Co roku do sklepów trafiają tysiące wadliwych produktów
Toksyczne zabawki, trująca żywność, wybuchająca elektronika czy auta z wadami seryjnymi - każdego roku na rynku pojawiają się tysiące produktów, które mogą stanowić dla nas realne zagrożenie. Z myślą o unikaniu takich towarów i chronieniu siebie i swoich bliskich przed niebezpieczeństwem powstała aplikacja Monite, zbierająca ostrzeżenia o wadliwych produktach.
Tylko w ciągu 2019 roku rządowe instytucje alarmowały o 172 niebezpiecznych produktach. Najwięcej alertów (53) dotyczyło motoryzacji, na drugim miejscu znalazły się natomiast farmaceutyki (41). Do sklepów trafiła również wadliwa żywność (26 przypadków) oraz zabawki mogące stanowić zagrożenie dla zdrowie i życia dzieci (18 produktów). Kawałki szkła w mrożonej pizzy, groźne bakterie w artykułach spożywczych, ubrania wydzielające toksyczne chemikalia, wypadki spowodowane wadami konstrukcyjnymi aut lub porażenia prądem od wadliwego sprzętu elektronicznego – to naprawdę może się zdarzyć każdemu z nas.
– Powszechna dostępność produktów stanowiących zagrożenie dla naszego zdrowia była dla nas wielkim zaskoczeniem. Jeżeli codziennie jesteśmy narażani na kontakt z niebezpiecznymi towarami, to jak możemy się przed tym chronić? Szukając ostrzeżeń na temat produktów niebezpiecznych lub wycofanych z obrotu zauważyliśmy jak trudny i czasochłonny jest to proces. Pojawia się sporo komunikatów na temat niebezpiecznego asortymentu, ale są one rozproszone i wymagają śledzenia wielu źródeł, m.in. instytucji rządowych, organizacji międzynarodowych oraz komunikatów od producentów i sieci handlowych. Stąd pomysł na stworzenie Monite - aplikacji zbierającej wszystkie ważne komunikaty w jednym miejscu. Za jej pomocą konsument na bieżąco ma dostęp do pełnej informacji o zagrożeniach, otrzymuje też powiadomienia przy każdym nowym ostrzeżeniu. W ten sposób pomagamy użytkownikom chronić siebie i swoich bliskich, budując jednocześnie świadomość na temat wadliwych artykułów i niebezpieczeństw z nimi związanych - mówi Bartłomiej Płodzik, twórca aplikacji Monite, Członek Zarządu Getwise Sp. z o.o.
W ciągu zaledwie 2 pierwszych miesięcy 2020 roku odnotowano aż 80 przypadków. Najczęściej zgłaszane kategorie produktów to motoryzacja (39), farmaceutyki (14) oraz żywność (6). Niepokój budzi skala dostępności niebezpiecznych artykułów spożywczych. W ubiegłym roku alerty dotyczyły m.in. groźnych substancji w wędlinach, pałeczek salmonelli w jajkach i przyprawach, toksyn w kaszy gryczanej i jaglanej, czy szkodliwego kadmu. Każdy z tych produktów był szeroko dostępny i zanim wycofano wadliwe partie, zdążyły one trafić do rąk konsumentów.
– Możemy jechać autem i nie zdawać sobie sprawy, że w kluczowym momencie poduszka powietrzna nie zadziała albo uchwyty ISOFIX nie utrzymają fotelika dziecięcego. Z kolei posiadanie w domu zabawek z defektem grozi dziecku kontaktem z niebezpiecznymi chemikaliami, może też prowadzić do zadławienia, poparzenia lub innych urazów. Co warto podkreślić, Monite opiera się wyłącznie na oficjalnych i zaufanych źródłach, dlatego zapewnia rzetelną wiedzą o produktach i daje pewność, że używany przez nas produkt jest bezpieczny - tłumaczy Bartłomiej Płodzik.
W Monite znajdziemy uzupełniane na bieżąco komunikaty najważniejszych instytucji i organizacji, m.in. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, Głównego Inspektoratu Farmaceutycznego i Głównego Inspektoratu Sanitarnego, a także międzynarodowych podmiotów jak np. Wspólnotowy System Szybkiej Informacji (RAPEX). Aplikacja pozwala w prosty i intuicyjny sposób przeglądać ostrzeżenia z poszczególnych krajów i kategorii (m.in. żywność, zabawki, farmaceutyki, elektronika i motoryzacja), a także udostępniać je znajomym. Użytkownik ma do wyboru otrzymywanie powiadomień od lokalnych lub europejskich instytucji. Aplikacja jest darmowa i działa na telefonach z systemem Android i iOS.
Więcej informacji:
https://monite.app/pl/

Złodzieje nie mają Świąt

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii
Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.
Sport
Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.
Polityka
Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

– Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.