Coraz więcej ekologicznych magazynów
Get More Services
ul. Rynek 60/2
50-116 Wrocław
w.podsiadly|getmoreservices.pl| |w.podsiadly|getmoreservices.pl
+48571246669
www.getmoreservices.pl
W danych z polskiego rynku magazynowego po połowie 2020 r. nie widać wpływu koronawirusa. Popyt się utrzymuje, a inwestorzy interesują się nowoczesnymi, ekologicznymi halami. Niepokoić może za to sytuacja na europejskim rynku wózków.
Eksperci Oxford Economics przewidują, że jednym z negatywnych efektów epidemii koronawirusa na sytuację ekonomiczną w Polsce będzie 3,5-procentowa recesja r/d/r – napędzana zarówno spadkiem konsumpcji, jak i produkcji przemysłowej. Jak wynika z raportu Marketbeat Cushman & Wakefield, gorsza niż rok temu kondycja gospodarki nie znajduje jednak dotychczas odzwierciedlenia w danych dla rynku magazynowego po II kwartale 2020 r. Co więcej, najemcy coraz większą wagę przywiązują do kwestii ekologii, certyfikacji budynków i zrównoważonego rozwoju. Spowolnienie widoczne jest natomiast w informacjach WITS (World Industrial Truck Statistics) na temat liczby zamówień na wózki widłowe na naszym kontynencie. Czy rozbieżność w danych na temat polskiego rynku magazynowego i zapotrzebowania na pojazdy transportu wewnętrznego w Europie oznacza, że polska branża logistyczna przejdzie przez kryzys suchą nogą i znów będziemy „zieloną wyspą”?
Na rynku powierzchni magazynowej – wciąż dobrze
Według raportu Marketbeat Cushman & Wakefield na temat polskiego rynku magazynowego w pierwszej połowie 2020 roku w wynajęto 2,3 mln mkw. powierzchni – o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2019 r. Aż 74 proc. popytu stanowiły nowe umowy i ekspansje. W publikacji „Polski rynek magazynowy w I połowie 2020 r.” analitycy AXI IMMO zauważają dodatkowo, że w II, pandemicznym kwartale popyt brutto wzrósł w ujęciu r/d/r o ponad 50 proc. W obu raportach zgodnie podawane są informacje o stabilności czynszów bazowych oraz przewidywania rychłego przekroczenia w Polsce poziomu 20 mln mkw. łącznej ilości powierzchni magazynowej. Za najważniejszy czynnik dynamicznych wzrostów eksperci obu firm uznają rozwój sektora e-commerce, zarówno ten organiczny i długotrwały, jak i ten wynikający bezpośrednio z przeniesienia sprzedaży do Internetu w związku z pandemią.
Przemysł się zieleni
Optymistyczne są nie tylko doniesienia o ilości wynajętej powierzchni magazynowej, ale także o jej jakości. Według raportu Cushman & Wakefield „Industrial goes green: zielone rozwiązania najczęściej stosowane w Polsce” aż 82 proc. najemców pyta o rozwiązania proekologiczne w budynkach magazynowych – najczęściej o fotowoltaikę (64 proc.), odzysk ciepła (55 proc.) i instalację chłodniczą CO2 (55 proc.). Co więcej, czterech spośród najaktywniejszych deweloperów ma swojej ofercie ponad 50 proc. budynków z certyfikatami zrównoważonego rozwoju BREEAM, LEED bądź WELL (najpopularniejszy jest BREEAM, wskazywany w 9/10 przypadków), a 82 proc. firm wznoszących hale magazynowe deklaruje, że poddaje swoje obiekty certyfikacji. Zainteresowanie najemców dokumentami potwierdzającymi ekologiczność budynków (pyta o nie 64 proc. inwestorów) wynika najczęściej z wytycznych korporacyjnych oraz chęci uzyskania oszczędności na opłatach serwisowych (odpowiednio 70 i 20 proc. wskazań). – Rosnące zainteresowanie proekologicznymi rozwiązaniami jest wyraźne dostrzegalne także na rynku wózków widłowych. Spodziewamy się, że w perspektywie realizacji unijnej polityki Zielonego Ładu w najbliższych latach będziemy przeżywać boom na bezemisyjne urządzenia transportu wewnętrznego – także jako elementy całościowych wdrożeń pozwalających na zaopatrzenie magazynów w energię ze źródeł odnawialnych – prognozuje Wojciech Szmulczyński, Dyrektor Handlowy STILL Polska.
Po II kwartałach – spadki WITS w Europie
Wydaje się, że do zaskakująco dobrych w świetle prognoz ekonomistów danych z rynku powierzchni magazynowej w Polsce niezbyt przystają statystyki na temat zapotrzebowania na nowe wózki widłowe w Europie. W ujęciu r/d/r po II kwartale 2020 r. o 16 proc. zmniejszyła się liczba zamówionych na naszym kontynencie maszyn tego rodzaju. Największe spadki odnotowano w kategorii wózków spalinowych z przeciwwagą (27 proc.), najmniejsze – w kategorii wózków elektrycznych prowadzonych przez pieszych operatorów (10 proc.). Z czego może wynikać rozbieżność między dobrą sytuacją na rynku powierzchni magazynowej w Polsce a spadkami w liczbie zamówień wózków widłowych w Europie? – Analizując dane z zestawienia WITS należy pamiętać, że mowa w nim nie o wartości rynku, a o liczbie zamówionych i dostarczonych wózków. Coraz popularniejsze systemy zarządzania flotą pozwalają identyfikować przejawy marnotrawstwa, a w połączeniu z nowoczesnymi, wysokowydajnymi pojazdami – wykonywać zadania transportu wewnętrznego przy mniej licznych flotach. Liczbę potrzebnych wózków udaje się ograniczyć także dzięki automatyzacji, zyskującej na znaczeniu w związku z dynamicznym rozwojem e-commerce i pozwalającej korzystać z wózków w trybie wielozmianowym stosunkowo niewielkim nakładem dodatkowych kosztów – mówi Dyrektor Handlowy STILL Polska. – Co więcej, dane zebrane z europejskich rynków niekoniecznie przystają do sytuacji w Polsce. Można spodziewać się, że jako jeden z krajów z największą ilością nowej powierzchni magazynowej w regionie cechujemy się ponadprzeciętnym popytem na wózki. W naszych obserwacjach potwierdzenie znajduje natomiast względny wzrost zainteresowania wózkami elektrycznymi. Można spodziewać się, że w świetle dążenia do neutralności klimatycznej efekt ten będzie się w nadchodzących latach tylko pogłębiał – konkluduje Szmulczyński.

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

BCC: Energetyka, podsumowanie roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.