Branża FMCG zmienia e-commerce
W czasie epidemii koronawirusa zwiększyło się zainteresowanie zakupami online. Wg raportu „E-commerce w czasie kryzysu” przygotowanego przez E-Izbę w czasie kwarantanny aż 38% badanych dokonało zakupów w sieci. Wielu konsumentów, którzy dotychczas rzadziej korzystali z zakupów internetowych, uznało ten sposób zaopatrywania się w najpotrzebniejsze artykuły za bezpieczniejszy, a przy tym szybki i wygodny. Potwierdziło to badanie Accenture i Fashion Biznes, które pokazuje, że w trakcie lockdownu 20 proc. Polaków po raz pierwszy zrobiło zakupy w sieci. Co trzeci respondent wskazał zaś, że zamierza częściej robić zakupy online także w przyszłości.
Obecnie w wyniku pandemii i związanych z nią ograniczeń konsumenci coraz częściej zamawiają w sieci artykuły pierwszej potrzeby. Jak wynika z raportu Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia "Wpływ COVID-19 na rynek FMCG” e-commerce był w czasie pandemii najszybciej rosnącym kanałem dystrybucji towarów szybko zbywalnych. W pierwszych trzech miesiącach tego roku znacząco (z 15% do 24%) wzrósł odsetek gospodarstw domowych, które choć raz dokonały zakupów produktów FMCG w sieci.
- Od początku pandemii obserwujemy zwiększone zainteresowanie zakupami przez Internet produktów szybko zbywalnych (FMCG). Wielu konsumentów przekonało się, że taka forma dokonywania codziennych zakupów jest bezpieczna i wygodna, a więc zainteresowanie nią może się utrzymać – mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
Z raportu Nielsen „Wpływ COVID-19 na zachowania konsumentów” wynika, że udział e-commerce w sprzedaży FMCG do 2022 roku może urosnąć nawet do 5 proc. Wzrost popytu na sprzedawane w sieci artykuły pierwszej potrzeby wpłynie na liczbę przesyłek dostarczanych przez firmy kurierskie.
- Jest zbyt wcześnie, by jednoznacznie prognozować, jak w efekcie epidemii zmieni się branża e-commerce. Wyciągając wnioski z kryzysu z lat 2008-2009, który był jednym z ważniejszych czynników rozwoju e-handlu, możemy przypuszczać, że obecna sytuacja utrwali obserwowane ostatnio tendencje. Spodziewamy się, że w wyniku epidemii koronawirusa zmienią się preferencje konsumentów nie tylko w kwestii typu zamawianych artykułów, ale także formy ich doręczenia. Wielu przyzwyczaja się do prostszych odbiorów, które DPD Polska zaproponowała w czasie pandemii, takich jak dostawy bez podpisu pod drzwi lub, w przypadku przesyłek „do rąk własnych”, z wykorzystaniem PIN. Podobnych rozwiązań konsumenci będą oczekiwali w przyszłości, tym bardziej, że wiele wskazuje na to, że zagrożenie zakażeniem Covid-19 będzie nam jeszcze przez jakiś czas towarzyszyć.
– mówi Rafał Nawłoka, prezes zarządu DPD Polska.
BCC: budżet, inwestycje, podatki
Cyfrowe Priorytety Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
Rok 2024 jest rekordowym pod względem niewypłacalności na świecie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Wsparcie dla oszczędzających na wkład własny zamiast dla kredytobiorców. Eksperci proponują inne podejście do rządowych programów mieszkaniowych
Gigantyczne zainteresowanie Bezpiecznym Kredytem 2 proc., wprowadzonym przez poprzedni rząd w 2023 roku, wywindowało ceny mieszkań. Po roku obietnic związanych z wprowadzeniem zapowiadanego w kampanii wyborczej Kredytu na Start 0 proc. obecny rząd wycofał się z planów uruchomienia projektu, zapowiada jednak przedstawienie nowych rozwiązań. Zdaniem dr. Jacka Furgi z Centrum Procesów Bankowych i Informacji powinny one wspierać budowanie potencjału finansowego przyszłych kredytobiorców, zamiast zachęcać do sięgania po kredyt.
Transport
Obawy o serwis mogą zniechęcać do zakupu samochodów elektrycznych. W Polsce brakuje wyspecjalizowanych w tym warsztatów
Obawy o serwis i jego koszty sprawiają, że część osób odkłada zakup bezemisyjnego pojazdu na później. Wskazuje na to co 11. Polak – wynika z Barometru Nowej Mobilności. – Serwis samochodów elektrycznych w kontekście cen nie różni się aż tak bardzo od samochodu spalinowego, a jest nawet tańszy – ocenia Bartosz Jeziorański, założyciel i dyrektor generalny EV Repair.
Handel
Sztuczna inteligencja zmienia e-handel. Będzie wygodniej dla konsumentów, ale też sporo zagrożeń
W ciągu siedmiu lat wartość rynku związanego z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w handlu elektronicznym wzrośnie ponad dwuipółkrotnie – do ponad 22 mld dol. Przedsiębiorcy widzą w niej duży potencjał marketingowy. Z punktu widzenia konsumentów obecność AI na platformach sprzedażowych to szansa na oszczędzenie czasu przy wyszukiwaniu produktów i możliwość otrzymywania spersonalizowanych ofert. To jednak również duże ryzyka – zwiększone ryzyko narażenia na manipulację i deepfake, a także obawa o bezpieczeństwo danych osobowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.