Ceny mieszkań nie spadną. To opłacalny moment na inwestycję
Pierwsze analizy rynku nieruchomości w czasach pandemii wskazują na jedno: branża mieszkaniowa nie zareagowała gwałtownie. Zmiany cen są bardzo nieznaczne. Popyt na mieszkania wciąż się utrzymuje. Inwestowaniu sprzyja inflacja, czyniąc lokowanie środków w nieruchomościach jedną z najbezpieczniejszych opcji. Dlaczego nie powinniśmy spodziewać się spadku cen metra kwadratowego?
Nie było bańki spekulacyjnej
Z danych portalu Gratka.pl wynika, że wahania w perspektywie ostatniego miesiąca to od -2% do +2%. Podobne wnioski można wyciągnąć z najnowszego raportu Bankiera i Otodom: zmiany cen są niewielkie. Eksperci rynku mieszkaniowego utrzymują, że w ciągu najbliższych 12 miesięcy można spodziewać się zmian maksymalnie do 5% (zarówno w górę, jak i w dół). Co istotne, obecnie nie mamy do czynienia z bańką spekulacyjną – stąd nie ma też uzasadnienia dla ewentualnego spadku cen.
Popyt się utrzymuje
Choć pierwsze tygodnie były dla wszystkich czasem oswajania się z nową rzeczywistością, powoli zaczynamy funkcjonować normalnie. Wciąż ci, którzy planowali zmianę mieszkania np. ze względu na powiększenie rodziny chcą to zrobić. Podobnie inwestorzy nie porzucają swoich zamierzeń – tym bardziej, że spora część z nich dokonuje transakcji gotówkowych i chce jak najszybciej ulokować kapitał, mając na uwadze obecną inflację. Popyt na mieszkania utrzymuje się – zmienia się natomiast sposób szukania nieruchomości. Co to oznacza?
Mieszkanie Wrocław – rośnie popularność frazy
Wielu deweloperów przeszło tymczasowo na pracę zdalną, umożliwiając zainteresowanym kompleksową obsługę przez telefon czy maila. Klienci przystosowali się do tej rzeczywistości stosunkowo szybko. Z danych Google wynika jednak, że już od pierwszej połowy kwietnia liczba zapytań w internecie o nieruchomości wzrosła. Tyczy się to zarówno mieszkań w ujęciu ogólnym, jak i fraz „mieszkania Wrocław”, „mieszkania Warszawa” itd. Czego dokładnie szukają przyszli nabywcy?
Szukamy większych mieszkań
– Obecna sytuacja sprawiła, że zaczynamy inaczej myśleć o przestrzeni, w której żyjemy. Przestrzeń to właściwie słowo klucz, bowiem coraz więcej osób skłania się ku poszukiwaniom większych metraży, często zwracają uwagę na lokale z ogródkiem lub balkonem. Posiadanie własnego miejsca do relaksu na świeżym powietrzu stało się ogromnym atutem – mówi Tomasz Bednarek, pracownik wrocławskiego dewelopera WPBM „Mój Dom” S.A. – Od lat budujemy inwestycje, w których znajdują się ogródki, balkony lub przestronne tarasy. Obecnie posiadanie własnej przestrzeni rekreacyjnej stało się niemal standardem. Takie oferty cieszą się największym zainteresowaniem.
Dobry czas dla inwestorów
Choć ceny mieszkań pozostają na tym samym poziomie i nie należy spodziewać się w tym zakresie zmian, to obecnie mamy dobry czas na inwestycje w nieruchomości. Wszystko to za sprawą osłabiającej się wartości złotego, a także bardzo niskiego oprocentowania lokat. Gotówki po prostu nie opłaca się trzymać. Kapitał ulokowany w mieszkanie jest zabezpieczony – dzięki czemu majątek nie będzie tracił na wartości. Nawet w momencie, gdy inwestorzy czasowo obniżają czynsz, wychodząc naprzeciw potrzebom najemców, pozostaje to wciąż rentowne. Większość właścicieli wyraźnie mówi o tymczasowej – najczęściej trzymiesięcznej – obniżce opłat. To również sposób na znalezienie długoterminowego lokatora.
Nie ma powodu do obaw o utratę wartości
Obecne dane wskazują na to, że nie należy spodziewać się istotnych spadków cen metra kwadratowego. Eksperci uspokajają, że nie powinniśmy obawiać się utraty wartości mieszkań, gdyż nie mieliśmy do czynienia z bańką spekulacyjną. Zmieniły się jednak nasze oczekiwania co do miejsca, w którym żyjemy – bardzo pożądanym elementem stały się balkony i ogródki.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.