W Polsce codziennie kradzionych jest 37 rowerów. Warto rozważyć ubezpieczenie
- Coraz więcej cyklistów wyjeżdża na ulice, traktując rower już nie tylko jako formę sportu. Rezygnujemy z samochodu na rzecz roweru, który stał się dla nas wygodnym, tańszym i bardziej ekologicznym środkiem transportu.
- Rowery są w dalszym ciągu cennym łupem dla złodziei. Według danych Komendy Głównej Policji w 2021 skradziono ich ponad 13,5 tys. To o prawie 750 więcej niż w 2020 r.
- Ubezpieczyciele stale poszerzają ofertę polis rowerowych. Ich ceny zaczynają się już od 5 zł miesięcznie.
Popularność rowerów doskonale pokazują dane Głównego Urzędu Statystycznego – wynika z nich, że ponad 60 proc. gospodarstw domowych w Polsce posiada rower. Nikogo już nie dziwi widok osoby w casualowym stroju, jadącej rowerem do pracy czy rodzica odwożącego dziecko do przedszkola.
Dbajmy o wspólne bezpieczeństwo
Rowerem oczywiście najlepiej poruszać się po wyznaczonych ścieżkach i drogach, których, jak podaje Główny Urząd Statystyczny w 2020 było w Polsce ponad 17 tys. km. Przemieszczając się rowerem pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa. Kask w razie upadku ochroni głowę przed urazem spowodowanym uderzeniem. Co ważne, kask jest wskazany nie tylko na bezdrożach, ale również w mieście. Powinniśmy także unikać rozpraszaczy w postaci muzyki w słuchawkach, czy rozmów przez telefon. Mogą one skutecznie zagłuszyć dźwięk klaksonu, dzwonek innego roweru czy sygnał karetki. Jeżdżąc po zmroku lub w warunkach ograniczonej widoczności warto mieć na sobie kamizelkę odblaskową i upewnić się czy nasz rower posiada wymagane oświetlenie.
– Rower w myśl przepisów jest traktowy jako pojazd. Ustawa także precyzyjnie określa jego wyposażenie, które jest kluczowe dla bezpieczeństwa naszego oraz innych użytkowników ruchu. Przepisy określają zasady oświetlenia roweru oraz wyposażenia w dzwonek bądź inne urządzanie umożliwiające wydanie sygnału dźwiękowego, które jest obowiązkowe – komentuje
Karolina Markowska, ekspert w zakresie ubezpieczeń rowerowych w CUK Ubezpieczenia.
Ubezpiecz rower przed kradzieżą
Odpowiednie zabezpieczenia mogą zniechęcić potencjalnego złodzieja, ale nie dają 100 procentowej ochrony przed kradzieżą. Według danych Komendy Głównej Policji w 2021 skradziono ponad 13,5 tys. jednośladów. To o ponad 750 więcej niż w 2020 r. Najwięcej rowerów skradziono z budynków wielorodzinnych – 3746 oraz bezpośrednio z dróg i jezdni – 1222. Głośny w Polsce przypadek kradzieży miał miejsce w październiku ubiegłego roku w Jeleniej Górze, gdzie ofiarą złodzieja padła Maja Włoszczowska, utytułowana polska kolarka górska, m.in. dwukrotna medalista igrzysk olimpijskich. Z komórki lokatorskiej zniknęły dwa unikatowe rowery, dostosowane do potrzeb i wymiarów konkretnej kolarki. Eksperci oceniali straty na dziesiątki tysięcy złotych.
Na zakup kosztownego sprzętu decyduje się coraz więcej Polaków. Drugie i trzecie miejsce na podium segmentów rowerów pod względem popularności to rowery szosowe i elektryczne, których średnia cena jest relatywnie wysoka – ponad 2 tys. zł. Niezależnie od kosztów, wielu z nas nie wyobraża już sobie funkcjonowania bez roweru. Dlatego warto pomyśleć o wykupieniu ubezpieczenia roweru.
Polisa już od 5 zł miesięcznie
Na rynku występują polisy w różnych wariantach, w ich skład może wchodzić ubezpieczenia casco, OC na wypadek np. zarysowania auta czy potrącenia pieszego oraz ubezpieczenie NNW. Eksperci CUK przeprowadzili wycenę polisy dla nowego jednośladu o wartości 1500 zł.
Ubezpieczenie w pełnym wariancie zwierającym: OC z sumą gwarancyjną 10 000 zł, NNW z sumą ubezpieczenia na tę samą kwotę, casco dopasowane do wartości roweru oraz ubezpieczenie bagażu do 500 zł obowiązujące na terenie RP wyniosło 133 zł. Natomiast polisa w podstawowym wariancie, zwierająca tylko NNW wyniesie 37 zł na cały sezon. To niewiele zakładając, że dla potencjalnego użytkownika, rower w sezonie będzie podstawowym środkiem komunikacji. Warto dodać, że w przypadku ubezpieczenia roweru nie są brane pod uwagę kryteria wiekowe właściciela czy techniczne.
– Świadomość ubezpieczeniowa Polaków wzrasta i chętniej sięgamy po niestandardowe ubezpieczenia. Tak jest m.in. w przypadku ubezpieczeń dla rowerzystów. Dedykowane polisy rowerowe to interesujące rozwiązanie dla wszystkich, którzy korzystają z tego środka transportu. Zróżnicowana intensywność użytkowania powoduje, że na rynku występują polisy w kilku wariantach. OC gwarantuje pokrycie szkód wyrządzonych przez rowerzystę innym osobom. Casco zapewnia wypłatę odszkodowania w przypadku kradzieży lub zniszczenia. NNW chroni rowerzystę w razie wystąpienia nieszczęśliwego wypadku – dodaje Karolina Markowska z CUK Ubezpieczenia.

