Komunikaty PR

5 sposobów na optymalizację magazynu podczas przedświątecznego okresu

2022-12-02  |  01:00
Biuro prasowe

Okres przedświąteczny to prawdziwy test możliwości wielu firm, w szczególności tych działających w branży e-commerce. W ubiegłym roku co dziesiąty Polak miał zamiar skorzystać z okazji do kupienia świątecznych prezentów w atrakcyjnej cenie[1], planując wydanie w tym okresie średnio 735 złotych[2].

- Jeszcze kilka lat temu na specjalne promocje można było liczyć tylko w dwa dni – Black Friday w tradycyjnych sklepach i Cyber Monday – w sprzedaży online. W związku ze zmianą nawyków konsumenckich jaka zaszła w trakcie pandemii Covid-19, sklepy zaczęły przedłużać takie oferty na cały miesiąc poprzedzający święta. Dla firm większy popyt wiąże się również z problemem zarządzenia zwiększoną liczbą zwrotów. W okresie przedświątecznej gorączki zakupowej, którą rozpoczyna „Czarny Piątek", wzrasta zapotrzebowanie na usługi logistyczne dobrze zintegrowane z e-commerce – mówi Jarosław Dąbrowski, Dyrektor Sprzedaży Reflex w Hardis Group Polska.

Polski rynek e-commerce jest warty 27 miliardów Euro[1] i stanowi 17% całkowitej wartości handlu detalicznego. Przetrwanie na rynku cechującym się gwałtownością zmian i ostrą konkurencją wymaga od firm wdrażania wysoce elastycznych i ewoluujących narzędzi, które dostosowują się z jednej strony do nowych potrzeb rynku, a z drugiej – do indywidualnych potrzeb danej firmy. – Okres przedświąteczny, począwszy od Black Friday, w krótkim czasie postawił przed logistyką wiele wymagań. Firmy poszukują elastycznego oprogramowania, które z jednej strony – jest w stanie odzwierciedlić i rozwijać się wraz z rosnącą złożonością procesów logistycznych. Z drugiej strony – systemy te muszą także gwarantować szybkie i przynoszące wymierne korzyści dostosowanie do nowych standardów – dodaje Jarosław Dąbrowski.

Ekspresowe wysyłki

Regulamin sprzedaży wysyłkowej stanowi istotną część obsługi klienta i jednocześnie jest jednym z głównych czynników, które kupujący biorą pod uwagę przy wyborze miejsca zakupu. Coraz więcej sklepów internetowych oferuje ekspresową wysyłkę, która realizowana jest w ciągu jednego dnia lub nawet kilku godzin. Oszczędność czasu w procesie kompletacji ma tu zasadnicze znaczenie, aby móc zaoferować tę usługę i wyróżnić się na tle konkurentów. Przy tak krótkich terminach dostaw tradycyjna falowa kompletacja zamówień często się nie sprawdza, ponieważ nie ma możliwości włączenia w ten proces bieżącej kompletacji najpilniejszych zamówień. Zaawansowane funkcje systemu WMS, takie jak zrównoważenie przepływu zamówień lepiej odpowiadają na te potrzeby. Dokonują one w czasie rzeczywistym oceny priorytetu wszystkich realizowanych właśnie zamówień, umożliwiając automatyczne włączenie pilnych zamówień do trwających już „fal” przygotowując i przenosząc te najpilniejsze na początek kolejki.

Wydajność pracy operatora

Zwiększona liczba zamówień w okresie przedświątecznym powoduje, że magazyny e-commerce muszą powiększać swoje zasoby o pracowników tymczasowych, co wiąże się z dodatkowymi kosztami szkolenia i niższą wydajnością pracowników na etapie zdobywania doświadczenia. Jak pokazują przykłady klientów Reflex Logistics, koszty te można znacznie ograniczyć lub nawet wyeliminować, wdrażając łatwe w użyciu, wizualne narzędzia programowe.

System WMS przeprowadzi operatora przez cały proces poprzez jasne polecenia i wyświetlanie na ekranie kolejnych etapów pracy. Ponadto, dzięki zastosowaniu interfejsu z prostą i zrozumiałą grafiką oraz ikonami, które naśladują programy używane w życiu codziennym (na przykład, wzornictwo Androida w przypadku aplikacji na tablety lub menu w stylu Windowsa w przypadku aplikacji komputerowych), operatorzy mogą znacznie szybciej zapoznać się z programem. Dodatkowo kompletacje niewielkich artykułów można ułatwić przez dodanie zdjęć wyświetlanych na ekranie terminala mobilnego. Dzięki zastosowaniu intuicyjnego systemu WMS, który umożliwia pracę bez wcześniejszego przeszkolenia, nowi pracownicy mogą być wydajni już od pierwszego dnia pracy.

Personalizacja zamówień

E-handel jest bardzo trudnym rynkiem, który wymaga utrzymania konkurencyjności poprzez zapewnienie wyższej jakości usług niż inne platformy sprzedażowe, m.in. dzięki ofertom szybszych wysyłek lub większego wyboru produktów. Usługą dodaną, która pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji jest także personalizacja zamówień. Z praktycznego punktu widzenia powinna się ona odbywać w magazynie. Realizowanie personalizacji jak najbliżej momentu wysyłki zamówienia do klienta pozwala bowiem firmom tworzyć „specjalne" produkty ze swoich podstawowych wyrobów, bez konieczności zwiększania zapasów rezerwowych lub czekania na sprzedaż produktu przez producenta. Podczas zarządzania tymi procesami najważniejszą rzeczą gwarantującą szybkie i wysokiej jakości dostosowanie się do potrzeb klienta jest posiadanie intuicyjnego oprogramowania, które zwiększa wydajność operatora.

