25 Najlepszych Miejsc Pracy na świecie
Be Communications
ul. Kijowska 5
03-738 Warszawa
j.kowalczuk|becomms.pl| |j.kowalczuk|becomms.pl
+48 603 98 18 72
www.becomms.pl
Bez względu na miejsce, gdzie żyją i pracują ludzie, ich oczekiwania względem pracodawcy są wszędzie takie same: chcą pracować w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania. 90% pracowników ogłoszonej 16 listopada przez Great Place To Work® światowej listy 25 Najlepszych Miejsc Pracy™ przyznało, że ich firma jest świetnym miejscem pracy. To poziom satysfakcji nieosiągalny dla firm reprezentujących średnią światową. Wśród tej elitarnej czołówki jest 11 firm, na których finalny sukces zapracowały także ich oddziały w Polsce.
Podium i polska reprezentacja w rankingu światowym
Pierwsza trójka światowych liderów pozostaje niezmienna od kilku lat, choć ich kolejność na podium ulega co roku zmianom. Pierwsze miejsce w 2023 r. przypadło sieci hoteli Hilton, na drugim miejscu znalazła się firma transportowa DHL Express, a na trzecim – spółka informatyczna Cisco.
Hilton i Cisco to jednocześnie firmy, do których sukcesu przyczyniły się także polskie oddziały tych spółek. Pozostałe 4 polskie oddziały międzynarodowych firm, które mają powody do świętowania, to: Stryker (8. miejsce), Cadence (9. miejsce), Hilti (12. miejsce) i Bacardi (18. miejsce). Wszystkie te firmy to laureaci listy Najlepszych Miejsc Pracy™ w Polsce ogłoszonej w maju 2023 r. Jest jeszcze kolejnych 5 polskich oddziałów tegorocznych światowych liderów, które zasłużyły na gratulacje. To DHL Express, AbbVie, Teleperformance, SC Johnson i Dow - co prawda nie trafiły wcześniej na listę krajową, ale dzięki doskonałym wynikom uzyskanym w badaniu otrzymały Certyfikat Great Place To Work®.
| Firma | Branża | Liczba krajów wyróżnionych na listach | Siedziba główna |
1 | Hilton | Hotele i restauracje | 35 w tym Polska | USA |
2 | DHL Express | Transport | 52 | Niemcy |
3 | Cisco | Technologie informatyczne | 30 w tym Polska | USA |
4 | AbbVie | Biotechnologia i farmaceutyki | 21 | USA |
5 | Teleperformance | Usługi profesjonalne | 21 | Francja |
6 | Deloitte | Usługi profesjonalne | 19 | Wielka Brytania |
7 | Salesforce | Technologie informatyczne | 18 | USA |
8 | Stryker | Ochrona zdrowia | 18 w tym Polska | USA |
9 | Cadence | Technologie informatyczne | 12 w tym Polska | USA |
10 | Accenture | Usługi profesjonalne | 11 | Irlandia |
11 | SC Johnson | Produkcja | 15 | USA |
12 | Hilti | Budownictwo i infrastruktura | 16 w tym Polska | Liechtenstein |
13 | Admiral Group | Usługi finansowe i ubezpieczenia | 6 | Wielka Brytania |
14 | ThoughtWorks | Technologie informatyczne | 8 | USA |
15 | SAP | Technologie informatyczne | 11 | Niemcy |
16 | Atlassian | Technologie informatyczne | 5 | Australia |
17 | Dow | Biotechnologia i farmaceutyki | 10 | USA |
18 | Bacardi | Produkcja | 8 w tym Polska | USA |
19 | NVIDIA | Technologie informatyczne | 6 | USA |
20 | Insight Enterprises | Technologie informatyczne | 6 | USA |
21 | ServiceNow | Technologie informatyczne | 6 | USA |
22 | Ernst & Young | Usługi profesjonalne | 9 | Wielka Brytania |
23 | Kiabi | Handel | 5 | Francja |
24 | Al Dabbagh Group | Produkcja | 15 | Arabia Saudyjska |
25 | Coats | Produkcja | 5 | Wielka Brytania |
Rywalizacja coraz bardziej zaciekła
Utrzymanie pozycji na liście światowej staje się co roku trudniejsze. Rośnie liczba firm aspirujących do miana najlepszych na świecie. W tym roku Great Place To Work® przeanalizował ankiety pracowników z 10 877 firm – to wzrost o 28% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Wzrosła także – i to o 40% – liczba ankiet pracowniczych nadesłanych z badanych firm. To znak, że pracownicy czują, że ich głos ma znaczenie i że mają realny wpływ na to, co dzieje się w ich organizacjach.
Warunki wyjściowe, które firmy muszą spełnić, aby zakwalifikować się na listę światową, same w sobie stanowią barierę do pokonania. Pierwszy warunek to zatrudnienie na poziomie co najmniej 5000 pracowników na całym świecie, z czego minimum 40% powinna pracować poza krajem, w którym znajduje się siedziba główna spółki. Firmy muszą też mieć na koncie udowodnione sukcesy, za które uznaje się miejsce na jednej z pięciu list Najlepszych Miejsc Pracy™: w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Północnej, Ameryce Południowej lub Australii. W klasyfikacji końcowej – oprócz wyników ankiety pracowniczej, które mają zasadnicze znaczenie – brana jest także pod uwagę liczba krajów, w których firma została uznana za świetne miejsce pracy. Misja Great Place To Work® jest uniwersalna. To tworzenie wyjątkowych miejsc pracy For All™, czyli dla wszystkich pracowników, niezależnie od piastowanego stanowiska i miejsca zamieszkania.
Za co pracownicy cenią swoich pracodawców
„Nie ma znaczenia, jaki kraj lub kontynent nazywasz domem. Liczy się zaufanie, jakie firmy budują wśród swoich pracowników. Miejsca pracy cieszące się dużym zaufaniem wsłuchują się w głos swoich wszystkich pracowników, wprowadzają innowacje, dostosowują się i regularnie sprawdzają efekty podjętych działań” – mówi Michael C. Bush, dyrektor generalny Great Place To Work®.
Cóż może być większą satysfakcją dla pracodawcy niż deklaracja, że jego pracownicy codziennie przychodzą do firmy z ochotą i pozytywną motywacją do pracy. Tak zadeklarowało aż 85% zatrudnionych w firmach z tegorocznej listy światowej. 84% pracowników potwierdziło, że otrzymują wsparcie w zakresie zachowania zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, a 81% – że ich głos się liczy przy podejmowaniu ważnych decyzji w firmie. Nie trzeba dodawać, że to nieporównywalnie więcej niż w firmach reprezentujących średnią światową. Jest jeszcze jeden wskaźnik, który dla wizerunku każdej firmy ma wyjątkowe znaczenie. To chęć polecenia swojego pracodawcy znajomym i rodzinie. W zwycięskich firmach taką gotowość zadeklarowało 88% pracowników. To o 34 punkty procentowe więcej niż średnia światowa, która wynosi 54%.
Gdyby na podstawie wyników, jakie uzyskały zwycięskie firmy, ułożyć instrukcję „Jak stworzyć świetne miejsce pracy”, w głównych punktach brzmiałaby ona: 1) Angażuj pracowników w decyzje, które ich dotyczą; 2) Upewnij się, że kierownictwo średniego szczebla zarządza zespołem zgodnie z zasadami uczciwości i bezstronności; 3) Wspieraj pracowników w zachowywaniu zdrowej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym; 4) Dołóż starań, aby każdy pracownik miał poczucie, że jego praca ma sens i znaczenie.
Więcej informacji o laureatach na https://www.greatplacetowork.pl/

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.