Banki, telekomy, windykacja - tu komunikacja listowa wciąż ma się dobrze
Pomimo ogólnego spadku wolumenu przesyłek listowych, istnieją segmenty rynku, gdzie taka forma komunikacji wciąż prowadzona jest na pokaźną skalę. Z danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail wynika, że w ubiegłym roku prym wśród nadawców tradycyjnej korespondencji wiodły: branża bankowa, telekomunikacyjna i windykacyjna. W tych segmentach papierowa forma korespondencji często jest koniecznością, wynikającą z regulacji prawnych. Listy, które trafiają do tradycyjnych skrzynek pocztowych, powszechnie stosowane są jednak również do celów marketingowych.
Według ostatniego “Raportu o stanie rynku pocztowego” opracowanego przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wolumen przesyłek listowych kolejny rok zanotował spadek - o ponad 8 proc. r/r. Nie zmienia to jednak faktu, że listów wciąż wysyła się bardzo dużo. W roku 2022 było to niemal 896 mln sztuk, co stanowiło blisko połowę wszystkich usług pocztowych zrealizowanych w naszym kraju. Co więcej, wartość rynku listów zwiększyła się o 3,6 proc. Do statystyk tych należy dodać także przesyłki reklamowe, których w roku 2022 zrealizowano ponad 103 mln sztuk. Za wyniki w segmencie przesyłek listowych odpowiada przede wszystkim kilka grup nadawców.
Banki wciąż wysyłają najwięcej
Choć liczne raporty i prognozy wieszczą odchodzenie od tradycyjnej komunikacji listowej, to wciąż są branże, które od lat korzystają z tradycyjnej poczty. Według danych niezależnego operatora pocztowego Speedmail, czołową pozycję wśród odbiorców usług niezmiennie zajmuje sektor bankowo-finansowy. W roku 2023 odpowiadał on za 27,2 proc. wszystkich przesyłek zrealizowanych przez firmę, co jest wynikiem o niemal 1 proc. wyższym, niż rok wcześniej. Największy wzrost udziału rok do roku (o 4 p.p.) odnotowano w sektorze telekomunikacyjnym, który stanowi 21,7 proc. sprzedaży Speedmail. Zwiększenie udziałów wolumenu w strukturze nadań dało się zauważyć również w branży windykacyjnej (z 10,6 proc. w 2022 roku do 12,3 proc. w 2023 roku) oraz administracji publicznej (z 7,6 proc do 8,4 proc.).
— Sektor bankowy i telekomunikacyjny stanowił istotną część naszej działalności w 2023 roku ponieważ wciąż istnieje potrzeba przesyłania tradycyjnej korespondencji, takiej jak dokumenty transakcyjne, wyciągi czy faktury, w formie drukowanej. To właśnie dlatego wolumen przesyłek listowych w tych branżach pozostaje nadal wysoki. W ubiegłym roku wzrósł także udział nadań w obszarze windykacji i administracji, przede wszystkim ze względu na pozyskanie nowych klientów z tych segmentów. Nasze wieloletnie doświadczenie we współpracy z firmami z rozmaitych branż o specyficznych potrzebach sprawia, że coraz częściej jesteśmy preferowanym dostawcą usług pocztowych — podkreśla Janusz Konopka, prezes Speedmail.
Najmniejsi nadawcy: branża medyczna i wydawnicza
Gdzie listów wysyła się najmniej? Wśród wolumenów zrealizowanych w 2023 roku przez Speedmail, najmniejszy udział miała branża medyczna (0,7 proc.) oraz wydawnicza (2,6 proc.). Największy spadek jeśli chodzi liczbę wysłanych listów zanotowano w branży dostawców mediów, gdzie udział przesyłek listowych w strukturze nadań zmniejszył się z 12 proc. w 2022 roku do 5,2 proc. w 2023 roku.
— Spadek udziału przesyłek listowych w tej branży wynika z kilku czynników - przechodzenia na cyfrowe formy komunikacji, zmian regulacyjnych oraz preferencji odbiorców, którzy coraz częściej korzystają z komunikacji elektronicznej. Jeśli chodzi o proces cyfryzacji to jest on coraz bardziej powszechny i naturalny. Liczymy się z tym, że będzie on sukcesywnie postępował. W kwestii optymalizacji staramy się cały czas podnosić naszą konkurencyjność i elastycznie reagować na zmieniające się potrzeby klientów – podkreśla Konopka.
Struktura usług listowych i nowi klienci
W strukturze wolumenowej obsługiwanych przez Speedmail w 2023 roku przesyłek listowych dominują listy zwykłe, których udział kształtuje się na poziomie 69,4 proc., przesyłki polecone z kolei stanowią 3 proc. wolumenu. Bardzo istotny udział, bo na poziomie 27,6 proc. wszystkich zrealizowanych doręczeń w minionym roku stanowi kategoria przesyłek marketingowych. Firma w minionym roku pozyskała również ponad 60 nowych nadawców masowych, wśród których znalazły się podmioty z sektora prywatnego i publicznego. — W minionym roku portfolio naszych klientów poszerzyło się o fundacje, urzędy pracy, zakłady wodociągowe, banki spółdzielcze, firmy ubezpieczeniowe oraz przedsiębiorstwa z branży farmaceutycznej. To uświadamia nam, że potrzeby rynku w zakresie tradycyjnych przesyłek listowych wciąż są wysokie — podsumowuje prezes Janusz Konopka.
***
Speedmail to największy w Polsce niezależny operator pocztowy. Firma doręcza przesyłki listowe i marketingowe poprzez sieć ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju. Oferta Speedmail adresowana jest do firm takich jak: banki, operatorzy telekomunikacyjni, telewizje kablowe, firmy ubezpieczeniowe, ale też do agencji marketingowych, fundacji, samorządów oraz spółek miejskich. Jej konkurencyjną przewagę stanowią zarówno elastyczność cenowa, jak i najnowsze rozwiązania IT: śledzenie wszystkich przesyłek, monitoring listonoszy on-line czy aplikacja do zarządzania korespondencją. Dzięki zintegrowaniu z największymi drukarniami korespondencji i firmami konfekcyjnymi, Speedmail zapewnia pełną automatyzację wysyłek masowych. Działalność firmy wyróżnia zastosowanie sprawdzonych rozwiązań logistycznych, ale także dbałość o bezpieczeństwo obrotu pocztowego. Marka Speedmail budowana jest w oparciu o najlepsze praktyki i doświadczenia rynków europejskich.

Organizacja dokumentów w firmie – strategiczny element zarządzania informacją

CIMA i Templar Executives podpisały memorandum o współpracy w celu wzmocnienia odporności cybernetycznej w Europie

Z ziemniaka zrobili biznes
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.