Logistyka zwrotów

Uproszczone zasady zwrotu, pierwotnie stworzone w celu promowania zakupów online (zwłaszcza w sektorze mody), są dziś głównym elementem obietnicy składanej klientom podczas sezonowych akcji sprzedażowych. Aby skutecznie zarządzać zwrotami, pierwszym procesem, który należy usprawnić, jest ich przyjęcie. Zazwyczaj przesyłki są zaopatrzone w etykietę lub inny dokument, który pozwala zidentyfikować oryginalne zamówienie. W rzeczywistości jednak przedświąteczny czas oznacza dla magazynów napływ nieoczekiwanych i trudnych do zidentyfikowania zwrotów, które zwykle spowalniają proces zatowarowania. W takich przypadkach niezmiernie istotne jest posiadanie sprawnie działającego systemu WMS, który pozwoli na ponowne włączenie towaru do magazynu, dzięki czemu jeszcze przed zidentyfikowaniem oryginalnego zamówienia w systemie komputerowym, nasze artykuły będą ponownie dostępne w sprzedaży.

Automatyzacja magazynu

Wiele magazynów dla e-commerce widzi w automatyzacji możliwość usprawnienia i ujednolicenia swoich procesów logistycznych. Aby wszystkie elementy systemu zgodnie współdziałały ze sobą, konieczna jest koordynacja działań systemów zarówno między sobą, jak i z pracą ludzi. W tym celu klienci zazwyczaj korzystają z modułu łączności zawartego w systemie WMS, który poprzez standardowe interfejsy API zapewnia bezproblemową łączność pomiędzy różnymi systemami WCS. To z kolei pozwala na wykorzystanie zaawansowanych narzędzi do priorytetyzacji zadań, w celu przypisania zlecenia do najbardziej odpowiedniego zasobu -  robota lub  człowieka, zgodnie z takimi kryteriami, jak obciążenie pracą danego zasobu, pilność zlecenia czy wybrany dostawca.

- Procesy logistyczne coraz częściej decydują o zadowoleniu klienta z zakupu, a konkurencyjność między firmami w coraz większym stopniu zależy od zaoferowania wartości dodanej dzięki usługom logistycznym. W okresach dużego popytu w handlu elektronicznym, takich jak okres przedświąteczny, ta przewaga konkurencyjna zapewniana przez logistykę może zaważyć na wynikach sprzedaży. Wybór systemu WMS, który już w standardzie wspiera zaawanasowane logiki handlu e-commerce, do tego jest zorientowany na innowacje w sektorze, pozwala firmom oferować wysokiej jakości usługi dla swoich klientów i wyprzedzać konkurencję – podsumowuje Jarosław Dąbrowski.

 


[1]https://www.computerworld.pl/news/Polska-liderem-handlu-cyfrowego-raport-McKinsey,441128.html

 

 


[1]https://www2.deloitte.com/pl/pl/pages/press-releases/articles/Black-Friday-przyniosl-srednie-obnizki-na-poziomie-3-6-proc.html

[2]https://www.bankier.pl/wiadomosc/Black-Friday-Polacy-wydadza-srednio-735-zl-na-zakupy-8230163.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Gospodarka Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku Biuro prasowe
2025-06-30 | 10:00

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Kończy się prezydencja Polski w Radzie Unii Europejskiej. Warszawa weszła w tę rolę z ambitnymi deklaracjami dotyczącymi przede wszystkim bezpieczeństwa, rozwoju
Gospodarka Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie
2025-03-27 | 10:00

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Godzenie rozwoju zawodowego z życiem rodzinnym, argumentowanie swojej wartości oraz dowodzenie słuszności swoich pomysłów – to zaledwie kilka wyzwań, na jakie
Gospodarka Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
2025-03-24 | 15:50

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan

Prawie 300 postulatów deregulacyjnych związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, a dotyczących m.in podatków, zatrudnienia, cyfryzacji czy energetyki

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Polityka

Transport

Kończą się konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego. 2,4 mld euro trafi na sektor transportu po 2026 roku

Dobiegają końca konsultacje społeczne Planu Społeczno-Klimatycznego, tzw. KPO2, który ma być podstawą do wypłaty środków z nowego instrumentu finansowego Unii Europejskiej – Społecznego Funduszu Klimatycznego. Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej zapowiada, że mają one trafić m.in. na walkę z tzw. ubóstwem transportowym, łagodzenie skutków wprowadzenia ETS2 i unowocześnienie kolei, które stanowi ogromne wyzwanie.

Handel

Polski e-commerce rośnie w siłę. Konsumentów przyciągają przede wszystkim promocje

Rynek e-commerce w Polsce jest już wart ok. 152 mld zł. Rośnie zarówno częstotliwość zakupów, jak i średnia wartość koszyka – wynika z raportu Strategy&. Polacy doceniają wygodę zakupów przez internet, szybką dostawę i łatwy zwrot. Coraz częściej zwracają też uwagę na cenę i chętnie korzystają z promocji. To właśnie ten trend wykorzystuje Amazon.pl, organizując co roku festiwal z okazji Prime Day. W tym roku zaplanowano go po raz pierwszy aż na cztery dni: 8–11 lipca, a nie dwa jak w poprzednich latach.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.