40 proc. polskich przedsiębiorczyń ma problem z wyceną swoich produktów i usług
Polskie przedsiębiorczynie ogranicza głównie brak pewności siebie, jak wynika z najnowszego raportu „Bizneswoman Roku” Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką. Ponad ⅓ czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a wycena swojego czasu przychodzi z łatwością tylko ⅕ badanych. Inspiracją do budowania poczucia własnej wartości jako bizneswoman mogą być laureatki najstarszego i największego konkursu dla przedsiębiorczych Polek Bizneswoman Roku. W obecnej edycji zgłoszenia można składać jeszcze tylko do 10 stycznia.
Większość analiz i prac naukowych wskazuje, że w Polsce luka płacowa między zarobkami kobiet i mężczyzn wynosi obecnie około 20 proc. Jako przyczyny tego stanu Rzecznik Praw Obywatelskich podaje m.in. stereotypy związane z płcią, brak transparentności wynagrodzeń, gorszy dostęp do stanowisk kierowniczych i większy udział pracowniczek w źle opłacanych zawodach. Przekłada się na to niższy status materialny kobiet i zapewne nie wpływa dobrze na ich poczucie własnej wartości. Według badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką aż 66 proc. kobiet uważa, że ich wynagrodzenie nie jest adekwatne do kompetencji, dobrze oceniło je zaledwie 8,5 proc. Część kobiet decyduje się na założenie własnych biznesów. Jednak czy praca na własny rachunek automatycznie daje im umiejętność walki o swoje zarobki?
Niemal połowa polskich przedsiębiorczyń ma problem z wyceną swoich produktów i usług
Jak wynika z nowego raportu Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, aż 40 proc. badanych przedsiębiorczyń ma problemy z wyceną swoich produktów i usług - 23 proc. z powodu niechęci do rozmawiania o pieniądzach, a 17,5 proc. z powodu nieznajomości cen konkurencji. Nieco ponad 43 proc. nie ma kłopotów z wyceną swoich produktów i usług. Natomiast wycena swojego czasu przychodzi z łatwością już tylko co piątej badanej. W sumie niemal ⅓ badanych sprawia ona kłopoty i wynika u 12,5 proc. z braku pewności siebie, a u 15 proc. z nieumiejętności określenia jego ceny. Ponad ⅓ czasami zdarza się prowadzić projekty lub brać w nich udział nieodpłatnie, a 13 proc. zdarza się to często. Niemal połowa uczestniczek badania przyznaje, że stresują ją rozmowy o pieniądzach i wynagrodzeniu.
Połowa przedsiębiorczyń uważa, że wycenia swoje usługi i produkty zgodnie ze stawką rynkową, czyli średnią lub prawdopodobną ceny w danej branży, a ⅕ nawet wyżej. Jednocześnie 14 proc. wycenia swoje działania poniżej stawki rynkowej. Mimo tego aż 40 proc. zdarzyło się usłyszeć, że ich stawki są niższe, niż u konkurencji, a tylko 13 proc., że wyższe. Mniej niż połowa czuła się zadowolona ze swojej wyceny.
Polki zaniżają swoje oczekiwania finansowe
Aż 80 proc. uczestniczek badania uważa, że kobiety zaniżają swoje oczekiwania finansowe, a zdaniem ¾ z tej liczby przyczyną jest - ponownie - brak pewności siebie. Potwierdzają to dane z innego badania Fundacji Sukcesu Pisanego Szminką, według których 36 proc. kobiet uważa brak pewności siebie za największą przeszkodę w rozwoju. Z kolei u tych, które zawyżają swoje oczekiwania finansowe, wynika to przede wszystkim z wiedzy i kompetencji - tak uważa niemal ⅓ ankietowanych.
O konkursie Bizneswoman Roku
Zgłoszenia do tegorocznej edycji Bizneswoman Roku, największego i najstarszego konkursu dla przedsiębiorczych Polek, można składać jeszcze tylko do 10 stycznia poprzez formularz on-line na stronie www.bizneswomanroku.pl. Zgłoszeń można dokonać w następujących kategoriach otwartych: Biznes Roku - Przychód powyżej 10 mln złotych, Biznes Roku - Przychód poniżej 10 mln złotych, Startup Roku, Mikrobiznes, Liderka w Nowych Technologiach, Działalność Społeczna, Organizacja przyjazna rodzicom, Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu - liderka, biznes, organizacja, Ograniczanie śladu węglowego, Organizacja dostępna osobom ze szczególnymi Potrzebami.
Organizator konkursu: Fundacja Sukcesu Pisanego Szminką
Partner strategiczny: Mastercard
Partner edukacyjny: Microsoft
Partnerzy kategorii: BNP Paribas, DPD Polska, IGT Poland, Google Cloud, HUAWEI, SKANSKA, Orange, NatWest Group
Partner merytoryczny: Accenture
Partnerzy konkursu: CCC, IKEA, Mokosh, Vital Voices, embaUW, Humanites, Perspektywy Women in Tech, Business Link
Patronat honorowy konkursu: Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy
Patroni medialni: TVN Grupa Discovery, Polska Press Grupa, Rzeczpospolita, Forbes Women, Wysokie Obcasy, Wysokie Obcasy Praca, Twój Styl, MamStartUp, Imperium Kobiet, Law Business Quality, ONA Strona Kobiet, ISBnews.TV, Think Tank.

Finanse, obowiązki i pogoda: nowe badania pokazują, czym naprawdę stresujemy się w domu

878 miliardów dolarów: tyle wynosi wkład przemysłu piwowarskiego do globalnego PKB

Światło dzienne – naturalny energetyk, który zmieni Twoje życie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.