AkzoNobel partnerem pionierskiej misji naukowej Polar Pod
Do pionierskiej ekspedycji naukowej z załogową platformą oceanograficzną Polar Pod, dryfującą wokół Antarktydy, dołączył koncern AkzoNobel jako wyłączny partner w zakresie farb i specjalistycznych powłok.
Polar Pod, której pomysłodawcą jest francuski odkrywca i ekolog Jean-Louis Etienne, umożliwi międzynarodowym naukowcom badanie antarktycznego prądu okołobiegunowego, który ma duży wpływ na klimat Ziemi i reprezentuje ogromne zasoby morskiej bioróżnorodności.
Dryfująca na stojąco, wysoka na 100 metrów platforma Polar Pod nie zostanie wyposażona w silnik, dzięki czemu będzie zeroemisyjna. Bezgłośnie napędzana prądem okołobiegunowym, niczym oceaniczny satelita, będzie stopniowo okrążać kontynent antarktyczny. AkzoNobel pozostanie sponsorem 1000-tonowej platformy przez najbliższe pięć lat, od jej budowy do zakończenia misji, która ma się rozpocząć w grudniu 2023 roku.
„Ta wspaniała współpraca to doskonały przykład na to, że w poszukiwaniu nowych, zrównoważonych rozwiązań dla naszych klientów jesteśmy w stanie podążyć na koniec świata”– mówi prezes AkzoNobel, Thierry Vanlancker. „Projekt jest intrygującą mieszanką wizjonerstwa i ambicji związanych z ochroną środowiska, przez co świetnie wpisuje się w inicjatywę People. Planet. Paint. i ideę zrównoważonego rozwoju wcielaną na co dzień w działalności biznesowej naszej firmy. Jesteśmy bardzo dumni z udziału w projekcie.”
Polar Pod będzie wspierana przez specjalny statek zaopatrzeniowy, który zostanie na stałe przydzielony do misji. Platforma (która jest wyższa od Statui Wolności) zostanie przeholowana poziomo do pierwszego obszaru badań, gdzie zostanie przechylona do pozycji pionowej poprzez napełnienie zbiorników balastowych wodą morską – kiedy większość konstrukcji będzie zanurzona. Zbudowana ze specjalnego stopu stali pomagającego jej radzić sobie z gwałtownymi sztormami, platforma pozwoli na zbieranie danych i prowadzenie długoterminowych obserwacji, które będą przekazywane badaczom, oceanografom, klimatologom i biologom w 43 instytucjach naukowych w 12 krajach.
Działając w obszarze, który żeglarze nazywają Wyjącymi Pięćdziesiątkami (ang. Furious Fifties; pomiędzy 50° a 55° szerokości geograficznej południowej), platforma będzie prowadzić badania obejmujące: pomiary wymiany powietrze/ocean, w szczególności związane z CO2; badania dynamiki fal; zbieranie planktonu i ocenę wpływu zakwaszenia; akustyczną inwentaryzację fauny morskiej; walidację na morzu pomiarów satelitarnych i obserwację życia morskiego z powietrza.
„Jako lider branży w zakresie zrównoważonego rozwoju oraz światowy lider na rynku powłok morskich i jachtowych, za kluczowe aspekty naszej strategii uznajemy zmniejszanie naszego wpływu na środowisko naturalne oraz przyczynianie się do ochrony oceanów” – dodaje Jean Michel Gauthier, Director of Marine and Protective Coatings AkzoNobel.
„Będąc sponsorem ekspedycji Polar Pod, możemy pomóc w rozwoju wiedzy na temat kluczowej roli, jaką Ocean Południowy odgrywa dla klimatu Ziemi i morskiej bioróżnorodności. Z niecierpliwością czekamy więc na moment, w którym misja nabierze już rozpędu.”
Współpraca mocno wpisuje się w ambicje AkzoNobel „Planet.” na rok 2030, które obejmują redukcję emisji dwutlenku węgla o 50% i dążenie do wytwarzania zerowej ilości odpadów jako koncern. Wyniki badań i wiedza zdobyte podczas ekspedycji – w tym wpływ surowych warunków panujących w środowisku morskim na produkty firmy – mogą więc okazać się bezcenne.
AkzoNobel angażował się już wcześniej w projekty na Antarktydzie i w jej okolicach. Dostarczył produkty do stacji badawczej Halley VI organizacji naukowej British Antarctic Survey, zabytkowej chaty polarnika Sir Edmunda Hillary'ego oraz e-bazy odkrywcy Roberta Swana w Bellingshausen.
Więcej informacji na temat Polar Pod można znaleźć na stronie: www.oceanpolaire.org/en/polar-pod/

Amazon 5. rok z rzędu największym na świecie korporacyjnym nabywcą energii odnawialnej

Poznaliśmy zwycięzców globalnego konkursu "Go Green with Taiwan"

Klątwa jednorazowego plastiku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Na wojnie handlowej straci nie tylko Unia Europejska, ale przede wszystkim USA. Cła odwetowe na eksport USA wynoszą już 190 mld dol.
Donald Trump podniósł cła na produkty z Kanady, Meksyku, Chin, a także nałożył taryfy na import stali i aluminium od wszystkich partnerów handlowych USA, w tym Unii Europejskiej. KE odpowiedziała nałożeniem ceł na amerykańskie produkty o łącznej wartości 26 mld euro. Wiadomo, że USA odpowiedzą wprowadzeniem kolejnych taryf, co nakręci wojnę handlową. – Jeżeli się obkładamy cłami, to my stracimy i straci Ameryka, żadnego innego skutku wojen handlowych w historii nie było – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Konsument
Branżę tworzyw sztucznych czekają kosztowne zmiany. Firmy wdrożą innowacyjne technologie recyklingu

Polska branża tworzyw sztucznych stoi przed wyzwaniami, które wynikają z unijnych regulacji i rosnącej świadomości ekologicznej konsumentów. Wdrożenie zasad gospodarki obiegu zamkniętego staje się koniecznością, a dla firm oznacza to koszty i inwestycje w nowe technologie. Z drugiej strony inwestycje w GOZ mogą przynieść firmom długofalowe korzyści zarówno w kontekście oszczędności surowców, jak i wzmocnienia pozycji na rynku. Kluczowy pozostaje jednak dostęp do finansowania i gotowość firm na wdrażanie zmian.
Finanse
UE przedstawi w tym tygodniu szczegóły dotyczące planu dozbrojenia Europy. Problemem jest sposób jego sfinansowania

W tym tygodniu Komisja Europejska przedstawi Białą Księgę w sprawie przyszłości europejskiej obronności. Znajdą się w niej wytyczne dotyczące zwiększenia produkcji i gotowości obronnej w obliczu możliwej agresji militarnej ze strony Rosji. Zgodnie z planem ReArm Europe na obronę w ciągu najbliższych czterech lat ma trafić 800 mld euro. – Działania KE to ideologiczne zapowiedzi i teoretyczne obietnice. Unia Europejska znajduje się obecnie w ogromnym kryzysie finansowym i brakuje pieniędzy na obronność – ocenia europoseł Bogdan Rzońca.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.