Bunasta dzięki nowym technologiom skraca czas tranzytu przez Europę
Bunasta, jedna z największych agencji celnych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej chce przyspieszyć rozwój w Polsce, a także wejść na kolejne rynki europejskie. Spółka do rozbudowy biznesu wykorzystuje autorski system technologiczny, który dotychczas pomógł skrócić średni czas wypełniania dokumentów tranzytowych z 40 do 16 minut. Wywodząca się z Litwy firma zamierza pomóc polskim przewoźnikom w pokonywaniu zmian prawnych, które dotykają transportujących ładunki do Wielkiej Brytanii.
Bunasta posiada teraz punkty obsługi klienta w 6 krajach, ale szczególnie zamierza skupić się na Polsce i powtórzyć nad Wisłą osiągnięcia z Litwy.
– Na rynku litewskim jesteśmy jednym z liderów, co trzeci międzynarodowy transport towarów odbywa się z wydaną przez nas deklaracją T1. W ostatnich latach zauważyliśmy, że największym problemem przy transporcie jest czas i wypełnianie dokumentów tranzytowych. Zdołaliśmy skrócić średni czas wypełniania tych dokumentów z 40 do 16 minut – mówi Jurgis Adomavičius, prezes i założyciel Bunasta. – To ogromne osiągnięcie i ułatwienie dla przewoźników. Jest to możliwe, bo wykorzystujemy autorską technologię i know how. Pracujemy nad tym, by skrócić czas wypełniania dokumentów nawet do 5 minut. Poza wsparciem technologicznym zapewniamy przewoźnikom dostęp do pełnego wsparcia przy procesie transportu. Posiadamy około 250 pracowników i 20 oddziałów na granicach. Już dziś obsługujemy większość zewnętrznej granicy Unii Europejskiej – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta w Polsce konkuruje głównie z małymi agencjami celnymi. Coraz większa część ruchu obsługiwana przez agencję celną to przejazdy na granicy ze Szwajcarią, Wielką Brytanią, a w przyszłości dojdą do tego także granice na Bałkanach. Docelowo Bunasta chce osiągnąć pozycję lidera w Polsce.
– Kolejne miesiące to czas wielu zmian prawnych, a co za tym idzie sporych okazji dla naszego biznesu. Widzimy potencjał w jeszcze szerszym rozwoju usług w Wielkiej Brytanii, to właśnie na tym rynku przewoźnicy mierzą się ze sporymi wyzwaniami – wyjaśnia Jurgis Adomavičius. – W nadchodzących miesiącach zamierzamy wyjść z szerszą ofertą naszych usług do kluczowych branż. Szczególnie ważnym obszarem będzie współpraca z przewoźnikami produktów spożywczych, którzy już jesienią zetkną się z kolejną zmianą przepisów w Wielkiej Brytanii – dodaje Jurgis Adomavičius.
Bunasta oferuje również gwarancje ubezpieczeniowe niezbędne w tranzytowym ruchu pojazdów. Wartość jej funduszu gwarancyjnego, który należy do największych w Polsce przekracza 50 mln EUR. Firma powstała w 2012 roku na Litwie, od 2016 roku istnieje Bunasta Polska, podobne firmy funkcjonują Łotwie i Wielkiej Brytanii.
Kluczowym rynkiem dla spółki jest obsługa procedury tranzytu zewnętrznego T1. Jest to procedura stosowana do każdego rodzaju towarów niezależnie od pochodzenia. Stosuje się ją głównie w przypadku, gdy przemieszczane zostają towary nieunijne (niewspólnotowe). Przy procedurze T1 zawieszane są cła przywozowe oraz inne środki polityki handlowej (np. cła antydumpingowe) aż ładunek zostanie dostarczony do miejsca przeznaczenia w Unii. Tę procedurę stosuje się także, gdy towary unijne są wywożone do państwa wspólnego tranzytu, obowiązuje także w przypadku, gdy ładunek jest wywożony i przewożony przez obszar jednego lub kilku państw wspólnego tranzytu.

Linie lotnicze Corendon Airlines świętowały 20. lecie działalności podczas spektakularnej Gali w Antalya Cosmos Theatre

DPD Polska zainstalowała ponad 10 tys. automatów paczkowych w sieci DPD Pickup. Sieć obejmuje już ponad 32 tys. punktów i automatów paczkowych

DPD Mobile z kolejnymi państwami na mapie Europy. Wysyłki międzynarodowe z aplikacji już do 20 państw
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.