U.S. Consumer Confidence Ticks Upward in May as Inflation Pressures Ease

Prosper Insights & Analytics
New Survey Data from Prosper Insights & Analytics Signals Growing Optimism Amid Shifts in Spending Behavior.
Price Pressures Easing.
The most significant shift came in consumer perceptions of inflation. The share of adults reporting price increases across core essentials — including groceries and gasoline — fell across every tracked category. Price concern for meat and poultry dropped from 63.4% to 59.9%, while gasoline price pressure dipped from 44.8% to just 39.2%.
"Consumers are telling us they’re feeling the relief," said Phil Rist, EVP-Strategic Initiatives at Prosper Insights & Analytics. "Even a modest drop in perceived inflation is a signal that wallets might be opening wider again — a key insight for retailers, brands, and policymakers."
Lifestyle Spending Set for Rebound?
While essential categories saw relief, there was a notable uptick in price sensitivity around apparel and accessories, which rose from 29.9% to 31.8%. This shift may reflect increased consumer attention to discretionary spending, a trend that often precedes a broader spending rebound. Additionally, fewer Americans reported a drop in their standard of living in May (31.0%, down from 33.0%), underscoring a subtle but meaningful improvement in household resilience.
Strategic Implications for Businesses.
As inflation worries fade and mood metrics rise, brands are advised to:
- Pivot messaging from economic caution to value-driven and experience-rich engagement.
- Leverage rising confidence to reinvigorate discretionary spending campaigns.
- Monitor regional and demographic nuances to tailor offers to emerging pockets of optimism.
About the Survey:
The Prosper Monthly Consumer Survey is one of the longest-running continuous datasets in the U.S., capturing real-time insights from adults aged 18 and older. The May 2025 survey of 8,225, US adults was conducted May 1st – May 7th 2025.
About Prosper Insights & Analytics:
Prosper Insights & Analytics is a leader in US consumer intelligence, offering 22 years of comprehensive zero-party data on behaviors, motivations, psychographics, and future spending plans. Our cutting-edge analytics transform this data into actionable insights, enabling marketers, policymakers, and investors to anticipate trends and respond proactively, gaining a competitive edge in their industries. Prosper datasets provide early macroeconomic forecasts weeks in advance of government data for institutional fixed income, equity and foreign exchange investors. www.ProsperInsights.com
Phil Rist
Prosper Insights & Analytics
+1 614-846-0146
info@goprosper.com
Visit us on social media:
LinkedIn
X
Legal Disclaimer:
EIN Presswire provides this news content "as is" without warranty of any kind. We do not accept any responsibility or liability for the accuracy, content, images, videos, licenses, completeness, legality, or reliability of the information contained in this article. If you have any complaints or copyright issues related to this article, kindly contact the author above.

Thinkstack Debuts Native Arabic AI Chatbot to Serve Growing MENA Market
Sane Windows Announces Installation and Replacement Services Across Missouri
EBC và United to Beat Malaria nêu bật mối liên hệ giữa Ô nhiễm môi trường và bệnh tật nhân Ngày Môi trường Thế giới
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.