Bitdefender o atakach ransomware: cybergangi biorą na cel najbogatszych
W 2021 roku operatorzy ransomware wykazywali się bardzo dużą aktywnością. Solar Winda, Colonial Pipeline, Kaseya czy Brenntag - to najbardziej znane ofiary ubiegłorocznych ataków. Departament Skarbu Stanów Zjednoczonych wycenił, że straty finansowe spowodowane działaniami gangów ransomware wyniosły 5,2 miliarda dolarów.
Według Bitdefendera napastnicy najczęściej uderzali w bogate regiony geograficzne. Gangi brały na cel terytoria z dużymi koncernami i rozbudowaną infrastrukturą krytyczną. Nie ma w tym żadnego przypadku. Zdaniem cyberprzestępców, istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że ofiary pochodzące z wysoko rozwiniętych regionów zapłacą okup.
Ulubionym państwem gangów ransomware są Stany Zjednoczone, gdzie skierowano 33 proc. ataków spośród wszystkich cyberataków. Kolejne miejsca zajęły Niemcy z 12 proc. udziałem, a następnie Ameryka Łacińska (11 proc). Włochy (11 proc.), Wielka Brytania (8 proc.). Należy przypomnieć, że we wcześniejszych latach ataki ransomware był niemal równomiernie rozłożone po całym świecie.
Napastnicy szczególnie upodobali sobie sektor telekomunikacyjny. W 2021 r. rozwiązania Bitdefender zablokowały 48 proc. globalnych ataków ransomware w samej branży telekomunikacyjnej. Media zajmują drugie miejsce (19 proc.), a za nimi uplasowały się takie branże jak: edukacja i badania (9 proc.), administracja (8 proc.), technologia i usługi (1 proc.). Powodem, dla którego branża telekomunikacyjna przyciąga gangi ransomware, jest dostęp telekomów do skarbnic danych korporacyjnych, finansowych i osobowych miliardów klientów na całym świecie. Nawet jeśli operator sieci bezprzewodowej odmówi zapłaty okupu, dane skradzione podczas ataku mogą zostać wykorzystane w darknecie pod kątem phishingu, oszustw, kradzieży tożsamości i innych przestępstw.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl |

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Duże możliwości korzystania z funduszy europejskich przez polskie firmy. Szczególnie w obszarze obronności
W ramach polityki spójności i Krajowego Planu Odbudowy Polska ma do dyspozycji 190 mld zł na wsparcie polskich firm. Środków dla przedsiębiorców nie zabraknie również w nowej perspektywie finansowej po 2027 roku. Dedykowane im programy KPO obejmują nie tylko wsparcie finansowe, ale również inwestycje i reformy deregulujące polską gospodarkę. Ich celem jest zwiększenie jej konkurencyjności, jak również bezpieczeństwa w kontekście położenia geopolitycznego Polski. Na szczególnie szeroką ofertę programów mogą liczyć sektory obronności i transportowy.
Farmacja
Zniesienie zakazu reklamy aptek może zwiększyć świadomość pacjentów o usługach farmaceutycznych. Taki może być skutek wyroku TSUE

W czerwcu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo UE. To oznacza, że Polska będzie musiała dostosować regulacje. Dla pacjentów wyrok oznacza szerszy dostęp do informacji o usługach farmaceutycznych, a dla właścicieli aptek – możliwość legalnej komunikacji z rynkiem. Naczelna Rada Aptekarska obawia się chaosu prawnego i wezwała resort zdrowia do uregulowania sytuacji prawnej.
Prawo
Przemysł chemiczny czeka na szczegóły unijnego wsparcia dla sektora. Najważniejsza jest obniżka cen energii

Komisja Europejska przedstawiła plan działania dla modernizacji i wzmocnienia konkurencyjności unijnego przemysłu chemicznego. Plan ma być rozwiązaniem najważniejszych wyzwań stojących przed sektorem chemicznym w Europie, w tym m.in. wysokich cen energii i nieuczciwej konkurencji na rynkach zagranicznych. KE chce również promować inwestycje w innowacje, ESG, a także uprościć unijne przepisy dotyczące chemikaliów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.