Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Debatą byłych ministrów pracy zakończyło się premierowe EFNI Wiosna zorganizowane przez Konfederację Lewiatan pod hasłem „Przyszłość pracy, praca przyszłości”. Każdy okres na rynku pracy po 1989 roku miał swoje wyzwania i problemy do rozwiązania – stwierdzili zgodnie paneliści debaty podsumowującej 35 lat polskiego dialogu społecznego. Mówili także o bieżących wyzwaniach dotyczących gospodarki i zatrudnienia.
Henryka Bochniarz, przewodnicząca Rady Głównej Konfederacji Lewiatan, witając prelegentów – Michała Boniego prof. Jerzego Hausnera i Annę Kalatę – stwierdziła, że na przestrzeni lat „pracę z tą trójką, niezależnie od poglądów politycznych, wspomina jako rozwiązywanie problemów, a nie budowanie murów”.
Gościem honorowym pierwszego dnia był premier Donald Tusk. Jak mówił, czas na odbudowę narodowej ekonomii, repolonizację gospodarki, rynku, kapitału, dbanie o interesy naszych przedsiębiorców.
Nawiązując do wystąpienia premiera, Magdalena Sobkowiak-Czarnecka, podsekretarz stanu, w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, pion ds. Unii Europejskiej, wskazała, że wśród priorytetów polskiej prezydencji znajduje się promocja polskiej gospodarki i przedsiębiorców.
O tym, jakie umiejętności będą kluczowe w nadchodzących dekadach, jak system edukacji może wspierać młodych ludzi w przygotowaniu do wyzwań rynku pracy oraz jaką rolę odgrywają innowacje i współpraca międzysektorowa w budowaniu kompetencji przyszłości opowiadała ministra edukacji Barbara Nowacka w panelu: Kompetencje przyszłości na rynku pracy. Ministra wyjaśniała też jak ma wyglądać szkoła po wprowadzeniu reformy edukacji.
Do 2030 roku nawet 40 proc. umiejętności posiadanych przez europejskich pracowników będzie nieprzydatnych. To jedna z najważniejszych konkluzji ministerialnego panelu podczas EFNI Wiosna pt. „Wyzwania dla pracy w Europie”. Jak przyszłość europejskiego zatrudnienia wyobrażają sobie decydenci, a w tym przypadku decydentki, odpowiadające za prawa pracy i polityki społecznych w swoich krajach? Czy trudno będzie wypracować wspólne odpowiedzi na takie wyzwania rynku pracy jak automatyzacja, starzenie się społeczeństwa, zmieniające się modele zatrudnienia i rosnąca mobilność pracowników? Na te tematy i wiele innych kwestii wypowiedziały się ministry rządów Polski, Hiszpanii i Litwy.
O przyszłości zatrudnienia mówiła ministra rodziny, pracy i polityki społecznej, przewodnicząca Rady Dialogu Społecznego, Agnieszka Dziemianowicz-Bąk, która podzieliła się najświeższymi informacjami pozyskanymi ze spotkania dotyczącego podobnego tematu podczas polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.
Podczas dwóch dni odbyły się 22 panele, a w dyskusjach i spotkaniach wzięło udział ponad 1100 uczestników. Goście zostali też zaproszeni na nocne zwiedzanie Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, po którym oprowadzała dyrektorka dr Magdalena Wróblewska.
Relacje z EFNI Wiosna dostępne są tutaj.
Europejskie Forum Nowych Idei Wiosna odbyło się pod patronatem honorowym polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej oraz ministry rodziny, pracy i polityki społecznej.
Partnerzy główni: Amazon, BAT Poland, Google, IKEA, Orange, Poczta Polska, Totalizator Sportowy oraz Uber. Partnerzy wspierający: Grupa Ergis, Grupa LuxMed, IGT, Medicover, Polskie Forum HR, PWN, 42 Warsaw oraz Vialto.
Strategicznym partnerem merytorycznym jest SGH, a partnerami instytucjonalnymi: PARP oraz Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie,
Partnerzy medialni: Dziennik Gazeta Prawna, eNewsroom, Money.pl, Nasze Miasto, Newseria, Polska Agencja Prasowa, Puls Biznesu, Rzeczpospolita, RP.pl, Strefa Biznesu, SuperBiznes, TOK FM, TVP INFO, XYZ. Producentem wykonawczym jest Platige Image.
Źródło: Konfederacja Lewiatan

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.