Komunikaty PR

6 sposobów na bezstresowy powrót do pracy po urlopie

2024-08-20  |  09:45
Biuro prasowe

70% Polaków w okresie od czerwca do sierpnia planowało urlop – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. Koniec wakacyjnego wyjazdu dla większości osób oznacza konieczność zmierzenia się z powrotem do pracy, który po upragnionym relaksie, może być stresujący. Zasypane skrzynki mailowe i stosy zaległych zadań mogą przytłaczać, ale to nie musi oznaczać koszmaru. Eksperci z Personnel Service podpowiadają, jak w sześciu prostych krokach uporać się z pourlopową rzeczywistością w pracy.

–  Okres wakacji często przynosi spowolnienie w działaniu firm, co jest naturalnym skutkiem wyjazdów pracowników na urlopy. Ci, którzy zostają, zastępują nieobecnych, ale część zadań czeka na nasz powrót. Dlatego po wakacjach oprócz bieżących obowiązków, często musimy nadrobić zaległości. Taka sytuacja stwarza ryzyko przeciążenia i wypalenia zawodowego, zwłaszcza gdy od razu po powrocie z urlopu pracownik musi zmierzyć się z nagłym nawałem pracy. Często po pierwszym dniu w biurze można usłyszeć, że ktoś już zapomniał o wakacyjnym odpoczynku, bo został przytłoczony ilością zadań. Tego zagrożenia można uniknąć, planując równomierne rozłożenie obowiązków mówi Krzysztof Inglot, założyciel Personnel Service, ekspert rynku pracy.

TIP1. Organizacja pracy

Aby efektywnie wrócić do pracy po przerwie, warto zadbać o równowagę między obowiązkami zawodowymi a domowymi. Przed pełnym zaangażowaniem w codzienne zadania zaleca się uporządkowanie zarówno przestrzeni domowej, jak i biurowej, co jest szczególnie istotne dla osób pracujących w modelu hybrydowym lub całkowicie zdalnie. Harmonijne otoczenie pomaga skupić się na pracy i ogranicza rozproszenie uwagi.

TIP2. Plan to podstawa

Warto z wyprzedzeniem zaplanować swoje działania i zablokować sobie czas w kalendarzu na nadrobienie zaległości i ustalenie priorytetów. Dzięki temu możliwe jest płynniejsze przejście z trybu wakacyjnego do intensywnego harmonogramu pracy. Taki plan pozwala skutecznie zarządzać zadaniami i minimalizuje stres związany z powrotem do codziennych obowiązków.

TIP3. Porządkowanie skrzynki odbiorczej

Zgodnie z danymi portalu statistica.com wraz ze wzrostem dostępności internetu liczba wysyłanych i odbieranych wiadomości e-mail stale rośnie. W 2023 roku przesyłano na całym świecie ok. 347,3 mld wiadomości e-mail dziennie, a prognozy wskazują, że do 2026 roku liczba ta wzrośnie do 392,5 mld. Po powrocie z urlopu często mamy wrażenie, że lista nieodebranych wiadomości nie ma końca. Stąd warto zastosować skuteczne techniki sortowania. Zaleca się najpierw przejrzeć skrzynkę od najnowszych wiadomości do najstarszych, ponieważ niektóre sprawy mogły już zostać rozwiązane podczas urlopu. Następnie warto kategoryzować i nadawać priorytety pozostałym mailom według zadań, co pozwoli szybciej uporać się z zaległościami.

TIP4. Spotkanie ze współpracownikami

Mimo że obciążenie pracą po powrocie z urlopu może być wysokie, warto zorganizować spotkanie ze współpracownikami, które pomoże zaktualizować bieżące sprawy i nadrobić zaległości. Nie musi to być nic formalnego – wystarczy przerwa na kawę, połączona z rozmową o wakacjach i tym co wydarzyło się podczas naszej nieobecności w pracy. Komunikacja z zespołem nie tylko ułatwia orientację w organizacji, ale także pozytywnie wpływa na atmosferę, poprawiając relacje między pracownikami oraz menedżerami. Takie spotkania mogą uczynić pierwszy tydzień po urlopie bardziej znośnym i mniej przytłaczającym.

TIP5. Badanie konkurencji

Po powrocie do pracy kluczowe jest, aby być na bieżąco z wydarzeniami w branży, takimi jak nowe technologie czy zmiany procesów. Oprócz rozmowy z kolegami, warto prześledzić wiadomości online dotyczące branży. Bycie na bieżąco z trendami jest istotne dla ponownego ustalenia produktywnego nastawienia, szczególnie w rolach związanych z planowaniem strategicznym, prognozowaniem rynku, analizą trendów czy opracowywaniem strategii marketingowych.

TIP6. Odpoczynek i regeneracja

Po każdej nieobecności łatwo jest uwierzyć, że nie nadrobimy zaległości w standardowych godzinach pracy. Taki sposób działania może prowadzić do dodatkowego stresu i negatywnie wpłynąć na produktywność w dłuższym okresie. Trzymajmy się swojego harmonogramu pracy, nie przesadzajmy z godzinami nadliczbowymi i starajmy się tak zaplanować czas, by nie musieć pracować w domu.

- Zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest kluczowe dla utrzymania długotrwałej produktywności i zdrowia psychicznego. Po powrocie z urlopu ważne jest, aby nie popadać w pułapkę nadmiernej pracy. Zamiast tego warto skupić się na stopniowym włączaniu się w zawodowe obowiązki, jednocześnie dbając o regenerację i odpoczynek. Odpowiednie planowanie i wsparcie zespołu pomagają utrzymać pozytywną energię i minimalizować stres, co jest niezbędne dla utrzymania efektywnego work-life balance – podsumowuje Krzysztof Inglot z Personnel Service.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych Biuro prasowe
2025-02-28 | 11:40

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Michał Solecki, założyciel i właściciel agencji Worksol Group, od lat specjalizuje się w międzynarodowej rekrutacji pracowników tymczasowych. Jego firma, założona
Praca Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
2025-02-19 | 13:30

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

Pokolenie Z wkroczyło na rynek pracy, wnosząc na niego świeżą energię, pomysły i… oczekiwania. A te determinują podejście pracodawców do szeroko pojętego zarządzania
Praca 4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
2025-01-20 | 13:45

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland

Amazon Fulfillment Poland po raz czwarty z rzędu uzyskał certyfikat Top Employer, zdobywając najwyższe oceny w kluczowych obszarach HR. Wyróżnienie przyznano za kompleksową

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Prawo

Handel

Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

Handel

Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.