Benefitowy zawrót głowy
Castorama Polska, najpopularniejsza sieć sklepów z artykułami budowlanymi i do wykończenia wnętrz w Polsce, jako jeden z największych pracodawców branży oraz organizacja o rozbudowanej ofercie benefitów, ma dość szczególne wymagana dotyczące funkcjonalności platformy benefitowej. Jak zorganizować system benefitów przy tak wyśrubowanych potrzebach opowiada Ewa Załęska-Werłaty, kierownik ds. wynagrodzeń i benefitów w Castorama Polska.
W większości dużych polskich firm świadczenia pozapłacowe są standardem. Nie tylko mają pozytywny wpływ na zaangażowanie pracowników, ale też są doskonałym wsparciem procesów rekrutacyjnych i programów retencyjnych, gdyż pomagają przyciągnąć do firmy i zatrzymać w niej najbardziej poszukiwanych ludzi. Wdrożenie nowoczesnej platformy kafeteryjnej jest więc kolejnym krokiem na drodze budowania dobrego doświadczenia pracownika i znaczącym elementem realizacji zobowiązania Castorama Dobry Pracodawca.
Co powinno wyróżniać platformę benefitową?
Kilkanaście tysięcy pracowników zatrudnionych w ponad osiemdziesięciu sklepach w przeszło sześćdziesięciu miastach w całym kraju – taka struktura zespołów to duże wyzwanie dla pracodawcy, który chce zapewnić jak najlepszy program benefitowy. Zadaniem Castoramy było wybranie takiej platformy, która będzie gwarantowała łatwy i przejrzysty dostęp do bardzo rozbudowanej oferty korzyści pozapłacowych, jednocześnie zapewniający mobilny dostęp i pozwalający oszczędzić czas pracownika potrzebny do obsługi administracyjnej potrzebnej do korzystania z benefitów.
Castorama podjęła decyzję o podjęciu współpracy z Worksmile od początku 2021 roku. Wdrożenie poprzedziło kilka miesięcy wytężonej kooperacji obu zespołów oraz współpracy z poprzednim dostawcą, dzięki któremu przejście na nowe narzędzie jest bardzo płynne. Efektem współpracy z Worksmile jest nowoczesna platforma, która pozwala elektronicznie wnioskować o benefity oferowane przez pracodawcę oraz korzystać z bogatej oferty kafeterii. Wspiera pracodawcę w prezentowaniu pracownikom całego wachlarza dostępnych w firmie benefitów poprzez zgromadzenie w jednym miejscu wszystkich niezbędnych informacji i dokumentów. Może pełnić również funkcje platformy komunikacyjnej, przypominać o ważnych terminach związanych z benefitami, motywować do aktywności fizycznej i zachęcać do dzielenia się osiągnieciami sportowymi oraz badać zadowolenie pracowników z oferty benefitowej poprzez ankiety.
– Przy wdrażaniu nowego rozwiązania najistotniejsze były dla nas cztery elementy. Pierwszy to dostęp do platformy z dowolnego urządzenia, a więc również przez aplikację mobilną. Drugi – przejrzystość prezentacji benefitów oferowanych przez pracodawcę, szczególnie w przypadku ogromnego spektrum możliwości. Istotnym warunkiem była również łatwość skorzystania z nich, to znaczy umożliwienie wnioskowania online, a tam, gdzie ze względów prawnych jest to konieczne, automatyczne generowanie się dokumentu do wydrukowania i podpisania. Dzięki temu pracownik może szybko i w łatwy sposób dokonać wyboru i skorzystać z dowolnego benefitu a osoby akceptujące wnioski czy administrujące benefitami mogą działać w oparciu o spójne dane z jednego źródła. Ostatnim z elementów jest możliwość dalszego rozwoju platformy i digitalizacji kolejnych procesów – podkreśliła Ewa Załęska-Werłaty, kierownik ds. wynagrodzeń i benefitów w Castorama Polska.
Cieszymy się, że firmy o takiej renomie na rynku, jak Castorama, zaufała nam jako dostawcy rozwiązania, które nie tylko daje pracownikom pełną swobodę wyboru świadczeń, ale też wspomaga proces pełnej digitalizacji procesów HRowych, odpowiadając na realia nowoczesnego miejsca pracy – Szymon Pruszyński, Head of Growth, Worksmile
Co wybierają pracownicy?
Szeroki wachlarz propozycji pracodawcy może zawrócić w głowie. Wśród oferowanych możliwości są między innymi ubezpieczenia, pakiety medyczne, usługi i produkty w formie voucherów lub zniżek.
– Szanujemy to i cieszymy się z tego, że nasi pracownicy są różni i mają różne potrzeby, dlatego już od kilku lat dajemy pracownikom wybór, dzięki któremu mogą realizować swoje indywidualne potrzeby w oparciu o nowoczesną platformę. Każdy pracownik, w zależności od progu dochodowego, otrzymuje określoną liczbę punktów i on sam decyduje, na co przeznacza punkty: dofinansowanie do wypoczynku, karty sportowe, zakupy bonów czy voucherów. Benefitem bardzo chętnie wybieranym przez naszych pracowników są dopłaty do wypoczynku, korzystają z tej możliwości niemal wszyscy nasi pracownicy. Dlatego naszym priorytetem było umożliwić wnioskowanie o dofinansowanie w maksymalnie prosty sposób. Oprócz tego platforma zapewnia pracownikom dostęp do setek wejściówek, biletów, voucherów, okazji i zniżek. Dbamy o to, żeby każdy mógł znaleźć coś dla siebie – podsumowała Ewa Załęska-Werłaty.
Zgodnie z raportem „Wellbeing, społeczności i benefity firmowe, czyli jak możesz wspierać employee experience, raport Worksmile i Great Digital, 2020” miejsca, w których pracownicy wydają środki przekazywane przez pracodawców zmieniają się wraz ze zmianą sytuacji. Bardzo popularne w poprzednich latach dofinansowanie udziału w zajęciach fitness lub ćwiczeniach na siłowniach, obecnie praktycznie nie jest wybierane. Za to coraz większym powodzeniem cieszą się zakupy w sklepach i supermarketach oraz zakupy dla domu. Trochę inaczej ta sytuacja wygląda wśród pracowników Castorama. Chociaż sytuacja związana z pandemią miała zdecydowany wpływ na dostępność usług z zakresu sportu, to wciąż dużą popularnością cieszą się benefity związane z aktywnością fizyczną pozwalające zachować dobrą formę.

Nie ma wakacji od prac sezonowych – trwają cały rok. Jacy pracownicy są najbardziej poszukiwani?

Mercer Total Remuneration Survey (TRS) – kluczowe wnioski i obserwacje

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.