88% rolników sięga po dodatkowe ubezpieczenia

Cyberpolisa nie uchroni przed hakerem, ale złagodzi skutki ataku

Cyberzagrożenia wobec portów morskich w Europie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Prace nad unijnym budżetem po 2027 roku nabierają tempa. Projekt ma być gotowy w lipcu
W Parlamencie Europejskim głosowanie nad sprawozdaniem dotyczącym wieloletniego budżetu UE na lata 2028–2034. Uwzględnia ono stanowisko PE ws. priorytetów na kolejną perspektywę finansową, ale też struktury i zasobów budżetu. Priorytetem ma być m.in. kwestia obronności ze względu na globalne napięcia geopolityczne i wojnę w Ukrainie. Zdaniem europosła PiS w pracach nad wieloletnimi ramami finansowymi brakuje rzetelnej debaty o źródłach finansowania planowanych wydatków i konieczności szukania oszczędności. Obawia się przy tym niekorzystnych zmian w polityce spójności i polityce rolnej.
Handel
Rynek saszetek nikotynowych w Polsce będzie uregulowany. Osoby nieletnie nie będą mogły ich kupić

Siódmego maja sejmowa Komisja Zdrowia zajmie się nowelizacją ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, która w części reguluje rynek woreczków nikotynowych. Eksperci z Forum Prawo dla Rozwoju podkreślają pilną potrzebę objęcia tego rynku przepisami prawnymi. Podkreślają, że brak odpowiednich regulacji prawnych dotyczących tych produktów, obecnych na polskim rynku od pięciu lat, to realne zagrożenie dla zdrowia publicznego. Niezbędne są kompleksowe przepisy, które uregulują kwestię saszetek i ograniczą do nich dostęp młodzieży.
Prawo
PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar

Na wtorkowym posiedzeniu Parlamentu Europejskiego posłowie zgodzili się w trybie pilnym procedować kwestię zmiany dotyczącej redukcji emisji CO2 dla nowych aut osobowych i dostawczych. Głosowanie w tej sprawie odbędzie się w czwartek 8 maja. Dzięki zmianie podejścia do obowiązku corocznej redukcji dwutlenku węgla producenci samochodów mogą uniknąć grożących im kar, które pewnie przełożyłyby się na wzrost cen dla klienta końcowego oraz na dalsze pogorszenie kondycji branży.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.