AkzoNobel potwierdza propozycję przejęcia Tikkurili za 31,25 EUR za akcję
W dniu 28 stycznia br. AkzoNobel złożył Zarządowi spółki Tikkurila wiążącą propozycję przejęcia firmy, aby stworzyć wyjątkową i trwałą wartość dla wszystkich interesariuszy. Propozycja obejmuje ofertę publiczną wykupu za gotówkę wszystkich wyemitowanych i nieumorzonych akcji Tikkurili za cenę 31,25 EUR za akcję, przy całkowitej wartości 1,4 mld EUR.
18 stycznia 2021 r. AkzoNobel ogłosił, że złożył kompleksową, niewiążącą propozycję nabycia Tikkurili i zaprosił Zarząd Tikkurila do podjęcia negocjacji w celu osiągnięcia porozumienia w sprawie rekomendowanej dobrowolnej publicznej oferty przetargowej.
Przeprowadzenie zwyczajowej analizy potwierdziło pogląd AkzoNobel, zgodnie z którym ta wyraźna synergia zostałaby stworzona na podstawie możliwości procesów zakupowych, zwiększonych mocy produkcyjnych oraz połączonych kanałów sprzedaży i dystrybucji. Połączenie spółek zapewniłoby znaczną wartość dla akcjonariuszy, a także stworzyłoby znaczące możliwości przyszłego rozwoju – zarówno dla firmy, jak i jej pracowników – poprzez dostarczanie klientom bardziej innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań.
Proponowana transakcja jest zgodna z priorytetami AkzoNobel w zakresie alokacji kapitału. Oczekuje się, że w pierwszym roku przyniosłaby wzrost zysku za akcję oraz tworzyłaby wartość w kolejnych latach. Propozycja nie jest uzależniona od finansowania, ponieważ byłaby finansowana z istniejących linii gotówkowych i kredytowych – a AkzoNobel utrzymuje docelowy wskaźnik na poziomie 1-2x dług netto / EBITDA.
Kluczowe warunki uruchomienia i realizacji oferty
Złożenie ewentualnej oferty uzależnione jest od spełnienia poniższych warunków wstępnych. Jeśli proces będzie postępował szybko, oferta mogłaby zostać ogłoszona w lutym, a AkzoNobel przewiduje, że okres ofertowy rozpocząłby się jak najszybciej w marcu. Oczekuje się, że transakcja zakończyłaby się w 2021 roku.
Wiążąca propozycja jest uwarunkowana (1) zawarciem przez AkzoNobel i Tikkurila umowy połączenia, na mocy której zarząd Tikkurila rekomenduje akcjonariuszom Tikkurila przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel oraz (2) uzyskanie nieodwołalnego zobowiązania od Oras Invest Oy na przyjęcie wiążącej oferty AkzoNobel.
Zgodnie z obowiązującą propozycją, przyjęcie wiążącej oferty, gdyby zostało ogłoszone, byłoby uzależnione od zwyczajowych warunków, takich jak osiągnięcie 90% poziomu akceptacji, uzyskanie wymaganych zgód regulacyjnych, brak przepisów lub decyzji sądu lub organu uniemożliwiającego transakcję, brak istotnych niekorzystnych zmian dotyczących spółki Tikkurila oraz utrzymanie w mocy umowy połączenia, rekomendowanego przez Zarząd Tikkurila oraz nieodwołalnego zobowiązania ze strony Oras Invest Oy. AkzoNobel zastrzega sobie prawo, według własnego uznania, do zrzeczenia się któregokolwiek z warunków realizacji potencjalnej oferty.
Akcjonariusze zostali poinformowani, że nie ma pewności, że wiążąca propozycja ostatecznie doprowadzi do końcowego porozumienia między AkzoNobel i Tikkurila lub złożenia oferty akcjonariuszom Tikkurila. Warunki oferty, jeśli zostaną ogłoszone, mogą różnić się od warunków określonych w wiążącej ofercie i niniejszym ogłoszeniu.
Obecna umowa połączenia zawarta przez Tikkurila obejmuje procedury umożliwiające oferentowi negocjowanie w przypadku, gdy Zarząd Tikkurila rozważa wprowadzenie zmiany swojej rekomendacji.
Na dzień niniejszego ogłoszenia AkzoNobel nie posiada żadnych akcji Tikkurila.
Doradcy
Doradcami AkzoNobel są HSBC i J.P. Morgan (doradcy finansowi) oraz De Brauw Blackstone Westbroek i Roschier, Attorneys Ltd. (doradcy prawni).

Zwyżki nożycowe – co je wyróżnia i do jakich zadań są polecane?

Zobacz, w jaki sposób dobra spawarka laserowa może przyspieszyć pracę w Twojej firmie

Adaptico wprowadza na polski rynek nowoczesne systemy lamp ostrzegawczych do suwnic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.