2 na 3 Polaków odwiedziło jarmark świąteczny w ciągu ostatnich lat
Polacy kochają jarmarki świąteczne. Dowodzi tego badanie wykonane przez SW Research dla Leonardo Hotels Polska. Większość respondentów w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziła świąteczny jarmark. Najczęściej był to jarmark we własnym mieście, ale nie brakuje osób wyjeżdżających, a do odwiedzania tych miejsc najbardziej zachęca ich niezwykła atmosfera i dekoracje.
Świąteczne tradycje to już nie tylko wigilijna kolacja
Jak pokazują dane, Polacy chętnie sięgają po nowsze formy spędzania wolnego czasu w okolicach Bożego Narodzenia. To już nie tylko wigilijna kolacja i kolędowanie, ale również popularne na całym świecie jarmarki świąteczne. To miejsce spotkań rodzin i przyjaciół, świątecznej rozrywki oraz przestrzeń zakupu pierwszych prezentów. Ilu Polaków w ciągu ostatnich trzech lat odwiedziło jarmark świąteczny? Zdecydowana większość postawiła na taką aktywność: 24% respondentów wybrała się na jarmark raz, 38% – kilka razy, a 3% – kilkanaście razy. Podobną liczbę odwiedzin odnotowujemy zarówno wśród kobiet jak i mężczyzn, za to wśród podziałów wiekowych zdecydowanie dominuje grupa osób powyżej 50 roku życia. Najczęściej na jarmarki świąteczne wybierały się osoby zamieszkujące miejscowości o wielkości od 20-200 tys. mieszkańców.
Dane pokazują, że przeważnie spędzamy na jarmarku kilka godzin – taki czas zadeklarowało 70% badanych. Co piąta osoba przeznacza na wizytę cały dzień, a niemal co dziesiąta (8%) weekend lub kilka dni. Na dłuższe wizyty zdecydował się 1% respondentów. Ostatnie liczby pokazują, że wśród Polaków są osoby zainteresowane specjalnymi wyjazdami na jarmarki świąteczne.
Świąteczny city break – co druga osoba wybiera się do innego miasta na jarmark
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research dla Leonardo Hotels w maju 2024 roku, tylko około 24% ankietowanych w ogóle nie korzysta z city breaków – pozostali korzystają z tej formy wyjazdu w różnym wymiarze. Nie dziwi więc, że te tendencje mają również odzwierciedlenie w wynikach badania dotyczących jarmarków świątecznych.
– Zainteresowanie pobytem w dużym mieście w okresie zimowym jest dla nas ewidentne. NYX Hotel w Warszawie oraz Leonardo Boutique City Center i Leonardo Boutique Old Town w Krakowie są przygotowane na gości, którzy planują bożonarodzeniowy city break. Klimat ozdobionej świątecznie warszawskiej metropolii, czy uroczy, zabytkowy i zimowy Kraków to doskonałe miejsca na odpoczynek o tej porze roku. Nasze hotele gwarantują szereg udogodnień i umiejscowienie w takich punktach miast, które ułatwiają dostęp do jarmarków świątecznych – komentuje Anastasiia Stolarska, Cluster Poland Reservation Manager, Leonardo Hotels Polska.
Jak pokazują deklaracje respondentów, Polacy rozważają wizytę na jarmarkach w całym kraju. Respondenci najczęściej decydowali się na odwiedzenie jarmarku w swoim mieście (60%). Niemal co druga osoba (46%) odwiedziła jarmark w innym mieście na terenie Polski, a 15% osób uczestniczyło w jarmarkach za granicą.
Co nas interesuje na jarmarkach i jaki jest nasz budżet?
Do jarmarków przyciągają nas różne atrakcje. Czynnikiem, który w zdecydowanie największym stopniu zachęca respondentów do odwiedzenia jarmarków świątecznych jest panująca tam atmosfera i dekoracje (56%). Badani rzadziej zwracają uwagę na kwestie takie jak smaczne jedzenie i napoje (16%), możliwość zrobienia zakupów świątecznych (15%) czy poznania lokalnych tradycji (13%). We wskazaniu na pierwszą z atrakcji ewidentna jest różnica pomiędzy kobietami i mężczyznami: atmosfera i dekoracje są istotne dla ok. 62% kobiet, ale jedynie dla ok. 47% mężczyzn.
