Bezpieczeństwo cyfrowe kluczem do stabilności i sukcesu sklepów internetowych
Ponad dwie trzecie (66%) firm w Polsce przyznało, że doświadczyło przynajmniej jednego naruszenia związanego z bezpieczeństwem cyfrowych zasobów, a co trzecia firma odnotowała nasilenie się prób cyberataków, co obrazują wyniki raportu KPMG „Barometr Cyberbezpieczeństwa”[1]. E-biznesy również są narażone na skutki nielegalnej działalności hakerów. Według danych Gemius 79% internautów[2] robi zakupy online, co stwarza również pole do działania dla cyber-oszustów. W przypadku sklepów internetowych cyberprzestępcy skupiają się na informacjach, takich jak dane osobowe klientów, systemy płatności czy preferencje zakupowe. Te wrażliwe dane są nie tylko podstawą działania sklepów internetowych, ale również „łakomym kąskiem” z perspektywy hakerów, którzy chcą je nielegalnie wykorzystać.
Polski rynek e-commerce od lat należy do najszybciej rozwijających się w Europie, co czyni go atrakcyjnym nie tylko dla nowych inwestorów, ale również cyberprzestępców. Wraz z dynamicznym wzrostem rynku rośnie także liczba incydentów bezpieczeństwa. Według analizy IBM[3], w 2023 roku średni globalny koszt naruszenia danych wynosił 4,45 mln dolarów, a w branży e-commerce i sprzedaży detalicznej – 2,96 mln dolarów. Ataki te nie tylko generują znaczące straty finansowe, ale również negatywnie wpływają na reputację firm, co może długofalowo obniżać ich konkurencyjność na rynku.
Waga świadomości cyber-zagrożeń
Niebezpieczne sytuacje mogą przybierać różne formy – od celowych ataków na bazy danych lub interfejs API, ataki typu DDoS po spamerskie kampanie rozsyłane przez formularze kontaktowe czy próby wyłudzenia danych logowania. Bezpośrednie ataki na sklepy internetowe mają na celu zdobycie poufnych danych klientów, takich jak dane osobowe czy informacje o kartach płatniczych. Hakerzy często atakują bazy danych, wykorzystując luki w zabezpieczeniach oraz słabo chronione połączenia, a także przełamują zabezpieczenia API, co może prowadzić do przejęcia sesji lub zdalnego dostępu do systemu. Cyberprzestępcy wykorzystują też luki w oprogramowaniu, szczególnie te, które nie zostały jeszcze naprawione. Obrona przed tymi atakami wymaga regularnych aktualizacji i wzmocnienia zabezpieczeń systemowych.
Z danych IBM wynika, że ataki ransomware generują największe straty finansowe – średni koszt obsługi takiego incydentu wyniósł 5,22 mln dol., jeżeli został upubliczniony przez przestępców. Założeniem hakerów przy tego typu naruszeniach jest paraliż danej organizacji poprzez zaszyfrowanie jej komputerów, serwerów lub też systemów. Ich głównym celem jest próba wyłudzenia pieniędzy w ramach usunięcia blokady infrastruktury i nieudostępnienia wewnętrznych informacji lub danych klientów. Niestety, opłacenie okupu nie zawsze oznacza, że skradzione dane nie będą opublikowane a system zostanie odblokowany.
Wpływ cyber-zabezpieczeń na sukces e-biznesu
Bezpieczeństwo cyfrowe jest podstawą każdego sklepu internetowego i często decyduje o sukcesie, lub też potencjalnej porażce e-biznesu. Warto zauważyć, że cyberprzestępcy najczęściej atakują sklepy online, aby zdobyć poufne dane klientów, takie jak informacje osobowe czy dane kart płatniczych. Wykorzystują przy tym luki w zabezpieczeniach baz danych czy API oraz słabo chronione połączenia sieciowe, co może skutkować przejęciem sesji lub uzyskaniem zdalnego dostępu do systemu. Szczególnie narażone są platformy sprzedażowe, które nie usunęły wcześniej zgłoszonych błędów i wykrytych luk w systemie, które mogą stać się „furtką” dla hakerów. Skuteczna obrona przed atakami cyberprzestępców wymaga cyklicznych audytów i regularnych aktualizacji systemu oraz wzmacniania zabezpieczeń.
„Wyciek danych w przypadku sklepu internetowego może prowadzić nie tylko do strat finansowych, ale również, a może przede wszystkim do spadku zaufania klientów i obniżenia poziomu konkurencyjności. Dlatego tak istotna jest edukacja prowadzących sprzedaż online, aby byli oni świadomi potencjalnych zagrożeń i zapewnili odpowiedni poziom zabezpieczeń danym przetwarzanym w sklepie. Kluczowy jest tu wybór partnera technologicznego, który proaktywnie dba o cyber-ochronę platformy. Dba o regularne aktualizacje i dokonuje ich natychmiast, po ich udostępnieniu. Bezpieczeństwo sklepu internetowego nie powinno być postrzegane jedynie jako kwestia techniczna – to fundament budowania zaufania i relacji z klientami” – komentuje Piotr Sikora, VP Product Core w firmie IdoSell, która należy do portfolio IAI.
Zmiany w branży technologicznej, powszechność zakupów online oraz dynamicznie rosnący rynek mają ogromny wpływ na zmiany w krajobrazie cyberbezpieczeństwa. Warto zauważyć, że panujący wyścig technologiczny ma wpływ na złożoność cyberataków. Sklepy internetowe muszą stawić czoła nowym zagrożeniom oraz zapewnić swoim klientom najwyższą możliwą ochronę w obliczu wzrastającej liczby ataków. Przedsiębiorcy prowadzący sprzedaż w internecie muszą wdrożyć proaktywną politykę ochrony danych przetwarzanych przez organizację, aby być kilka kroków przed hakerami.
Więcej na temat ochrony e-commerce i zapewnienia bezpieczeństwa danym klientów znajdą Państwo w e-booku – „Jak zadbać o bezpieczeństwo e-sklepu” - https://poznaj.idosell.com/e-book-o-bezpieczenstwie
[1] https://kpmg.com/pl/pl/home/insights/2024/02/barometr-cyberbezpieczenstwa-2024.html
[2] https://gemius.com/pl/news/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny/
[3] https://www.ibm.com/reports/data-breach

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja

Komentarz rynkowy DPD Polska: sektor e-commerce – między presją cenową, a oczekiwaniami klientów

Marketplace MediaMarkt już dostępny w Polsce – nowa era zakupów i współpracy w branży elektroniki konsumenckiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.