Ceny mieszkań nie spadną. To opłacalny moment na inwestycję
Pierwsze analizy rynku nieruchomości w czasach pandemii wskazują na jedno: branża mieszkaniowa nie zareagowała gwałtownie. Zmiany cen są bardzo nieznaczne. Popyt na mieszkania wciąż się utrzymuje. Inwestowaniu sprzyja inflacja, czyniąc lokowanie środków w nieruchomościach jedną z najbezpieczniejszych opcji. Dlaczego nie powinniśmy spodziewać się spadku cen metra kwadratowego?
Nie było bańki spekulacyjnej
Z danych portalu Gratka.pl wynika, że wahania w perspektywie ostatniego miesiąca to od -2% do +2%. Podobne wnioski można wyciągnąć z najnowszego raportu Bankiera i Otodom: zmiany cen są niewielkie. Eksperci rynku mieszkaniowego utrzymują, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy można spodziewać się zmian maksymalnie do 5% (zarówno w górę, jak i w dół). Co istotne, obecnie nie mamy do czynienia z bańką spekulacyjną – stąd nie ma też uzasadnienia dla ewentualnego spadku cen.
Popyt się utrzymuje
Choć pierwsze tygodnie były dla wszystkich czasem oswajania się z nową rzeczywistością, powoli zaczynamy funkcjonować normalnie. Wciąż ci, którzy planowali zmianę mieszkania np. ze względu na powiększenie rodziny chcą to zrobić. Podobnie inwestorzy nie porzucają swoich zamierzeń – tym bardziej, że spora część z nich dokonuje transakcji gotówkowych i chce jak najszybciej ulokować kapitał, mając na uwadze obecną inflację. Popyt na mieszkania utrzymuje się – zmienia się natomiast sposób szukania nieruchomości. Co to oznacza?
Mieszkanie Wrocław – rośnie popularność frazy
Wielu deweloperów przeszło tymczasowo na pracę zdalną, umożliwiając zainteresowanym kompleksową obsługę przez telefon czy maila. Klienci przystosowali się do tej rzeczywistości stosunkowo szybko. Z danych Google wynika jednak, że już od pierwszej połowy kwietnia liczba zapytań w internecie o nieruchomości wzrosła. Tyczy się to zarówno mieszkań w ujęciu ogólnym, jak i fraz „mieszkania Wrocław”, „mieszkania Warszawa” itd. Czego dokładnie szukają przyszli nabywcy?
Szukamy większych mieszkań
– Obecna sytuacja sprawiła, że zaczynamy inaczej myśleć o przestrzeni, w której żyjemy. Przestrzeń to właściwie słowo klucz, bowiem coraz więcej osób skłania się ku poszukiwaniom większych metraży, często zwracają uwagę na lokale z ogródkiem lub balkonem. Posiadanie własnego miejsca do relaksu na świeżym powietrzu stało się ogromnym atutem – mówi Tomasz Bednarek, pracownik wrocławskiego dewelopera WPBM „Mój Dom” S.A. – Od lat budujemy inwestycje, w których znajdują się ogródki, balkony lub przestronne tarasy. Obecnie posiadanie własnej przestrzeni rekreacyjnej stało się niemal standardem. Takie oferty cieszą się największym zainteresowaniem.
Dobry czas dla inwestorów
Choć ceny mieszkań pozostają na tym samym poziomie i nie należy spodziewać się w tym zakresie zmian, to obecnie mamy dobry czas na inwestycje w nieruchomości. Wszystko to za sprawą osłabiającej się wartości złotego, a także bardzo niskiego oprocentowania lokat. Gotówki po prostu nie opłaca się trzymać. Kapitał ulokowany w mieszkanie jest zabezpieczony – dzięki czemu majątek nie będzie tracił na wartości. Nawet w momencie, gdy inwestorzy czasowo obniżają czynsz, wychodząc naprzeciw potrzebom najemców, pozostaje to wciąż rentowne. Większość właścicieli wyraźnie mówi o tymczasowej – najczęściej trzymiesięcznej – obniżce opłat. To również sposób na znalezienie długoterminowego lokatora.
Nie ma powodu do obaw o utratę wartości
Obecne dane wskazują na to, że nie należy spodziewać się istotnych spadków cen metra kwadratowego. Eksperci uspokajają, że nie powinniśmy obawiać się utraty wartości mieszkań, gdyż nie mieliśmy do czynienia z bańką spekulacyjną. Zmieniły się jednak nasze oczekiwania co do miejsca, w którym żyjemy – bardzo pożądanym elementem stały się balkony i ogródki.
Sytuacja na rynku najmu w 2024 roku. Wynajem długoterminowy a krótkoterminowy
Wrocławscy studenci przedstawili pomysły na miejską przestrzeń
Centrum Marszałkowska z nowym najemcą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.