Burza na rynku dronów

Sławomir Kosieliński
Fundacja Instytut Mikromakro
Aleja Komisji Edukacji Narodowej 36 lok. 112b
02-797 Warszawa
kosiel|mikromakro.pl| |kosiel|mikromakro.pl
+48 514 828 727
www.5zywiolow.pl
"Burza. Rynek dronów w Polsce. Raport Fundacji Instytut Mikromakro i Łukasiewicz - Instytutu Lotnictwa. Edycja 2023" analizuje sytuację w branży, przedstawia studia przypadków zastosowań na 10 rynkach wertykalnych i pokazuje kierunki rozwoju. Pobierz raport i poznaj najnowsze trendy!
- https://5zywiolow.pl/burza-rynek-dronow-w-polsce/
Rynek dronów w Polsce z jednej strony tworzą firmy, które uczyniły z nich swój główny produkt lub oparły na nich usługi, z drugiej strony użytkownicy. Targają nim emocje i rozterki, czy warto dalej inwestować w ten biznes na zmianę z euforycznymi chwilami po kolejnych sukcesach. Aby opisać ten rozedrgany rynek, lepiej się przyjrzeć jego poszczególnym segmentom niż pokusić się o całościowy obraz.
Stąd w naszym raporcie „Burza. Rynek dronów w Polsce. Raport Fundacji Instytut Mikromakro i Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa. Edycja 2023” zastosowaliśmy podział na trzy części: Rynek, Klienci i Technologie. W pierwszej przybliżamy sytuację społeczno-gospodarczą oraz prawną, w drugiej analizujemy 10 rynków wertykalnych, zaś trzeci poświęcamy sztucznej inteligencji.
Burzliwy rynek
Nacisk na dane, autonomiczność i sztuczną inteligencję (ang. AI) odróżniają robotykę powietrzną od lotnictwa załogowego – wynika z naszego badania rynku dronowego. Sprawdziliśmy ofertę i wyniki finansowe ponad 100 firm, działających w Polsce, które postawiły na drony jako swój główny produkt i narzędzie do świadczenia usług.
Tak powstała baza TOP100. Następnie przeanalizowaliśmy ich stopnie zaawansowania technologicznego i biznesowego w handlu, usługach, produkcji, pracach badawczo-rozwojowych (B+R) oraz autonomii oferowanej usługi. To Indeks Kowala (model Kosieliński – Waligóra).
W Indeksie Kowala znalazło się 14 firm prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, 69 spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, 10 spółek akcyjnych oraz 7 firm o innym statusie prawnym. Łączny ich przychód szacujemy na ok. 350 mln złotych za 2022 r. Zastrzegamy, że podana kwota dotyczy 100 firm ujętych w naszym rankingu. Nie przypuszczamy, żeby poza naszym radarem pozostały przedsiębiorstwa, których obroty zmieniłyby ten wynik. Powiedzmy wprost: zdecydowana większość (84%) osiąga przychody do 3 mln złotych, 4% mieści się w przedziale między 3 a 10 mln złotych, 6% ma obroty rzędu powyżej 10 mln a poniżej 20 mln złotych, zaś obroty pozostałych 6% lokują się w przedziale między 20 a 80 mln złotych.
Jeśli ktoś szuka firmy lub segmentu rynku rentownego i perspektywicznego, winien zainteresować się oprogramowaniem i systemami antydronowymi. Tutaj raportowane zyski netto sięgają 30%. Dla porównania marża firm handlowych wy- nosi 15%, lecz obroty są znacząco wyższe.
Czynnikiem zmiany, który gwałtownie zwiększył obroty firm dronowych, stała się wojna w Ukrainie. W ich ocenie – zwłaszcza marzec i kwiecień 2022 r. – charakteryzował się nienotowanymi dotąd obrotami. Na pniu schodziły partie wszystkich dronów cywilnych. W drugiej połowie roku wolontariusze działający na rzecz poszczególnych ukraińskich jednostek wojskowych nastawili się przede wszystkim na zakup DJI Mavic 3 i to w wersji głównej. Boją się kupować pochodnych tego modelu jak Classic czy Thermo, ponieważ nie są w stanie zmienić oprogramowania sterującego na bezpieczny dla operatorów. W konsekwencji DJI Mavic 3 jest sprzedawany na pniu.
Pobierz nasz raport i sprawdź jak wygląda sytuacja na rynku.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.