Bestows Three Restaurants with Consecutive Awards for Customer Service
Lawn Edger Market is Expected to Grow at a CAGR of 6.5% by 203 | Fact.MR Report
PathFree Technologies Engages Investment Banking Firm to Accelerate Growth, Reflecting Founder’s Grit-Fueled Vision
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.