Aż 10 dobrych praktyk Mars w raporcie FOB
17 kwietnia Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało coroczny raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki”. Po raz kolejny doceniono w nim firmę Mars Polska, opisując aż 10 działań producenta wyrobów czekoladowych, bezcukrowych gum do żucia i jedzenia dla zwierząt.
Najnowszy raport FOB to podsumowanie praktyk firm w zakresie CSR i ESG realizowanych w 2022 roku oraz odpowiedź na pytanie o zmiany, jakie zachodzą w polskim biznesie w obliczu wyzwań współczesności. Mars Polska od kilku lat jest regularnie wyróżniany za działania realizowane w duchu równoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. W tym roku w raporcie uwzględniono aż 10 CSR-owych praktyk firmy: wieloletnie działania w imię tworzenia „Lepszego świata dla zwierząt”, długofalowe wsparcie Federacji Polskich Banków Żywności, realizowany od blisko 10 lat program edukacyjny Orbit „Dziel się Uśmiechem”, współprowadzony z Fundacją Dr Clown ogólnopolski program dogoterapii oraz program zachęcający do odpowiedzialnej adopcji „Pedigree Dla Dobra Psów”. W dokumencie opisano także praktykę dotyczącą „Mars Marketing Code” – samoregulacji w kwestii odpowiedzialnego podejście do komunikacji marketingowej, „Tydzień świadomości zdrowia psychicznego” – inicjatywę mającą na celu podnoszenie wśród współpracowników świadomości istnienia, objawów i sposobów radzenia sobie z zaburzeniami psychicznymi, praktykę związaną z ekologią i dbałością o wellbeing współpracowników sił sprzedaży w terenie, rozwijanie kultury włączania i różnorodności poprzez uruchomienie innowacyjnych współpracowniczych grup projektowych ARG, a także wykorzystanie firmowych social mediów w integrowaniu rozproszonego zespołu.
„Kolejne wyróżnienia działań Mars Polska przez FOB pokazują, że nasze inicjatywy są skuteczne i warte naśladowania. Chcemy nie tylko kontynuować swoje wieloletnie dobre praktyki, ale też nieustannie wdrażać nowe i motywować zarówno siebie, jak i innych do pozytywnych zmian w zgodzie z ideą zrównoważonego rozwoju. Ponieważ świat, jakiego pragniemy jutro, zaczyna się od tego, jak prowadzimy nasz biznes dzisiaj” - komentuje Marzena Ignaczak, dyrektorka ds. korporacyjnych w Mars Polska.
10 praktyk Mars Polska w Raporcie Dobrych Praktyk FOB 2022
Prawie 240 ton jedzenia dla bezdomnych psów i kotów w Polsce
Mars Polska wspiera schroniska i fundacje pomagające zwierzętom w potrzebie, a także psy pracujące na rzecz społeczności lokalnych, w których funkcjonuje firma m.in. w policji, Polskim Związku Osób Niewidomych czy Wodnym Ochotniczym Pogotowiu Ratunkowym w Sochaczewie. W 2022 roku firma przekazała blisko 240 ton kompletnej i zbilansowanej karmy dla psów i kotów. Co więcej, w ramach wolontariatu (Mars Volunteer Program) współpracownicy, jak co roku mogli poświęcić 16 płatnych godzin na pracę na rzecz bezdomnych zwierząt w schroniskach.
Strategiczna współpraca z Federacją Polskich Banków Żywności
Publikacja FOB zawiera również informację o współpracy z Bankami Żywności. Mars Polska co roku wdraża działania zgodne z ideami niemarnowania żywności i zapobiegania niedożywieniu. W związku z tym w ubiegłym roku firma przekazała łącznie ponad 1,6 mln sztuk przekąsek, z czego prawie 500 tys. na bieżące wsparcie potrzebujących w sytuacjach kryzysowych.
Blisko dekada troski o zdrowe uśmiechy polskich uczniów
Trzeci rok z rzędu wyróżnienie otrzymał program edukacyjny Orbit „Dziel się Uśmiechem”, realizowany od 2013 roku we współpracy z Polskim Czerwonym Krzyżem. Dzięki lekcjom prowadzonym w ramach inicjatywy już blisko 800 000 uczniów mogło dowiedzieć się, jak dbać o higienę jamy ustnej i poznać 4 kroki do zdrowych zębów. Program jest odpowiedzią na utrzymujący się problem próchnicy wśród dzieci. Orbit „Dziel się Uśmiechem” wspiera Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej, a jego ambasadorką jest Magdalena Różczka. Inicjatywa jest w całości finansowanych przez Mars Polska. Firma co roku przekazuje na jej realizację 1% ze sprzedaży bezcukrowych gum Orbit® we wrześniu i październiku.
Moc merdającego ogona czyli realizowany wraz z Fundacją Dr Clown ogólnopolski program dogoterapii
