Biurowce w gotowości na powrót pracowników
- Choć wiele parków biurowych opustoszało, pracują w nich specjaliści od utrzymania budynków i serwisanci. Modyfikują swoje standardowe działania tak, żeby zmniejszać zagrożenie zakażenia.
- Zwiększa się zapotrzebowanie na dodatkowe usługi Facility Management (FM) - tam, gdzie ludzie przychodzą do biur, montowane są np. urządzenia do zdalnego mierzenia temperatury wchodzących osób.
- Polski sektor usług Facility Management wraz z siecią firm podwykonawczych zatrudnia w Polsce ponad 1 mln osób, a roczna wartość usług wynosi ok. 30 mld PLN. Największe firmy z branży pracują w kryzysie normalnie.
Puste parkingi przed wieloma budynkami biurowymi są widocznym dowodem zmian, jakie epidemia wywołuje w gospodarce. Chociaż większość stałych pracowników biurowców swoją pracę wykonuje z domu, parki biurowe nie są zupełnie puste. Pracują w nich technicy i serwisanci odpowiedzialni za utrzymanie budynków w stanie gotowości, zapewnienie bezpieczeństwa i ciągłości funkcjonowania całej infrastruktury. W pełnej gotowości powinny być utrzymywane przede wszystkim systemy ochrony przeciwpożarowej i przeciwkradzieżowej.
- Każda czynność, która została nam powierzona i określona w spisie obowiązków czy w umowie pomiędzy nami, a właścicielem lub zarządcą budynku jest obecnie wykonywana w takim samym zakresie i jakości jak przed miesiącem czy dwoma. Choć z uwagi na sytuację epidemiologiczną oraz działania prewencyjne, jakie podejmujmy w porozumieniu z właścicielami obiektów, terminy te mogą ulec nieznacznym przesunięciom. Dotyczy to kontroli, inspekcji i serwisów systemów i instalacji, w które jest wyposażony budynek. Podobnie w przypadku wezwań do awarii czy błędnych odczytów – takie działania również realizujemy na tym samym poziomie czasu reakcji jak i jakości ich wykonania. Często realizujemy wieloletnie kontrakty, które budują między nami wzajemne zaufanie, co obecnie, w sytuacji kryzysowej, ma duże znaczenie – mówi Maciej Mielęcki – Szef regionu – SPIE Building Solutions.
Budynków nie można pozostawić samym sobie np. instalacja wodociągowa wymaga regularnych kontroli szczelności w pomieszczeniach, w których znajdują się rury i zawory wodociągowe, np. w toaletach, kuchniach czy umywalniach. W przypadku instalacji ogrzewania trzeba regularnie sprawdzać parametry pracy kotłowni. Ważna jest także konserwacja urządzeń, które zostały wyłączone, zgodna z wymaganiami ich producentów.
Zmierzą temperaturę na odległość
Część budynków nie została jednak całkowicie wyłączona z użytkowania. Tam zarządzający obiektami starają się wprowadzić nowe rozwiązania, które zwiększą bezpieczeństwo pracujących i zminimalizują ryzyko zakażenia. Nie chodzi tu tylko o podstawową dezynfekcję części wspólnych. Przykładem bardziej zaawansowanego rozwiązania są urządzenia do mierzenia temperatury wchodzących osób. Takie instalacje są w stanie sprawdzić równocześnie temperaturę z wielu twarzy, z odległości kilku metrów.
- Notujemy zwiększone zainteresowanie dodatkowym wsparciem. Dostarczamy nowe usługi czy wyposażenie związane np. z dezynfekcją pomieszczeń czy montażem aparatury do zdalnego pomiaru temperatury wchodzących osób. Takie urządzenia są w stanie sprawdzić w tym samym czasie nawet kilkanaście osób, nie powodując utrudnień w przemieszczaniu się. W tej niełatwej dla zarządców i najemców sytuacji, staramy się być jeszcze bardziej użyteczni i działać proaktywnie. Czujemy się współodpowiedzialni za powierzone nam mienie. Za każdym razem, kiedy następuje poszerzenie czy zmiana zakresu usług, nowe procedury są ustalane z właścicielami i zarządcami obiektów, nie robimy niczego bez porozumienia z nimi. Jesteśmy natomiast często pytani o zdanie i opinię. Jeżeli od zarządcy otrzymujemy zalecenia wynikające np. z oczekiwań ubezpieczyciela – realizujemy je – mówi Maciej Mielęcki ze SPIE Building Solutions.
