Biedronka wprowadziła rozwiązanie od Tetra Pak
Od teraz klienci Biedronki decydując się na wybór soków Riviva w litrowych opakowaniach, będą jednocześnie mogli w łatwiejszy sposób zadbać o środowisko. Popularna sieć sklepów wprowadziła właśnie nowe, przytwierdzone na stałe do opakowań zakrętki opracowane przez firmę Tetra Pak, jednego z liderów przetwórstwa i pakowania żywności Co stoi za tą zmianą i co oznacza ona dla konsumentów? Wyjaśniamy!
Opakowanie kartonowe po napojach stanowią cenne źródło surowców nadających się do odzysku, które mogą być przetwarzane wiele razy. Dotychczas, aby mogły zostać poddane recyklingowi we właściwy sposób, pusty karton po soku należało zgnieść i dopilnować, by wraz z zakrętką trafił do żółtego pojemnika na odpady. Te zasady się nie zmieniają, ale innowacyjne rozwiązanie w postaci nowych zakrętek (HeliCap 26 Pro) pozwala ułatwić cały proces. Nowe nakrętki są na stałe połączone z opakowaniem soku, dzięki czemu trafiają do recyklingu wraz z kartonem, zamiast trafić na wysypisko lub, co gorsza, do środowiska naturalnego. Minimalizuje to ryzyko zaśmiecania planety.
Wprowadzając nowe nakrętki, sieć Biedronka wykonuje kolejny krok w stronę zrównoważonych środowiskowo rozwiązań i znacznie wyprzedza zbliżające się regulacje prawne. Zgodnie z dyrektywą SUP (regulacją Unii Europejskiej dotyczącą plastiku jednorazowego użytku) od 1 lipca przyszłego roku plastikowe nakrętki będą musiały być przymocowane na stałe do opakowania.
O znaczeniu wprowadzenia nowej zakrętki mówi Mauricio Contreras, Marketing Director Tetra Pak: Innowacyjne zakrętki przymocowane na stałe do opakowań zaoferowaliśmy już w ubiegłym roku, ale chcemy dodatkowo podkreślić rolę współpracy z siecią sklepów Biedronka, ze względu na jej skalę. Wprowadzenie ich przez dużą sieć wskazuje na gotowość branży do zmian, jakie czekają nas w lipcu 2024 roku – od tego momentu wszystkie zakrętki i wieczka będą musiały stanowić integralną część opakowania. To rozwiązanie ważne nie tylko ze względów legislacyjnych – zrównoważony rozwój niezmiennie stanowi podstawę strategii Tetra Pak, a oferowane przez nas rozwiązania mają pomóc klientom w ograniczeniu wpływu stosowanych przez nich opakowań na środowisko.
Jednym z filarów naszej strategii zrównoważonego rozwoju jest dbałość o materiały
i recykling. Dlatego w Biedronce przykładamy szczególną wagę do opakowań – tak, aby wszystkie surowce, które wprowadzamy do obiegu, mogły ponownie do niego wrócić i zostać przetworzone. Naszym zadaniem jest także edukacja konsumentów w zakresie zrównoważonego rozwoju związanego z całą naszą działalnością. To dlatego chcieliśmy możliwie jak najszybciej wdrożyć opakowania z przytwierdzoną zakrętką i wskazać zalety tego rozwiązania dla całego systemu – mówi Agnieszka Koc, Dyrektorka Ochrony Środowiska w sieci Biedronka.
To, by zakrętka trafiała do recyklingu z całym opakowaniem, jest istotne z perspektywy ochrony środowiska naturalnego. Około 80% śmieci w morzach i oceanach stanowi plastik[1]. Zakrętki, które nie są oddawane do ponownego przetworzenia, to jeden z pięciu odpadów, które najczęściej można znaleźć na plażach[2]. To właśnie dlatego nie należy odrywać nakrętek od opakowania – jeśli trafią do odpowiedniego (żółtego) pojemnika, mają szansę zostać przetworzone w nowe, pożyteczne przedmioty (np. buty, długopisy, a nawet meble).
[1] Komisja Europejska, Serwis prasowy, Single-use plastics: New EU rules to reduce marine litter, Bruksela, 2018, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/MEMO_18_3909
[2] Ocean Conservancy and International Coastal Cleanup, We Clean On Report, 2020,
https://oceanconservancy.org/wp-content/uploads/2021/09/2020-ICC-Report_Web_FINAL-0909.pdf

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Tylko 35 proc. Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ możliwe do osiągnięcia przed 2030 r. Potrzebna ściślejsza współpraca międzynarodowa
Jak wynika z raportu ONZ, choć w ciągu ostatniej dekady dzięki dążeniu do realizacji przyjętych celów udało się poprawić życie milionów ludzi na całym świecie, to jednak tempo zmian pozostaje zbyt wolne, by dało się je osiągnąć do 2030 roku. Postęp hamują przede wszystkim eskalacja konfliktów, zmiana klimatu, rosnące nierówności i niewystarczające finansowanie. Jak wynika ze sprawozdania Parlamentu Europejskiego, problemem jest także brak ścisłej współpracy międzynarodowej i sceptyczne podejście niektórych państw ONZ.
Przemysł spożywczy
UNICEF: Wszystkie dzieci poniżej piątego roku życia w Gazie cierpią z powodu niedożywienia. Sytuacja jest katastrofalna

Ataki Izraela na Strefę Gazy i jej izolacja doprowadziły do całkowitego załamania podstawowych usług i ograniczenia możliwości dostaw i dystrybucji pomocy humanitarnej – wskazuje UNICEF. W efekcie setki tysięcy Palestyńczyków są w sytuacji ciągłego zagrożenia życia i cierpią z powodu niedożywienia i głodu. Ta klęska dotyczy praktycznie wszystkich dzieci poniżej piątego roku życia. Konflikty są jednym z głównych przyczyn braku bezpieczeństwa żywnościowego, głodu i niedożywienia na świecie. Szczególnie dotyczy to Afryki i Azji Zachodniej.
Prawo
Branża ciepłownictwa czeka na unijną i krajową strategię transformacji. Liczy na większe fundusze i korzystne regulacje

Komisja Europejska zapowiedziała rozpoczęcie w I kwartale 2026 roku prac nad strategią dla ciepłownictwa i chłodnictwa. Nad tym strategicznym dokumentem w zakresie ciepłownictwa pracuje także polski rząd. Branża podkreśla, że obie te strategie będą miały kluczowe znaczenie dla trwającej transformacji w ciepłownictwie, czyli przyszłości ogromnych inwestycji, które czekają sektor do 2050 roku. Jednocześnie apeluje o większe wsparcie tego procesu ze środków publicznych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.