AkzoNobel partnerem pionierskiej misji naukowej Polar Pod
Do pionierskiej ekspedycji naukowej z załogową platformą oceanograficzną Polar Pod, dryfującą wokół Antarktydy, dołączył koncern AkzoNobel jako wyłączny partner w zakresie farb i specjalistycznych powłok.
Polar Pod, której pomysłodawcą jest francuski odkrywca i ekolog Jean-Louis Etienne, umożliwi międzynarodowym naukowcom badanie antarktycznego prądu okołobiegunowego, który ma duży wpływ na klimat Ziemi i reprezentuje ogromne zasoby morskiej bioróżnorodności.
Dryfująca na stojąco, wysoka na 100 metrów platforma Polar Pod nie zostanie wyposażona w silnik, dzięki czemu będzie zeroemisyjna. Bezgłośnie napędzana prądem okołobiegunowym, niczym oceaniczny satelita, będzie stopniowo okrążać kontynent antarktyczny. AkzoNobel pozostanie sponsorem 1000-tonowej platformy przez najbliższe pięć lat, od jej budowy do zakończenia misji, która ma się rozpocząć w grudniu 2023 roku.
„Ta wspaniała współpraca to doskonały przykład na to, że w poszukiwaniu nowych, zrównoważonych rozwiązań dla naszych klientów jesteśmy w stanie podążyć na koniec świata”– mówi prezes AkzoNobel, Thierry Vanlancker. „Projekt jest intrygującą mieszanką wizjonerstwa i ambicji związanych z ochroną środowiska, przez co świetnie wpisuje się w inicjatywę People. Planet. Paint. i ideę zrównoważonego rozwoju wcielaną na co dzień w działalności biznesowej naszej firmy. Jesteśmy bardzo dumni z udziału w projekcie.”
Polar Pod będzie wspierana przez specjalny statek zaopatrzeniowy, który zostanie na stałe przydzielony do misji. Platforma (która jest wyższa od Statui Wolności) zostanie przeholowana poziomo do pierwszego obszaru badań, gdzie zostanie przechylona do pozycji pionowej poprzez napełnienie zbiorników balastowych wodą morską – kiedy większość konstrukcji będzie zanurzona. Zbudowana ze specjalnego stopu stali pomagającego jej radzić sobie z gwałtownymi sztormami, platforma pozwoli na zbieranie danych i prowadzenie długoterminowych obserwacji, które będą przekazywane badaczom, oceanografom, klimatologom i biologom w 43 instytucjach naukowych w 12 krajach.
Działając w obszarze, który żeglarze nazywają Wyjącymi Pięćdziesiątkami (ang. Furious Fifties; pomiędzy 50° a 55° szerokości geograficznej południowej), platforma będzie prowadzić badania obejmujące: pomiary wymiany powietrze/ocean, w szczególności związane z CO2; badania dynamiki fal; zbieranie planktonu i ocenę wpływu zakwaszenia; akustyczną inwentaryzację fauny morskiej; walidację na morzu pomiarów satelitarnych i obserwację życia morskiego z powietrza.
„Jako lider branży w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz światowy lider na rynku powłok morskich i jachtowych, za kluczowe aspekty naszej strategii uznajemy zmniejszanie naszego wpływu na środowisko naturalne oraz przyczynianie się do ochrony oceanów” – dodaje Jean Michel Gauthier, Director of Marine and Protective Coatings AkzoNobel.
„Będąc sponsorem ekspedycji Polar Pod, możemy pomóc w rozwoju wiedzy na temat kluczowej roli, jaką Ocean Południowy odgrywa dla klimatu Ziemi i morskiej bioróżnorodności. Z niecierpliwością czekamy więc na moment, w którym misja nabierze już rozpędu.”
Współpraca mocno wpisuje się w ambicje AkzoNobel „Planet.” na rok 2030, które obejmują redukcję emisji dwutlenku węgla o 50% i dążenie do wytwarzania zerowej ilości odpadów jako koncern. Wyniki badań i wiedza zdobyte podczas ekspedycji – w tym wpływ surowych warunków panujących w środowisku morskim na produkty firmy – mogą więc okazać się bezcenne.
AkzoNobel angażował się już wcześniej w projekty na Antarktydzie i w jej okolicach. Dostarczył produkty do stacji badawczej Halley VI organizacji naukowej British Antarctic Survey, zabytkowej chaty polarnika Sir Edmunda Hillary'ego oraz e-bazy odkrywcy Roberta Swana w Bellingshausen.
Więcej informacji na temat Polar Pod można znaleźć na stronie: www.oceanpolaire.org/en/polar-pod/

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
Badanie Parlamentu Europejskiego wskazuje na rekordowe poparcie Europejczyków dla Unii Europejskiej. Ma to związek z rosnącymi zagrożeniami z zewnątrz, czyli np. bliskością wojny rosyjsko-ukraińskiej. Jednocześnie do głosu wewnątrz UE coraz częściej dochodzą ruchy populistyczne, za sprawą których więcej obywateli państw członkowskich przyjmuje eurosceptyczną postawę. Dużą rolę odgrywają więc dialog ze społeczeństwem i jego edukacja.
Problemy społeczne
60 proc. młodych ludzi chce posiadać mieszkanie na własność. Główna bariera to brak wkładu własnego

Posiadanie własnego mieszkania jest aspiracją większości młodych Polaków – wskazują dane badaczy z SGH. Jednak ze względów finansowych jest ono dostępne dla części z nich, a na dodatek wiąże się ze zobowiązaniem na kilkadziesiąt lat. W luce czynszowej, czyli w sytuacji, gdy kogoś nie stać na zakup własnego M, ale jest zbyt bogaty na mieszkanie komunalne, jest ok. 35 proc. społeczeństwa. I to dla tej grupy potrzebna jest oferta państwa. Budownictwo społeczne mogłoby być alternatywą, ale nie odpowiada na potrzebę posiadania nieruchomości na własność.
Infrastruktura
Trwają prace nad europejską strategią odporności wodnej. Projekt ma być gotowy przed latem

Komisja Europejska ma w najbliższych tygodniach przedstawić strategię na rzecz zwiększenia odporności na niedobory wody. PE na majowej sesji przyjął zalecenia w tym zakresie, w których opowiada się za ambitną odpowiedzią na te wyzwania. Jak podkreśla europoseł PO Andrzej Buła, chodzi przede wszystkim o oszczędzanie wody i dbanie o jej jakość, a także o zapewnienie odpowiedniego finansowania odporności wodnej.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.