Mówi: | Klaudiusz Sytek |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Aforti Holding |
Obroty kantorów internetowych wzrosną w tym roku o jedną piątą. Wśród klientów jest coraz więcej przedsiębiorców
W e-kantorach klienci wymieniają jedną piątą tego, co w kantorach tradycyjnych – wynika z szacunków Currency One. W tym roku wartość branży może wzrosnąć do 38 mld zł, bo obroty serwisów dynamicznie się zwiększają. Coraz większa jest także konkurencja – do gry wchodzą kolejne banki. Z usług e-kantorów chętnie korzystają też przedsiębiorcy.
– To jest bardzo dynamiczny rynek. Sam fakt, że w perspektywie ostatniego roku trzy banki zdecydowały się uruchomić internetowe platformy wymiany walut czy tzw. kantory online dla osób fizycznych, powoduje, że rynek musi być perspektywiczny. Inaczej banki nie wchodziłyby w ten biznes – mówi agencji informacyjnej Newseria Klaudiusz Sytek, prezes zarządu Aforti Holding, do której należy serwis Aforti Exchange.
Ustawa antyspreadowa sprawiła, że z możliwości wymiany w sieci zaczęły korzystać także osoby fizyczne zadłużone w walutach obcych. Dzięki e-kantorom oszczędzają nawet kilkaset złotych rocznie. Rynek dynamicznie rośnie od siedmiu lat, mimo że ubiegły rok – przez zawirowania na rynkach walutowych i rosnącą konkurencję ze strony banków – był dla branży trudny.
Spółka Currency One, operator serwisów Walutomat.pl i InternetowyKantor.pl, szacuje, że obroty e-kantorów w 2016 roku wzrosną o 20 proc. i mogą wynieść 38 mld zł. Dziś funkcjonuje na rynku ok. 50 podmiotów. Czołówka od lat jednak się nie zmienia.
– Uważamy, że ten rynek jest dość mocno nasycony, a wejście na rynek platform czy kantorów banków powoduje, że będzie on coraz trudniejszy – ocenia Sytek.
Dlatego Aforti Exchange stawia na klienta korporacyjnego, czyli małe i średnie firmy z przychodami na poziomie 40–50 mln zł rocznie. Jak zaznacza prezes, coraz więcej przedsiębiorców z tego sektora zajmuje się eksportem i importem, stąd rosnące zainteresowanie wymianą walut z ich strony.
– Jesteśmy w stanie zaproponować dobre kursy i szybką wymianę walut, bardzo przyjazny internetowy system obsługi klienta, opiekę dilera i zespołu sprzedaży nad klientem. To powoduje, że klienci nas wybierają – wyjaśnia Klaudiusz Sytek.
Na platformie AfortiExchange.pl w IV kwartale 2015 roku przedsiębiorcy dokonali transakcji na łączną kwotę 6,6 mln euro. To 56-procentowy wzrost rok do roku i 47-procentowy w ujęciu kwartalnym.
– To jest biznes, który wymaga znacznych nakładów na sieć sprzedaży, na marketing, na IT, więc ma też określony próg rentowności. Nam udało się go przekroczyć w zeszłym roku. Badaliśmy jednak kilka kantorów, które chcieliśmy przejąć i one balansowały na krawędzi zyskowności – mówi Sytek. – W sytuacji, kiedy na rynek wchodzą duzi gracze, może to spowodować, że będzie dużo przetasowań.
W jego ocenie małe kantory będą znikać z rynku albo łączyć się z większymi podmiotami.
Czytaj także
- 2025-07-09: GUS chce walczyć z fake newsami. Współpraca z sektorem prywatnym ma pomóc ograniczyć chaos informacyjny
- 2025-06-18: Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji
- 2025-04-04: W drugiej połowie roku do sprzedaży trafi najinteligentniejszy Mercedes. W pełni elektryczny CLA jest krokiem do całkowitej dekarbonizacji produkcji
- 2025-03-17: UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania
- 2025-02-26: Cyfrowe euro coraz bliżej. Europejski Bank Centralny przygotowuje się do rewolucji w systemie płatności
- 2025-02-19: Iwona Guzowska: Nie myślę o powrocie do polityki. Ten rozdział jest definitywnie zamknięty
- 2024-06-20: Sztuczna inteligencja rewolucjonizuje edukację. Rynek takich rozwiązań będzie rósł w tempie prawie 40 proc. rocznie
- 2024-06-18: Sztuczna inteligencja w centrum zainteresowania biznesu. Większość firm ogranicza się do pilotażów i eksperymentowania
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-07: Ruszają prace nad poprawą programu Czyste Powietrze. Ministerstwo Klimatu szuka stabilnych źródeł finansowania i większej efektywności
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Polskie MŚP otrzymają większe wsparcie w ekspansji międzynarodowej. To cel nowej inicjatywy sześciu instytucji
Firmy z sektora małych i średnich przedsiębiorstw otrzymają kompleksowe wsparcie na potrzeby zwiększania konkurencyjności na arenie międzynarodowej. Taki jest cel wspólnej inicjatywy instytucji zrzeszonych w Grupie PFR pod szyldem Team Poland. Obejmuje ona zarówno wsparcie kapitałowe, w postaci gwarancji, pożyczek czy ubezpieczenia, jak i doradztwo oraz wsparcie promocyjne i informacyjne, dzięki czemu mikro-, małym i średnim firmom łatwiej będzie podjąć decyzję o ekspansji zagranicznej. Pierwszy projekt dotyczy wsparcia dla firm zainteresowanych uczestnictwem w odbudowie Ukrainy.
Bankowość
RPP zgodna co do potrzeby obniżania stóp procentowych. Trwają dyskusje dotyczące tempa tych decyzji

W lipcu Rada Polityki Pieniężnej po raz drugi w tym roku obniżyła stopy procentowe, określając swój ruch mianem dostosowania. W kolejnych miesiącach można oczekiwać kolejnych obniżek, ale ich tempo i termin będą zależeć od efektów dotychczasowych decyzji i wzrostu płac. Docelowo główna stopa procentowa ma wynosić 3,5 proc. Te okoliczności sprzyjają kredytobiorcom.
Handel
Umowa z krajami Mercosur coraz bliżej. W. Buda: Polska nie wykorzystała swojej prezydencji do jej zablokowania

– Polska podczas prezydencji w Radzie UE nie wykorzystała szansy na obronę swoich interesów w sprawie umowy z krajami Mercosur – ocenia europoseł PiS Waldemar Buda. W jego ocenie polski rząd, mimo sprzeciwu wobec zapisów umowy, nie zbudował w UE sojuszy niezbędnych do jej odrzucenia. Porozumienie o wolnym handlu spotyka się przede wszystkim z protestami europejskich rolników, którzy obawiają się zalania wspólnego rynku tańszą żywnością z krajów Ameryki Południowej. Według europosła wszystko może się rozegrać w najbliższych tygodniach.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.