3 na 4 Polaków wie, że warto kupować ekoprodukty, ale robią to nieliczni
Polacy nie mają wątpliwości, że warto wybierać ekoprodukty – twierdzi tak 73% osób zapytanych w badaniu „Strategie finansowe Polaków” przeprowadzonym na zlecenie VeloBanku. Deklaracje rzadko idą jednak w parze z działaniami. W ostatnich 12 miesiącach często lub bardzo często na ekologiczny towar zdecydował się zaledwie co trzeci Polak. Największe bariery dla takich zakupów to cena (wskazuje tak 70% badanych), trudność w odróżnieniu produktów ekologicznych od innych (21%) oraz zbyt mała wiedza (16%). W przełamaniu tych przeszkód pomaga platforma VeloMarket, która daje dostęp do szerokiej, ale wyselekcjonowanej oferty dobrych dla środowiska i zdrowia produktów z wielu kategorii - od fotowoltaiki po bio żywność.
Świadomość ekologiczna Polaków jest na wysokim poziomie. Niemal 3 na 4 osoby są zdania, że warto wybierać produkty, które są dobre dla środowiska. Nieco częściej twierdzą tak kobiety, ale różnica jest niewielka – 75% badanych kobiet vs. 71% badanych mężczyzn. To, czy towar jest ekologiczny jest najistotniejsze dla konsumentów w momencie, gdy kupują oni oświetlenie (61%), sprzęt RTV/AGD (57%), żywność (48%) oraz elektronikę (47%). Jak pokazało badanie, przekucie prośrodowiskowych postaw w realne działania nie jest takie proste i wymaga wsparcia, o czym doskonale wie VeloBank. W ramach grupy kapitałowej VeloBank S.A. powstała bowiem platforma zakupowa VeloMarket, na której klienci znajdą wyłącznie sprawdzone ekoprodukty.
– Polacy chcą dokonywać dobrych wyborów dla siebie i natury. Problem w tym, że znalezienie ekologicznych produktów czasem nie jest takie łatwe i może być frustrujące. Poza ceną, największą barierę przed ich kupowaniem stanowi trudność w odróżnieniu ich od zwykłej oferty i brak wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, by świadomie wybierać artykuły przyjazne planecie. Te bariery można przełamać, co dostrzegliśmy i tak zrodził się pomysł VeloMarketu. To sklep internetowy, w którym konsumenci znajdą ekoprodukty mając pewność, że przeszły selekcję pod kątem wpływu na środowisko. Dzięki platformie mają szybki dostęp do szerokiej gamy produktów ekologicznych z różnych kategorii: od żywności, sprzętu do domu do fotowoltaiki i pomp ciepła. Nie zabrakło też miejsca na edukację, bo w zakładce „Świat Bardziej Velo” tłumaczymy, dlaczego ekowybory się opłacają – mówi Wojciech Bolanowski, doradca Prezesa Zarządu VeloBanku, lider projektu VeloMarket.
Ekowybory w praktyce
Produkty ekologiczne w koszyku zakupowym znajdują się raczej sporadycznie. Na pytanie, w przeprowadzonym badaniu „Strategie finansowe Polaków”, czy w ostatnich dwunastu miesiącach konsumenci zdecydowali się na taki zakup – 16% osób odpowiada, że nie, a 52% wskazuje, że rzadko. Często ekologiczne towary na sklepowych półkach wyszukuje 27% klientów, a bardzo często już zaledwie 5% z nich.
Największą barierą przed kupowaniem „zielonych” produktów jest dla Polaków ich wysoka cena. To przyczyna wskazywana przez 70% badanych. Tego typu obawa pojawia się zwłaszcza, gdy inwestycją są odnawialne źródła energii, takie jak fotowoltaika, magazyn energii czy pompa ciepła. Aby przygotować klientów na taki wydatek VeloMarket proponuje wygodne rozwiązania. Pierwsze z nich to specjalne opcje finansowania z oferty VeloBanku, takie jak np. VeloRaty, czyli szybki i wygodny kredyt ratalny z RSSO 0% do kwoty 6,5 tys. zł. Kolejne to Kredyt EKO z RRSO 12%, przeznaczony dla inwestycji umożliwiających pozyskiwanie odnawialnych źródeł energii oraz limit w rachunku z RRSO 21%, dający dostęp do dodatkowych środków od ręki. Klienci VeloBanku mogą też liczyć na stały 3% rabat na zakupy na VeloMarkecie. Na platformie konsumenci mogą skorzystać też ze specjalnie opracowanych kalkulatorów. Jeden z nich pozwala precyzyjnie określić wymaganą liczbę i moc paneli fotowoltaicznych, a drugi umożliwia oszacowanie kosztów i kwotę możliwej dotacji przy instalacji pompy ciepła, co ułatwia planowanie inwestycji w zieloną energię.
Na drugim miejscu wśród barier przed kupowaniem produktów ekologicznych jest trudność w ich odróżnieniu od zwykłej oferty – wskazuje na to więcej niż co piąty badany (21%). Kolejny punkt jest powiązany z poprzednim, bo 16% badanych osób przyznaje się, że nie ma wystarczającej wiedzy, która jest potrzebna, aby świadomie wybierać towary przyjazne planecie. Również 16% wskazuje, że wybór jest zbyt mały, co zapewne wynika z braku dostępności takiej oferty w odwiedzanych przez nich sklepach. Dla 12% osób barierą w zakupie produktów ekologicznych jest trudność dotarcia do miejsc, w których takie towary są sprzedawane. Dla tej grupy osób VeloMarket otwiera nowe możliwości dzięki dostępności oferty ekologicznej sprawdzonej online. Już po starcie pilotażu platformy klienci mogli wybierać z oferty kilkunastu tysięcy produktów, a do końca roku ma ich już być ponad 100 tys.
Oferta VeloMarketu jest dostępna na stronie: velomarket.pl
---
Metodologia badania: Badanie „Strategie finansowe Polaków” zostało przeprowadzone na panelu Ariadna na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1038 osób w terminie 26-29 maja 2023. Kwoty dobrane według reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda badawcza: CAWI.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu gotówkowego Kredyt EKO wynosi 12,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 14.10.2022r. na reprezentatywnym przykładzie.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla kredytu ratalnego VeloRaty wynosi 0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 06.05.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie.
Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania (RRSO) dla limitu w koncie wynosi 21,0%. Kalkulacja została dokonana na dzień 18.02.2023 r. na reprezentatywnym przykładzie, przy założeniu, że całkowita kwota limitu została spłacona w całości po 12 miesiącach.
Koszt każdego z kredytów można sprawdzić na stronie: velobank.pl/klienci-indywidualni/kredyt.

AI w Sprzedaży B2B: Jak Automatyzacja i Dane Zmienią Przyszłość sprzedaży b2b

Nie znosisz przepłacać? Na ERLI znajdziesz tylko najlepsze ceny!

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.