Wg eksperta, firmy FM, dbające o dobrostan budynków, same również wdrażają mechanizmy zabezpieczające. Te, które dysponują szerokimi kadrami, w tym technikami obiektowymi oraz serwisami mobilnymi, wprowadzają zmianowy system pracy w interwałach tygodniowych. Dzięki temu niezagrożone są terminy prowadzonych przeglądów i inspekcji w przestrzeniach biurowych czy magazynowych. Pozwala to zmniejszyć ryzyko zakażenia wynikającego z kontaktu między technikami, a osobami przebywającymi na obiektach. Jest to jedynie zmiana wewnętrzna, nieodczuwalna przez pracujących w budynku najemców, nie wpływa ona też ujemnie na jego stan techniczny.
Polski sektor usług Facility Management (FM) wraz z siecią firm podwykonawczych zatrudnia w Polsce ponad 1 mln osób, a roczna wartość usług wynosi ok. 30 mld PLN. Obsługuje wszystkie rodzaje obiektów, w tym mieszkaniowe, publiczne, biurowe, handlowe, produkcyjne, logistyczne czy hotelowe. Największe firmy z branży pracują w kryzysie normalnie, realizując zazwyczaj wieloletnie kontrakty. Takie firmy mają możliwość przesuwania załóg w miejsca, gdzie są najbardziej potrzebne.
Cena i funkcjonalność - to decyduje o zakupie mikroapartamentów
Jak wygląda rynek najmu w Krakowie?
Deweloperzy nie nadążają za popytem
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Mija rok obowiązywania ustawy o opiece geriatrycznej. W systemie opieki nad seniorami zmieniło się niewiele
Rok obowiązywania ustawy o szczególnej opiece geriatrycznej nie przyniósł znaczących zmian w systemie opieki nad seniorami, ale zdaniem lekarzy dzięki niej więcej rozmawia się o problemach tego sektora i szuka się odpowiednich rozwiązań, bardziej dopasowanych do krajowych realiów. Problemem pozostaje brak geriatrów oraz brak odpowiedniej liczby oddziałów geriatrycznych. Eksperci postulują możliwość przygotowania lekarzy innych specjalizacji do opieki nad seniorami, przede wszystkim POZ, a także położenie większego nacisku na wielodyscyplinarne podejście do tej opieki.
Konsument
Ludzie przestają ufać treściom publikowanym w internecie. Rośnie także potrzeba bycia offline
Nieufność wobec treści udostępnianych w sieci i mediach społecznościowych oraz dążenie do budowania zdrowej relacji z technologią – to według raportu Accenture dwa z pięciu najważniejszych przyszłorocznych trendów konsumenckich. Okazuje się, że kontakt z fałszywymi treściami stał się już powszechny, przez co większość ludzi ostrożnie podchodzi do tego, co czyta w internecie. Dla marek, które docierają do odbiorców głównie poprzez media społecznościowe, dużym wyzwaniem będzie więc odbudowa zaufania klientów. Ci jednak, a zwłaszcza reprezentanci młodszych pokoleń, coraz częściej szukają możliwości bycia offline.
Konsument
Nowy rok to dobry moment na refleksję nad celami finansowymi. Polacy mają coraz większą świadomość konieczności budowania kapitału
Pandemia, wojna w Ukrainie i najwyższa od kilkudziesięciu lat inflacja – wszystkie te kryzysy, które wydarzyły się w ciągu niespełna pięciu lat, nadszarpnęły oszczędności Polaków i wielu z nich skłoniły do zastanowienia się nad swoją przyszłością finansową i jej zabezpieczeniem. Wciąż jednak na tle innych krajów UE poduszka finansowa Polaków jest skromna. Według Doroty Sierakowskiej, analityczki rynków surowcowych, przedsiębiorczyni i inwestorki, przełom roku to dobry moment na podjęcie planów finansowych, a najważniejszą zasadą inwestycji, chroniącą przed kryzysami, powinno być zróżnicowanie portfela.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.