Bitdefender wykrył 232 odmiany ransomware’u
Rok 2021 upłynął pod znakiem profesjonalizacji gangów ransomware. Bardzo szybko upowszechnił się model RaaS (ransomware-as-a-service), polegający na tym, że twórcy złośliwego oprogramowania udostępniają je sprzymierzonym podmiotom, pobierając w zamian prowizję. W rezultacie napastnicy nie muszą posiadać obszernej wiedzy na temat technik ataków czy funkcjonowania sieci. Taki model stosowały między innymi grupy REvil, Maze, Conti, BlackMatter. Zmotywowane wysokimi profitami gangi ciągle ulepszają i wymyślają nowe metody, aby zwiększyć presję na swoje ofiary. W 2021 roku pojawiły się żądania okupu w wysokości dziesiątek milionów dolarów. Analitycy Bitdefendera przewidują, iż w 2022 roku ataki się nasilą, a żądania okupu przekroczą 100 mln dolarów.
W grudniu systemy telemetryczne Bitdefendera zidentyfikowały 232 odmiany oprogramowania ransomware. W badanym okresie ransomware występowało w 155 krajach. Jak widać to złośliwe oprogramowanie stanowi zagrożenie dotykające prawie cały świat. Do państw najbardziej dotkniętych przez ransomware należały Stany Zjednoczone (26 proc.), Brazylia (15 proc.), Iran (13 proc.), Indie (12 proc.) oraz Niemcy (8 proc.). W pierwszej dziesiątce tej niechlubnej klasyfikacji nie znalazła się Polskie. Natomiast branżą najbardziej nękaną w grudniu przez ransomware była edukacja (30 proc). Na celowniku gangów znalazły się też instytucje rządowe (25 proc.) i dostawcy usług telekomunikacyjnych (22 proc.).
Bitdefender Labs wykrywa co minutę około 400 nowych incydentów bezpieczeństwa, a codziennie weryfikuje 30 miliardów zapytań o zagrożenia. Dostęp do tego typu danych pozwala uzyskać stosunkowo szeroki obraz na temat cyberataków.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł
Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek
Polityka
Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro. Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.
Handel
Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.