Ceramika Podkarpacka wykorzysta w produkcji energię ze słońca
Według badania Skaner MŚP, prowadzonego dla BIG InfoMonitor, wysokie ceny energii stanowią największe wyzwanie dla przedstawicieli branży produkcyjnej. Odpowiedzią na nie i sposobem na redukcję kosztów energii może być pokrycie części zużycia dzięki firmowej instalacji OZE. Przykładem napędzania procesów produkcyjnych energią słoneczną jest nowa inwestycja Ceramiki Podkarpackiej, którą zrealizowała we współpracy z Grupą E.ON w Polsce. Wykonała ona instalację fotowoltaiczną o mocy blisko 1 MW.
- Ceramika Podkarpacka zrealizowała projekt fotowoltaiczny o mocy 0,989 MWp w kooperacji z Grupą E.ON w Polsce. Energia słoneczna ma pokryć 20 proc. zapotrzebowania na energię zakładu.
- Instalacja składa się z 2198 paneli fotowoltaicznych i będzie produkować 930 MWh energii elektrycznej rocznie.
- Instalacja pozwoli uniknąć emisji około 11 tysięcy ton CO₂ przez okres 25 lat swojego działania.
Fotowoltaika na skalę przemysłową
Moc nowo powstałej instalacji, która zasili procesy produkcyjne Ceramiki Podparpackiej, to 0,989 MWp. Generuje ją 2198 modułów fotowoltaicznych, które tworzą konstrukcję o powierzchni niemal 5 tys. m². Instalacja szacunkowo będzie produkowała 930 MWh energii elektrycznej rocznie. To równowartość energii zużywanej rocznie przez 372 przeciętne polskie gospodarstwa domowe[1].
Zielona inicjatywa o wymiernym wpływie
Inwestycja Ceramiki Podkarpackiej to nie tylko korzyści w postaci obniżenia rachunków za energię dla firmy. Energia wyprodukowana z instalacji przygotowanej przez Grupę E.ON w Polsce pozwoli uniknąć emisji 437 ton CO₂ rocznie. Szacuje się, że instalacja[2] w czasie całego swojego czasu działania pozwoli obniżyć poziom emisji CO2 o blisko 11 tysięcy ton. Taka ilość dwutlenku węgla jest wytwarzana rocznie przy produkcji 930 MWh energii z węgla, a do jej zniwelowania potrzebne byłoby aż 14 tysięcy drzew.
Inwestycja w słoneczną przyszłość
W dobie zmian klimatycznych i rosnącej świadomości ekologicznej, postawienie na czystą energię, także w procesie produkcyjnym, to nie tylko konieczna adaptacja, ale również przemyślana inwestycja w przyszłość. Pozwala nie tylko zwiększyć niezależność energetyczną firmy, ale przynosi też pozytywne skutki dla całych społeczności lokalnych.
Ceramika Podkarpacka daje przykład, jak przedsiębiorczość może iść w parze z troską o środowisko naturalne – komentuje Janusz Moroz, członek zarządu ds. handlu w E.ON Polska. – Inwestycja w fotowoltaikę to nie tylko oszczędności finansowe i bezpieczeństwo energetyczne, ale również odpowiedzialność społeczna i wkład w przyszłość naszej planety. Jesteśmy przekonani, że współpraca pomiędzy firmami energetycznymi a klientami biznesowymi jest kluczowa w osiągnięciu celów zrównoważonego rozwoju.
Janusz Moroz podkreślił również, że Grupa E.ON w Polsce wspiera partnerów biznesowych nie tylko w zakresie podnoszenia efektywności energetycznej i ograniczenia zużycia energii, ale też w monitorowaniu poziomu emisji oraz ich wpływu na środowisko naturalne.
Instalacja zrealizowana przez Grupę E.ON okazała się dla nas niezwykle owocna i utwierdziła nas w przekonaniu, że inwestycja we własne OZE to słuszna droga rozwoju firmy, pozwala nam oferować najwyższej jakości ceramiczne materiały budowlane powstające z zielonej energii – skomentował Piotr Maciak, Wiceprezes w Ceramice Podkarpackiej. – Już teraz myślimy o rozszerzeniu tej inwestycji i połączeniu jej z magazynem energii. Wpisuje się to w strategię długoterminowego rozwoju naszej firmy i jesteśmy przekonani, że realizacji jej w partnerstwie z Grupą E.ON.
[1] Średnie roczne zużycie polskiego gospodarstwa domowego szacuje się na 2.500 kWh w skali roku.
[2] Okres żywotności instalacji szacuje się standardowo na 25 lat.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.