Co to znaczy być dobrym liderem?
Pierwszym ważnym elementem w byciu dobrym liderem jest wykazanie się autentycznością. Uczciwe pokazywanie realnego stanu rzeczy, nawet jeżeli jest on trudny do przyjęcia, to fundament skutecznego zarządzania grupą. Pracownicy cenią liderów, którzy realnie przedstawiają sytuację, jasno wyjaśniają zlecenia i oferują wsparcie wtedy, kiedy jest potrzebne – uważa Piotr Błaszczyk z HR Quality.
Wiąże się z tym także kwestia wiarygodności w oczach innych osób. Jeżeli deklarujemy się na działanie w danym obszarze, zawsze zajmujemy się podejmowaniem odpowiednich kroków w tym kierunku. W ten sposób budujemy wzajemne zaufanie i pokazujemy sens wykonywanej pracy.
Blisko pracowników
Cenieni szefowie są blisko spraw firmy, dbają o prawidłowy przepływ pracy, a także mądrze wspierają pracowników w osiąganiu celów. Potrafią też skutecznie motywować do kreatywnej pracy oraz egzekwować zlecone zadania – mówi ekspert. Dobry lider działa w sposób uporządkowany, widzi firmę z lotu ptaka, jest zorientowany w bieżących sprawach. Nie ignoruje żadnych uwag i próśb swoich pracowników, wie, jakie nastroje panują w zespole i stara się zrozumieć potrzeby ludzi, z którymi współpracuje.
Dobry lider działa poprzez otwarty dialog, jasne przekazywanie informacji oraz systematyczne budowanie zaufania. Dzięki takiemu podejściu wytwarza się przyjazna atmosfera pracy, dzięki której pracownicy z chęcią wykonują zadania i czują satysfakcję z efektów swoich działań.
Nie ma jednej recepty na dotarcie do drugiego człowieka – uważa Piotr Błaszczyk. Styl zarządzania musi być odpowiednio dopasowany do osób, z którymi przychodzi nam pracować oraz odpowiednio do nich zmienny. Im bardziej konkretny, komunikatywny i zorientowany w sprawach firmy lider, tym bardziej samodzielni i zadowoleni z pracy pracownicy. W dobrej atmosferze i pod kierownictwem mądrej, empatycznej osoby, pracownikom chce się więcej, sami szukają rozwiązań i chcą się bardziej angażować w życie firmy. Dobry lider w porę zauważa, którzy pracownicy potrzebują więcej wsparcia, a którzy ucieszą się z większej swobody działania. Potrafi też zmierzyć się z wyzwaniem oddelegowania zadań, co pozwala uniknąć wpadania w rutynę i monotonię, które mogą prowadzić do wypalenia zawodowego.
Ktoś, na kim można polegać
Dobry lider to ktoś, kto towarzyszy swoim pracownikom w życiu firmy i na kim mogą polegać. Jego obecność motywuje do działania, nie ogranicza i nie stresuje. Pracownicy mają poczucie komfortu działania w bezpiecznej przestrzeni, w której mogą rozwinąć skrzydła.
My, jako ludzie mamy wewnętrzną potrzebę poczucia, że jesteśmy w czymś dobrzy – wtedy dostajemy wiatru w żagle i chce nam się więcej – stwierdza ekspert z HR Quality. Dobry lider zawraca więc uwagę na mocne strony pracowników, docenia ich małe i większe sukcesy, a w razie trudności pomaga znaleźć rozwiązania. Dobry lider wyznacza właściwe kierunki działania i wspiera w procesie wdrażania ich w życie – podsumowuje Piotr Błaszczyk.
Bycie dobrym liderem oznacza posiadanie umiejętności oraz cech, które pozwalają skutecznie prowadzić zespół do osiągania wspólnych celów, a jednocześnie dbają o rozwój i dobrostan jego członków.

Dyskusje o pokoleniu Z na rynku pracy, Women on boards i migracjach. Zakończyło się EFNI Wiosna w Warszawie

Zaskocz swoich pracowników: 500 zł na karcie Pluxee, które działa jak 560 zł!

Dzień Przyjemności w Pracy – Pluxee Polska kontynuuje świętowanie codzienności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
– Polska prezydencja skierowała oczy Europy na obronność – przekonuje Magdalena Sobkowiak-Czarnecka z KPRM. Większość europejskich państw jest zgodna, że najważniejszą kwestią jest obecnie finansowanie bezpieczeństwa i obronności. Jednym z priorytetów białej księgi w sprawie obronności europejskiej będzie Tarcza Wschód, która obejmuje umocnienia wzdłuż wschodniej i północnej granicy Polski.
Problemy społeczne
Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników

Dotychczasowe modele organizacji pracy w firmach nie zawsze odpowiadają na wyzwania przyszłości. Ostatnie lata zmieniły zasady gry na rynku pracy i teraz elastyczność liczy się na nim bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Elastyczny model pracy staje się jednym z bardziej oczekiwanych benefitów, a dla firm jest to sposób na przyciągnięcie talentów. Kolejnym jest wykorzystanie innowacyjnych narzędzi technologicznych. To jednak wymaga zarówno od pracowników, jak i od pracodawców zaangażowania w ciągłe podnoszenie kompetencji.
Motoryzacja
Pożary pojazdów elektrycznych są rzadsze niż spalinowych. W powszechnym przekonaniu jest odwrotnie, bo brakuje edukacji

Trzydzieści pożarów aut elektrycznych i niemal 9,5 tys. pożarów aut spalinowych – to statystyki za ubiegły rok. Jak podkreślają eksperci, statystycznie pojazdy elektryczne płoną rzadziej niż spalinowe. W przeliczeniu na tysiąc zarejestrowanych pojazdów wskaźnik pożarów w przypadku elektryków wynosi 0,372, a w przypadku aut spalinowych 0,424. Specjaliści są zgodni co do tego, że w powszechnym obiegu brakuje rzetelnej wiedzy na temat samochodów elektrycznych i ich bezpieczeństwa pożarowego.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.