Co warto wiedzieć o powłokach pokryć dachowych z blachy?
Wybierając pokrycie dachowe z blachy, klienci zazwyczaj zwracają uwagę na estetykę i cenę. To kryteria zrozumiałe dla każdego, które nie wymagają specjalistycznej, technicznej wiedzy. Tymczasem istnieje cały szereg innych, bardzo ważnych kwestii, którym warto jest przyjrzeć się bliżej. Jedną z najważniejszych jest powłoka pokrycia dachowego.
Pokrycia dachowe z blachy nie stanowią jednorodnych płyt, posiadają kilka różnych warstw otaczających stalowy rdzeń. Najbardziej zewnętrzną warstwą jest powłoka lakiernicza. Za co jest odpowiedzialna? Jakie są jej właściwości? Co brać pod uwagę, aby dokonać odpowiedniego wyboru? Wyjaśniamy to razem z polskim producentem pokryć dachowych z blachy, firmą Regamet.
Funkcja estetyczna
To najbardziej oczywista właściwość powłoki. Jak mówi ekspert firmy Regamet, za estetykę odpowiada jej zewnętrzna warstwa (powłoka lakiernicza), pod którą skrywa się właściwe „serce produktu” pokrywającego dach. – To, czy pokrycie jest idealnie gładkie i błyszczące, czy też raczej matowe i niejednorodne (taka faktura „matu gruboziarnistego” charakteryzuje najnowsze, a zarazem najlepsze pokrycie z naszej oferty, PURTEXT STRONG 300), zależy właśnie od rodzaju wybranej powłoki – tłumaczy Bartłomiej Ukowski.
Powłoka lakiernicza wiąże się również z kolorem pokrycia. Warto wiedzieć, że z reguły producenci nie oferują tej samej gamy kolorystycznej dla wszystkich dostępnych powłok. Zatem klient, decydując o wyborze pokrycia dachowego z blachy, rozpatruje trzy aspekty, jeśli chodzi o estetykę: kształt, fakturę oraz kolor. Z wymienionych, tylko pierwszy nie jest związany z wybieraną powłoką.
Funkcja ochronna
Powłoka lakiernicza powinna być rozpatrywana również pod kątem grubości. Poza względami estetycznymi, służy ona także do ochrony przed różnymi uszkodzeniami, które mogą się wydarzyć podczas transportu i montażu (jak choćby wszelkiego typu zarysowania czy mikropęknięcia). Im będzie ona grubsza, tym lepiej. Najlepsze powłoki charakteryzują się współczynnikiem na poziomie 50 μm.
Pokrycia dachowe są narażone na nieuniknione zagrożenia w postaci czynników atmosferycznych tj. promieniowanie UV. – Wpływ promieniowania słonecznego to jeden z najlepszych testów jakości powłok pokryć dachowych z blachy – tłumaczy Bartłomiej Ukowski, dyrektor handlowy Regamet. – To, czy pokrycie będzie wyglądało estetycznie jeszcze wiele lat od montażu, zależy właśnie od odporności powłoki na promieniowanie UV. W przypadku pokryć dachowych z blachy określa się to według 5-stopniowego współczynnika RUV. Im wyższa wartość współczynnika, tym większa pewność, że dach będzie robił dobre wrażenie jeszcze wiele lat po montażu – dodaje ekspert.
Kolejnym zagrożeniem, na które narażone są tego typu pokrycia, jest korozja. Dlatego warstwą powłoki pod powłoką lakierniczą, a mającą bezpośrednią styczność ze stalowym rdzeniem, jest warstwa cynku, podawana zawsze w gramach na m2. W większości przypadków parametr ten wynosi Zn275 g/m2, ale jak mówi Bartłomiej Ukowski, w najlepszych powłokach zawartość cynku jest większa.
– W przypadku powłoki PURTEXT STRONG 300 stworzonej na wyłączność we współpracy z amerykańskim koncernem US Steel, warstwa ta wynosi aż Zn300 g/m2. Tak wysoka wartość cynku zapewnia blachodachówkom czy panelom dachowym podwyższoną odporność na korozję. Zarówno po wielu latach kontaktów z opadami, jak i na skutek cięć poszczególnych elementów przy montażu, ogniska korozji będą ograniczone do minimum, dlatego między innymi wspomniana powłoka została przez nas objęta aż pięćdziesięcioletnią gwarancją[1] – tłumaczy Bartłomiej Ukowski.
Dobrze wiedzieć o wszystkim, za co odpowiedzialna jest powłoka pokrycia dachowego z blachy. Posiadając tę wiedzę, podjęcie decyzji podczas zakupu z pewnością będzie łatwiejsze!
Więcej: www.regamet.com.pl
[1] Szczegóły gwarancji dostępne w punktach sprzedaży i na stronie WWW.

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.