AkzoNobel potwierdza propozycję przejęcia Tikkurili za 31,25 EUR za akcję
W dniu 28 stycznia br. AkzoNobel złożył Zarządowi spółki Tikkurila wiążącą propozycję przejęcia firmy, aby stworzyć wyjątkową i trwałą wartość dla wszystkich interesariuszy. Propozycja obejmuje ofertę publiczną wykupu za gotówkę wszystkich wyemitowanych i nieumorzonych akcji Tikkurili za cenę 31,25 EUR za akcję, przy całkowitej wartości 1,4 mld EUR.
18 stycznia 2021 r. AkzoNobel ogłosił, że złożył kompleksową, niewiążącą propozycję nabycia Tikkurili i zaprosił Zarząd Tikkurila do podjęcia negocjacji w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie rekomendowanej dobrowolnej publicznej oferty przetargowej.
Przeprowadzenie zwyczajowej analizy potwierdziło pogląd AkzoNobel, zgodnie z którym ta wyraźna synergia zostałaby stworzona na podstawie możliwości procesów zakupowych, zwiększonych mocy produkcyjnych oraz połączonych kanałów sprzedaży i dystrybucji. Połączenie spółek zapewniłoby znaczną wartość dla akcjonariuszy, a także stworzyłoby znaczące możliwości przyszłego rozwoju – zarówno dla firmy, jak i jej pracowników – poprzez dostarczanie klientom bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.
Proponowana transakcja jest zgodna z priorytetami AkzoNobel w zakresie alokacji kapitału. Oczekuje się, że w pierwszym roku przyniosłaby wzrost zysku za akcję oraz tworzyłaby wartość w kolejnych latach. Propozycja nie jest uzależniona od finansowania, ponieważ byłaby finansowana z istniejących linii gotówkowych i kredytowych – a AkzoNobel utrzymuje docelowy wskaźnik na poziomie 1-2x dług netto / EBITDA.
Kluczowe warunki uruchomienia i realizacji oferty
Złożenie ewentualnej oferty uzależnione jest od spełnienia poniższych warunków wstępnych. Jeśli proces będzie postępował szybko, oferta mogłaby zostać ogłoszona w lutym, a AkzoNobel przewiduje, że okres ofertowy rozpocząłby się jak najszybciej w marcu. Oczekuje się, że transakcja zakończyłaby się w 2021 roku.
Wiążąca propozycja jest uwarunkowana (1) zawarciem przez AkzoNobel i Tikkurila umowy połączenia, na mocy której zarząd Tikkurila rekomenduje akcjonariuszom Tikkurila przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel oraz (2) uzyskanie nieodwołalnego zobowiązania od Oras Invest Oy na przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel.
Zgodnie z obowiązującą propozycją, przyjęcie wiążącej oferty, gdyby zostało ogłoszone, byłoby uzależnione od zwyczajowych warunków, takich jak osiągnięcie 90% poziomu akceptacji, uzyskanie wymaganych zgód regulacyjnych, brak przepisów lub decyzji sądu lub organu uniemożliwiającego transakcję, brak istotnych niekorzystnych zmian dotyczących spółki Tikkurila oraz utrzymanie w mocy umowy połączenia, rekomendowanego przez Zarząd Tikkurila oraz nieodwołalnego zobowiązania ze strony Oras Invest Oy. AkzoNobel zastrzega sobie prawo, według własnego uznania, do zrzeczenia się któregokolwiek z warunków realizacji potencjalnej oferty.
Akcjonariusze zostali poinformowani, że nie ma pewności, że wiążąca propozycja ostatecznie doprowadzi do końcowego porozumienia między AkzoNobel i Tikkurila lub złożenia oferty akcjonariuszom Tikkurila. Warunki oferty, jeśli zostaną ogłoszone, mogą różnić się od warunków określonych w wiążącej ofercie i niniejszym ogłoszeniu.
Obecna umowa połączenia zawarta przez Tikkurila obejmuje procedury umożliwiające oferentowi negocjowanie w przypadku, gdy Zarząd Tikkurila rozważa wprowadzenie zmiany swojej rekomendacji.
Na dzień niniejszego ogłoszenia AkzoNobel nie posiada żadnych akcji Tikkurila.
Doradcy
Doradcami AkzoNobel są HSBC i J.P. Morgan (doradcy finansowi) oraz De Brauw Blackstone Westbroek i Roschier, Attorneys Ltd. (doradcy prawni).
Automatyzacja magazynu w branży automotive – case study
Od Kolonii po Kalkutę. Maszyny PROMOTECH na światowych targach
Zarządzanie prawami użytkowników w ważeniu laboratoryjnym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.