Atrakcyjne są dla nas również okazje do przebywania z bliskimi i poznawania nowych miejsc. Osoby odwiedzające jarmarki najczęściej łączą tę aktywność ze spotkaniami z przyjaciółmi i rodziną (54%) oraz zwiedzaniem miasta (47%). Wśród pozostałych czynników wymieniono nocleg w wyjątkowym hotelu oraz koncerty lub inne wydarzenia kulturalne.
Niebagatelną kwestią są oczywiście finanse. Czterech na dziesięciu respondentów (43%) odwiedzających jarmarki jest skłonna przeznaczyć średnio na wizytę, w tym zakupy i ewentualne koszty związane z podróżą i noclegiem, kwotę nie wyższą niż 200 zł na osobę. Trzech na dziesięciu badanych wydaje od 201 zł do 400 zł, a 15% respondentów na wydatki związane z jarmarkami bożonarodzeniowymi przeznacza od 401 do 600 zł. Nieco częściej niż co dziesiąta osoba (12%) jest skłonna wydać wyższą sumę pieniędzy. Pomimo wciąż istniejącej inflacji jesteśmy skłonni przeznaczyć określoną kwotę na ten rodzaj aktywności.
Jeden z najpiękniejszych jarmarków świątecznych w Polsce odbywa się w Krakowie na malowniczym Rynku Głównym, który znajduje się w niewielkiej odległości od dwóch hoteli Leonardo Boutique. Wiele do zaoferowania ma także Warszawa, która zachęca do odkrycia jarmarków w wielkomiejskim stylu - z imponującymi świątecznymi iluminacjami i lodowiskami dla odwiedzających. Leonardo Royal i NYX Hotel Warsaw są tu dobrymi bazami wypadowymi. Na dachu tego drugiego po raz pierwszy w tym roku zagości dostępna dla wszystkich iście zimowa kraina - Winter WOWderland.
O BADANIU:
Badanie przeprowadziła agencja SW Research na zlecenie Leonardo Hotels Polska w październiku 2024 roku. Metoda badawcza: wywiady on–line (CAWI) na panelu internetowym SW Panel. Próba badawcza i respondenci: przeprowadzono 812 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków powyżej 18 roku życia, zgodnie z rozkładem płci, wieku i klasy wielkości miejscowości.
* * *
LEONARDO HOTELS CENTRAL EUROPE, z siedzibą w Berlinie, odpowiada za portfolio hoteli w Niemczech, Austrii, Szwajcarii, Polsce, Czechach, na Węgrzech, w Rumunii, Francji, Hiszpanii i we Włoszech. Sieć działa w 10 krajach i 47 destynacjach, a jej portfolio oferuje 107 hoteli z ponad 17 000 pokojami. Jej marki to Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels i Leonardo Limited Edition. Znane są z dogodnych lokalizacji, wysokich standardów obsługi, a także nowoczesnego wystroju wnętrz z regionalnym charakterem.
Leonardo Hotels Central Europe jest częścią Fattal Hotel Group, która została założona w 1998 roku przez Davida Fattala. Aktualnie w Europie i Izraelu działa ponad 270 hoteli grupy z ponad 48 000 pokojami w 117 lokalizacjach i 20 krajach. Portfolio marek obejmuje Leonardo Hotels, Leonardo Royal Hotels, Leonardo Boutique Hotels, NYX Hotels by Leonardo Hotels, Leonardo Limited Edition, Jurys Inn, Herods, U Hotels, 7 Minds, Rooms by Fattal, Fattal Terminal, Master Collection i Switch up. Izraelska grupa hotelowa jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Tel Awiwie (TASE). www.leonardo-hotels.com

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów

Od polowania na promocje, po zakupy w łazience: zaskakujące zwyczaje zakupowe Polaków w badaniu Dni Wiosennych Okazji Amazon.pl
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.