Bezpieczny rowerzysta na polskiej drodze – czy to możliwe?

Anna Hipsz
ALL FOR US
ul.Klaudyny 38/72
01-684 Warszawa
anna.hipsz|allforus.pl| |anna.hipsz|allforus.pl
663910053
www.allforus.pl
Kampania informacyjno-edukacyjna „Czas na bezpieczny rower” chce poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach
249 – tylu rowerzystów zginęło na polskich drogach w ubiegłym roku. Niby mniej niż w poprzednich latach, ale tylko pozornie. Mimo niższej liczby wypadków niż rok wcześniej (spowodowanej lockdownem), ofiar było więcej. Co robić, by poprawić bezpieczeństwo rowerzystów w Polsce, która na mapie Europy od lat jest czarnym punktem pod względem liczby ofiar śmiertelnych – w tym cyklistów – na drogach? Na to pytanie odpowiadają organizatorzy kampanii „Czas na bezpieczny rower”.
Nawyki komunikacyjne Polaków zmieniają się. O rosnącym zainteresowaniu rowerami świadczy wzrost ich sprzedaży, a nierzadko – zupełny brak jednośladów w magazynach sklepów. Do korzystania z roweru zachęca również coraz bogatsza infrastruktura, zwłaszcza w miastach, gdzie w szybkim tempie przybywa wygodnych i bezpiecznych dróg rowerowych. Jednak im więcej rowerzystów na drogach, tym aktualniejsze staje się pytanie o ich bezpieczeństwo i w ogóle o bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu.
- Nie jest niespodzianką, że to właśnie w sezonie urlopowym na polskich drogach dochodzi do największej liczby zdarzeń z udziałem rowerzystów. Spodziewamy się, że w tym roku niestety może być ich jeszcze więcej, bo Polacy naprawdę tłumnie przesiedli się na jednoślady. Żeby temu zapobiec, w kampanii „Czas na rower” pragniemy zwrócić uwagę na przyczyny leżące u podstaw tej sytuacji i przypomnieć o prostych działaniach, które mogą ją zmienić – wyjaśnia Michał Zieliński, współorganizator kampanii.
Małe zmiany kluczem do dużych postępów
Zwykle nie trzeba wiele, by bezpiecznie przejechać z punktu A do punktu B na rowerze. Znajomość i przestrzeganie przepisów, dbałość o kulturę na drodze i pojazd w dobrym stanie technicznym – to absolutna podstawa. Co to jednak dokładnie znaczy, jak powinien być wyposażony rower, jak używać oświetlenia czy kasku oraz jak fizycznie przygotować się do jazdy – o tym organizatorzy kampanii będą przypominać zarówno w materiałach informacyjnych jak i podczas cyklu wydarzeń Bike Expo. Mamy nadzieję, że dzięki temu poprawi się poziom bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach – podsumowuje Michał Zieliński.
Polska czarnym punktem na mapie Europy. Czy tak musi być?
Publikowane nad Wisłą roczne raporty o stanie bezpieczeństwa na drogach za każdym razem mrożą krew w żyłach. W zestawieniu z analizami Komisji Europejskiej wnioski przerażają jeszcze bardziej. - Statystyki nie kłamią. Co siódma ofiara wypadku drogowego na Starym Kontynencie ginie na terenie naszego kraju. Co dziesiąty z blisko 2,5 tys. zabitych na drogach w Polsce był rowerzystą. Pod względem liczby ofiar od lat jesteśmy czarnym punktem na mapie Europy. Wierzymy jednak, że można z tą niechlubną tradycją zerwać – komentuje Michał Zieliński.
Pierwszym krokiem musi być walka z brawurą na drogach. To jeden z największych problemów Polsce. To brawura jest przyczyną wzrostu liczby ofiar śmiertelnych (z 9,6 do 10,6 proc) mimo niższej liczby zdarzeń drogowych w ubiegłym roku. W odniesieniu do zdarzeń z udziałem rowerzystów niepokojem powinien napawać jeszcze jeden element – wzrósł nie tylko stosunek ofiar śmiertelnych do ogólnej liczby wypadków, ale również udział we wszystkich zdarzeniach tych, do których przyczynili się sami rowerzyści.
Po drugie – edukacja! Nieznajomość zasad ruchu jest przyczyną większości wypadków. Przykład? Od lat niezmiennie na pierwszym miejscu znajduje się nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu. Dalej są natomiast nieprawidłowo wykonywane manewry czy niewłaściwe zachowanie wobec innych uczestników ruchu. O tym, że Polacy nie przejmują się przepisami ruchu drogowego, można przekonać się także podczas lektury internetowych komentarzy, gdzie uczestnicy zdarzeń szukają - zazwyczaj post factum - potwierdzenia swoich racji w drogowym sporze, niejednokrotnie popisując się przy tym wyjątkową ignorancją. Przekonania przeniesione do realnego świata przynoszą opłakane skutki: najechanie na pieszego przez kierującego rowerem jest na trzecim miejscu wśród przyczyn zdarzeń z udziałem pieszych.
- Ponad połowa wszystkich wypadków z udziałem rowerzystów wydarza się w okresie od czerwca do września każdego roku. I to mimo licznych apeli o jazdę w kaskach, odpowiednią widoczność, używanie oświetlenia. My dokładamy do nich jeszcze jeden, z niewiadomych powodów dotąd pomijany – o sięgnięcie do przepisów, uważną ich lekturę i stosowanie się do ich zaleceń. Przez wszystkich uczestników ruchu, bo od wszystkich zależy nasze bezpieczeństwo – podsumowuje Michał Zieliński, współorganizator kampanii.
Kampanię wspierają Fundacje Ander i Frankor. Partnerem akcji jest organizator cyklu wydarzeń Bike Expo. Przyświeca im wspólny cel, jakim jest poprawa poziomu bezpieczeństwa rowerzystów na polskich drogach.
***
#CzasNaBezpiecznyRower
Kampania społeczna o charakterze edukacyjnym skierowana przede wszystkim do rowerzystów,
ale także do innych uczestników ruchu drogowego. Celem kampanii jest promowanie świadomego
i bezpiecznego zachowania na drodze. Odwołując się do głównej przyczyny wypadków z udziałem
rowerzystów – nieznajomości przepisów – przypominamy najważniejsze punkty rowerowego kodeksu. Akcja wspierana przez Fundację ANDER i FRANCOR. Partnerem akcji jest BikeExpo Narodowy Test Rowerowy.

„Zamień jednorazowe butelki na lepsze” – mały krok, realna zmiana. Kampania SodaStream prezentuje bąbelkową rewolucję

Pierwsza kawiarnia Costa Coffee połączona z Klubem Fikołki już otwarta

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów
W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.
Handel
Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.
Transport
W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.