Co drugi Polak chce się szkolić w pracy. Amazon inwestuje w tym celu 40 mln euro
Niemal połowa polskich pracowników (48 proc.) uważa, że szkolenia w miejscu pracy lub praktyki zawodowe pozwalają dziś na osiągnięcie sukcesu zawodowego w większym stopniu niż tradycyjne studia uniwersyteckie – wynika z najnowszego badania Future of Work & Career Development[1], przeprowadzonego przez Ipsos w 10 krajach na zlecenie Amazon. Z okazji 10 lat istnienia programu „Postaw na swój rozwój” (ang. Career Choice) firma zainwestuje 40 mln euro i stworzy ponad 50 nowych programów szkoleniowych w Europie.
Polacy chcą się szkolić – wyniki badania Ipsos
Jak wskazuje badanie Amazon Future of Work & Career Development:
- 89 proc. polskich pracowników uważa zdobywanie nowych umiejętności za ważny czynnik w rozwoju swojej kariery, ważniejszy nawet niż otrzymanie awansu (80 proc.).
- 26 proc. polskich pracowników twierdzi, że szkolenia w zakresie rozwoju kariery są niezbędne lub ważne przy poszukiwaniu nowej roli,
- programy szkoleniowe oferowane przez potencjalnego pracodawcę są ważniejsze lub równie ważne co świadczenia socjalne (22 proc.),
- dostęp do szkoleń z zakresu rozwoju kariery jest dla polskich pracowników motywujący (47 proc.), wspiera ich (40 proc.) i pozwala docenić (38 proc.),
- 40 proc. ankietowanych uważa, że tradycyjny dyplom uniwersytecki jest tak samo istotny dla rozwoju kariery, jak 10 lat temu.
– Najnowsze badania i rosnące od 10 lat zainteresowanie programem „Postaw na swój rozwój” wskazują na silną potrzebę rozwoju kariery wśród pracowników w całej Polsce i potrzebę wsparcia ze strony pracodawcy. W Amazon działania na rzecz rozwoju pracowników są dla nas priorytetem. W ciągu dekady ponad 6,5 tysiąca naszych pracowników w Polsce skutecznie podniosło swoje kwalifikacje i skorzystało z nowych możliwości kariery zarówno w naszej organizacji, jak i poza nią – komentuje Sławomir Płonka, dyrektor ds. operacji na Europę.
Chętnych przybywa
Postaw na swój rozwój – poza granicami Polski znany jako Career Choice – to program skierowany do pracowników Amazon, w ramach którego pracodawca pokrywa koszty wybranych przez uczestników kursów rozwojowych czy studiów, a całe dofinansowanie może wynosić nawet 26 tys. zł.
– Program „Postaw na swój rozwój” jest jednym z pierwszych benefitów, jakie wprowadziliśmy 10 lat temu, kiedy zaczynaliśmy działalność Amazon w Polsce. Dziś z możliwości poszerzania swoich kompetencji może skorzystać blisko 15 tysięcy polskich pracowników a popularność programu stale rośnie. Dlatego też zdecydowaliśmy się rozwinąć go, inwestując w poszerzenie oferty dostępnych kursów – podsumował Tomasz Orszak, Senior HR Manager w Amazon.
W ciągu ostatniej dekady w polskiej edycji programu udział wzięło ponad 6,5 tys. pracowników centrów logistycznych Amazon. Chętni mogą wybrać zajęcia w jednej z 19 dostępnych szkół w Polsce, w tym: Future Collars, Coders Lab czy Grupa Cargo. Dostępne kierunki studiów to: technologia, transport, administracja, studia biznesowe, mechanika i systemy przemysłowe, a także kursy języka angielskiego i polskiego dla zagranicznych pracowników. Szczególną popularnością cieszą się zajęcia z technologii i transportu. 75 proc. uczestników w Polsce wybiera jeden z tych dwóch przedmiotów.
Career Choice w Europie
Popularność programu stale rośnie – w ubiegłym roku odnotowano 56-procentowy wzrost liczby uczestników Career Choice w Europie. Oznacza to, że w samym 2023 roku prawie 10 proc. wszystkich uprawnionych pracowników Amazon uczestniczyło w programie. Z okazji 10-lecia Career Choice pracodawca uruchomi ponad 50 nowych programów rozwojowych w Europie, a łączna inwestycja wyniesie ponad 40 mln euro.
– Od 2019 roku, w ramach programu Career Choice, Future Collars wsparło 1 097 osób w zdobywaniu nowych kwalifikacji, z czego 965 w Polsce, 93 w Irlandii oraz 39 w Czechach i na Słowacji. Jesteśmy dumni, że możemy być częścią tak istotnego przedsięwzięcia i świadkami sukcesu uczestników. Dzięki naszemu programowi wielu z nich znalazło nowe drogi zawodowe i dostosowało się do zmieniających się warunków na rynku pracy – komentuje Beata Jarosz, CEO Future Collars.
Oprócz Europy, program realizowany jest także w Australii, Kanadzie, Kostaryce, RPA i Stanach Zjednoczonych. Amazon stosuje wieloetapowy proces selekcji zewnętrznych edukatorów partnerskich, wybierając tych, którzy koncentrują się na aktywnej realizacji programów edukacyjnych i stwarzaniu szans na sukces zawodowy
[1] Badanie konsumenckie przeprowadzone przez Ipsos MORI na grupie 2 000 pracujących osób dorosłych w wieku 16-75 lat w maju 2024 r. Badanie zostało przeprowadzone w ramach globalnego badania w Australii, Czechach, Francji, Niemczech, Włoszech, Polsce, RPA, Słowacji, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.
Amazon w Polsce:
Amazon działa w Polsce od 2014 r. Do 2022 roku stworzył i wspierał ponad 70 000 bezpośrednich i pośrednich miejsc pracy, m.in. w dziesięciu nowoczesnych centrach logistycznych, a także w biurze Amazon Web Services (AWS) w Warszawie oraz w Amazon Development Center Poland (ADCP) w Gdańsku, Krakowie i Warszawie. ADCP to pionierskie ośrodki naukowo-badawcze, w których zespoły menedżerek i menedżerów, inżynierek i inżynierów, naukowczyń i naukowców, tworzą i rozwijają globalne najbardziej zaawansowane technologie Amazon, takie jak: Alexa, Ring czy Kindle. Amazon wspiera również zatrudnienie w łańcuchu dostaw, u partnerów wspierających operacje Amazon, a także miejsca pracy stworzone przez MŚP, które prowadzą sprzedaż za pośrednictwem sklepu Amazon.pl, docierając do setek milionów klientów na całym świecie.
W latach 2012-2022 Amazon zainwestował w Polsce ponad 20 mld zł w infrastrukturę, w tym m.in. centra logistyczne, biura korporacyjne i zaplecze technologiczne, jak i wynagrodzenia oraz rozwój usług dla klientów. Miliardy dolarów przeznaczył również na rozwój infrastruktury i technologii, które pomagają MŚP docierać do nowych klientów w kraju i za granicą, w tym również na ochronę własności intelektualnej marek.

Michał Solecki: Pracownicy z Filipin to teraźniejszość rekrutacji pracowników zagranicznych

Jak zadowolić Zetkę w pracy? Pokolenie Z i jego oczekiwania

4. certyfikat Top Employer dla Amazon Fulfillment Poland
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.