Już od 6 lat Mars Polska wspólnie z Fundacją Dr Clown prowadzi w szpitalach dla dzieci i młodzieży ogólnopolski program zajęć dogoterapii połączonej z ,,terapią śmiechem”. Od 2021 roku realizowany jest on także w Domach Pomocy Społecznej dla seniorów. W 2022 roku blisko 3 000 małych pacjentów oraz prawie 700 seniorów uczestniczyło w terapeutycznych spotkaniach z udziałem wyszkolonych psów i certyfikowanych opiekunów – terapeutów. Porównując efekty pierwszego i ostatniego roku programu dogoterapii, liczba dzieci i młodzieży wzrosła blisko czterokrotnie. Od 2017 roku z dobroczynnej interakcji z czworonogami mogło skorzystać łącznie 13 394 młodszych i starszych beneficjentów.
Edukacja w ramach programu „Pedigree Dla Dobra Psów”
Każdy pies zasługuje na kochający dom - to myśl, która przyświeca programowi zachęcającemu do odpowiedzialnej adopcji i opieki nad czworonogami. Pedigree wraz z Towarzystwem Opieki nad Zwierzętami w 2021 roku rozpoczął inicjatywę, w ramach której marka wsparła schroniska m.in. w opiece behawioralnej, leczeniu czworonogów oraz edukacji w szkołach i przedszkolach. Działania programu w 2022 roku koncentrowały się wokół dzielenia się wiedzą z najmłodszymi. Dzieci i młodzież mogły dowiedzieć się, na czym polega odpowiedzialna opieka i adopcja, korzystając z kolorowanek i broszur edukacyjnych. Od początku trwania „Pedigree Dla Dobra Psów” rozdano tysiące pakietów powitalnych zawierających praktyczne informacje i produkty dla nowych opiekunów i ich pupili.
Odpowiedzialne podejście do komunikacji marketingowej
Mars Polska kontynuuje działania, które rozpoczął wprowadzając własny kodeks marketingowy – Mars Marketing Code. Określone w nim samoograniczenia dotyczą wszystkich kategorii food z portfolio firmy, a ich celem jest etyczne podejście do komunikacji do konsumenta, w tym szczególnie najmłodszego.
Kondycja mentalna jest równie ważna jak fizyczna
Nową inicjatywą uwzględnioną w raporcie jest projekt ,,Tydzień Świadomości Zdrowia Psychicznego”. Jego celem było zwiększenie wiedzy na temat zdrowia psychicznego wśród pracowników. W ramach kampanii, na wewnętrznych kanałach firmy, opublikowano szereg artykułów i wywiadów dotyczących: presji, zarówno w pracy i w życiu codziennym, prawidłowego snu, nadużywania Internetu, czy też potrzeby odpoczynku. Dodatkowo, kadra menadżerska w ramach rozwoju kompetencji, mogła wziąć udział w webinarze z psychologiem Hubertem Malinowskim, który wskazywał jak prawidłowo prowadzić rozmowę z osobami zmagającymi się z problemami natury psychicznej oraz jak oferować im pomoc.
Ekologia i dbałość o wellbeing współpracowników sił sprzedaży w terenie
Wdrożona w 2022 roku praktyka miała na celu zapewnić optymalną dbałość o dobre samopoczucie pracowników terenowych, zapewniając im dogodne warunki pracy oraz zwracając uwagę na wyzwania środowiskowe, z jakimi wiąże się specyfika ich obowiązków. Zapewniono im sprzęt wysokiej jakości oraz efektywnie podzielono terytoria, w jakich operują, tak aby ułatwić pracę przedstawicieli oraz wesprzeć ich w jakościowym jej wykonywaniu.
Rozwijanie kultury włączania i różnorodności
W ubiegłym roku rozpoczął działania zespół Associates Resource Groups, które wspierają kulturę organizacyjną w zakresie włączania i różnorodności (Inclusion&Diversity). Obecnie w firmie działa grupa nawigująca całością działań I&D w ramach kultury oraz 5 grup tematycznych, zajmujących się aspektami I&D, wskazanymi przez współpracowników jako priorytetowe: rodzicielstwo, pokolenia, zdrowie, płeć, narodowość, różnice kulturowe i religia. Misja firmy Mars opiera się na budowaniu przyszłości, w której każdy może być sobą i rozwijać swój pełny potencjał. Firma chce rozwinąć strategię grup ARG również w częściach fabrycznych. Współpracownicy zorganizowali już kilka wydarzeń i kampanii edukacyjnych.
MW Jesteśmy razem – budowanie jedności zespołu z pomocą mediów firmowych
Mars Polska prowadzi intensywne działania na rzecz angażowania, rozwijania oraz integrowania zespołu. W kontekście różnorodnego i rozproszonego zespołu oraz pracy w modelu hybrydowym jednym z nowowprowadzonych narzędzi w Mars Wrigley jest wewnętrzna platforma social media (grupa MW Jesteśmy razem), z której aktywnie korzysta ponad 93% współpracowników. Narzędzie uzupełniło paletę narzędzi komunikacji wewnętrznej, odpowiadając na potrzeby zespołu pracującego zarówno w biurze/hybrydowo, jak i w terenie (siły sprzedaży), tworząc przestrzeń na dzielenie się informacjami, wymianę doświadczeń i opinii między współpracownikami, a także tworząc wspólnoty wokół ważnych dla współpracowników tematów.
Link do raportu: https://odpowiedzialnybiznes.pl/wp-content/uploads/2023/04/FOB_Raport2022.pdf

