BIM w Polsce - wykonawcy i inwestorzy dołączają do architektów i inżynierów
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” wskazuje na dalszy wzrost zarówno świadomości, jak i adopcji BIM w Polsce. Szczególną uwagę zwraca znaczne upowszechnienie stosowania metodyki BIM wśród inwestorów i właścicieli.
Warszawa, listopad 2023 – Autodesk opublikował trzecią edycję raportu „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie”. Badanie zrealizował Kantar Polska, na próbie 347 osób reprezentujących firmy architektoniczne i projektowe, budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, zarządzające nieruchomościami oraz inwestorów prywatnych i publicznych. Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Świadomość BIM i stosowanie – inwestorzy i wykonawcy nadrabiają dystans
Badanie wskazuje, że świadomość BIM systematycznie rośnie, osiągając obecnie poziom 60 proc., co oznacza wzrost o 55 proc. w stosunku do poprzedniej edycji raportu z 2019 roku. Podobnie wygląda adopcja – ponad jedna trzecia badanych firm stosuje BIM. Jest to 70 proc. więcej niż cztery lata temu.
Poziom adopcji BIM jest stabilny w grupie architektów i projektantów (41 proc), natomiast widać dynamiczny, ponad dwukrotny wzrost wśród firmy wykonawczych – z 9 do 21 proc., oraz wśród inwestorów i zarządców – z 5 do 37 proc.
„Raport potwierdza nasze obserwacje z rynku. Widzimy wyraźnie większe zainteresowanie BIM wśród wykonawców i inwestorów. Jest to niezwykle ważne – współpraca wszystkich stron zaangażowanych w proces inwestycyjny daje wymierne rezultaty w postaci wyższej wydajności w realizacji projektu” – ocenia Przemek Nogaj, Territory Account Sales Executive Poland w Autodesk.
Po co BIM?
Korzyści wskazywane przez respondentów pozostają niezmienne: tworzenie projektów lepszej jakości (62,4 proc.), mniej błędów na etapie realizacji inwestycji (59,8 proc.), lepsza komunikacja treści projektu i zrozumienie projektu przez wszystkie zaangażowane strony (53 proc.).
Zastosowanie BIM pozwala na obniżenie kosztów w całym cyklu powstawania i życia budynku – pod tą opinią podpisuje się 70 proc. badanych. Taki sam odsetek wskazuje na oszczędności na etapie realizacji budowy (ta opinia jest wyraźna wśród inwestorów i właścicieli budynków) oraz przedmiarowania i kosztorysowania.
Bariery i pożądane działania
Wśród barier rozwoju najczęściej wskazywany jest niski poziom wiedzy, na drugim miejscu – niska świadomość BIM wśród inwestorów. Ważnym punktem jest dostępność kadr: mała liczba specjalistów posiadających umiejętność projektowania/ wykonawstwa w oparciu o BIM stanowi barierę dla blisko 70 proc. ankietowanych i wyraźnie wzrosła (59 proc. wskazań w 2019). O braku kadr wyraźnie częściej mówią inwestorzy – 86 proc. ankietowanych.
Co może pomóc rynkowi pełniej korzystać z BIM? Po 40 proc. respondentów wskazuje na trzy obszary – opracowanie polskich standardów BIM, budowanie świadomości inwestorów na temat możliwości wykorzystania danych gromadzonych dzięki BIM oraz budowanie świadomości na temat BIM wśród osób odpowiedzialnych za inwestycje publiczne. W firmach wykonawczych ponad 50 proc. wskazuje, że pomocne byłoby wprowadzenie BIM na uczelniach.
„Jesteśmy w momencie, kiedy na BIM warto spojrzeć w kontekście kompleksowej cyfryzacji branży. W procesie inwestycyjnym, w pracy nad modelem tworzone są dane, które warto wykorzystywać do podejmowania lepszych decyzji w całym cyklu życia obiektu.” – mówi Przemysław Nogaj.
Raport wskazuje, że polskie firmy widzą pozytywne aspekty cyfryzacji. Blisko 65 proc. zgadza się z twierdzeniami, że wdrożenie nowych cyfrowych metod pracy zwiększa ich konkurencyjność oraz że polskie firmy powinny silniej inwestować w cyfryzację, aby zwiększyć skalę działania.
Publikacji raportu towarzyszy debata ekspercka, która odbędzie się 22.11.2023 w trybie online. Na wydarzenie można zarejestrować się na stronie www.
Informacje o badaniu
Badanie na zlecenie Autodesk realizował Instytut Kantar Polska. Zostało ono przeprowadzone na próbie 347 przedstawicieli firm z branży architektoniczno-budowlanej (pracownie architektoniczne i projektowe, firmy budowlane, zajmujące się realizacją inwestycji, inwestorzy prywatni - deweloperzy i publiczni, firmy zarządzające nieruchomościami). Badanie zrealizowane zostało za pomocą techniki mix mode (CATI, CAWI) z wykorzystaniem jednolitego narzędzia badawczego – kwestionariusza. Badanie jest kontynuacją podobnego pomiaru przeprowadzonego w 2015 i 2019 roku. Cykliczne prowadzenie badań umożliwia dokonanie analizy porównawczej części danych oraz oceny zmian w obszarze rozwoju BIM w Polsce. Patronat honorowy nad badaniem objęli: Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego, Polski Związek Firm Deweloperskich, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Stowarzyszenie Architektów Polskich SARP.
Raport „BIM, współpraca, zarządzanie informacją w polskim budownictwie” można pobrać ze strony www.
Informacje o Autodesk
Autodesk zmienia sposób projektowania i tworzenia świata. Nasza technologia obejmuje architekturę, inżynierię, budownictwo, projektowanie produktów, produkcję, media i rozrywkę. Umożliwia innowatorom z całego świata wyjście naprzeciw wyzwaniom, niezależnie od ich skali. Od bardziej zielonych budynków, poprzez coraz inteligentniejsze produkty, po produkcję zachwycających hitów kinowych. Oprogramowanie Autodesk pomaga naszym klientom projektować i tworzyć lepszy świat dla wszystkich. Więcej informacji na www.autodesk.pl, www.facebook.com/Autodesk.Poland
#MakeAnything
Kontakt:
Dorota Prochowicz, Omega Communication, +48 728 433 401; dprochowicz@communication.pl

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.