Rada Przedsiębiorców apeluje o podpisanie ustawy o składce zdrowotnej

Wąskie regały metalowe do garażu. Praktyczne rozwiązania

Sanepid a deratyzacja – obowiązkowe akcje eliminacji szkodników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Przed Europą wiele lat zwiększonych wydatków na zbrojenia. To obciąży krajowe budżety
– Bezpieczeństwo militarne trzeba finansować bezpiecznie, uwzględniając bezpieczeństwo finansów publicznych, bezpieczeństwo ekonomiczne – mówi dr Sławomir Dudek, prezes Instytutu Finansów Publicznych. Proponowane przez KE poluzowanie reguły fiskalnej pozwalającej na mocniejsze zadłużanie się rządów to zdaniem ekonomistów krok we właściwym kierunku, ale skuteczny na krótką metę. W dłuższej perspektywie konieczne jest wspólne unijne finansowanie, np. w ramach nowego budżetu UE, i wspólne programy zbrojeniowe, a także szukanie kapitału na rynkach finansowych.
Prawo
Duże projekty fotowoltaiczne w Polsce mocno spowolnione. Największymi problemami nadmierna biurokracja i chaos interpretacyjny

Długotrwałe procedury, nadmierna biurokracja i często niejednoznaczne interpretacje przepisów hamują rozwój fotowoltaiki w Polsce – wynika z raportu Polskiego Stowarzyszenia Fotowoltaiki. Inwestorzy wskazują uzyskanie warunków przyłączenia jako najbardziej problematyczny etap procesu inwestycyjnego. Barierą jest też skala wydanych odmów przyłączenia do sieci, co odstrasza inwestorów. Zmiany są konieczne, zwłaszcza w kontekście dyrektywy RED III, która wskazuje na konieczność przyspieszenia, uproszczenia i ujednolicenia procedur administracyjnych dla inwestycji w OZE.
Konsument
Czterech na 10 Polaków miało do czynienia z deepfake’ami. Cyberprzęstępcy coraz skuteczniej wykorzystują manipulowane treści

Deepfaki, czyli wygenerowane bądź też zmanipulowane przez sztuczną inteligencję zdjęcia, dźwięki lub treści wideo, to jedna z najbardziej kontrowersyjnych technologii naszych czasów. Do jej tworzenia wykorzystywane są zaawansowane algorytmy AI, dlatego użytkownikom coraz trudniej jest odróżnić treści rzeczywiste od fałszywych. Z raportu „Dezinformacja oczami Polaków 2024” wynika, że cztery na 10 badanych osób miało do czynienia z takimi treściami. To o tyle istotne, że deepfaki bywają wykorzystywane do manipulacji, szantażu, niszczenia reputacji, oszustw i wyłudzeń finansowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.