COVID-19 prowadzi do rekordowego wzrostu oszustw w Internecie
Transakcje realizowane w Internecie stają się coraz mniej bezpieczne. Oszuści zwiększyli swoją aktywność w sieci i wykorzystują do ataków zautomatyzowane narzędzia.
Najnowsze wyniki badań przeprowadzonych przez Arkose Labs stanowią poważny sygnał ostrzegawczy dla konsumentów robiących zakupy online. Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł 20 proc. wzrost liczby oszustw i nadużyć w Internecie w porównaniu z poprzednim kwartałem. W rezultacie 26,5 proc. spośród wszystkich realizowanych transakcji online stanowiły próby wyłudzeń i różnego rodzaju malwersacji. Naukowcy z Arkose Labs stwierdzili, że był to najwyższy wskaźnik jaki odnotowano w historii badań. W dużym stopniu wynika on ze zmian zachowań konsumentów, którzy pozostając w domach, znacznie zwiększyli swoją aktywność w sieci. Oszuści szybko zauważyli ten trend i zintensyfikowali ataki wymierzone przeciwko tej grupie internautów. Co ciekawe, najwięcej ataków jest przeprowadzanych pomiędzy godziną 4.00 a 12.00, natomiast popołudniu ich liczba znacząco spada.
Autorzy raportu zwracają uwagą na 20 proc. wzrost liczby ataków pochodzących ze Stanów Zjednoczonych, co pozwoliło Amerykanom zepchnąć z pierwszego miejsca tej niechlubnej klasyfikacji Filipiny. Arkose Labs odnotował też wyraźny wzrost liczby ataków pochodzących z Wielkiej Brytanii, Niemiec i Kanady.
Cyberprzestępcy w badanym okresie wykazywali największe zainteresowanie handlem detalicznym. Liczba cyberincydentów związanych z branżą e-commerce wzrosła o 26 proc. Hakerzy wzięli na cel także graczy, w tej grupie docelowej ilość prób wyłudzeń i oszustw zwiększyła się o 23 proc. Arkose Labs odnotował też 16 proc. wzrost ataków na platformy technologiczne przeznaczone do współpracy i komunikacji online.
- Dane pochodzące z najnowszego raportu Arkose Labs nie są dla nas zaskoczeniem. W sytuacjach kryzysowych cyberprzestępcy nie stosują żadnej taryfy ulgowej. Pandemia koronawirusa nie stanowi pod tym względem wyjątku. Niepokojący jest znaczny wzrost liczby ataków przy wykorzystaniu automatów. Przykładowo w Europie aż 83 proc. ataków było przeprowadzonych właśnie w ten sposób. Nie ulega wątpliwości, że napastnicy będą korzystać z coraz bardziej wysublimowanych rozwiązań. Na pocieszenie pozostaje fakt, iż liderzy w segmencie antywirusów też wykorzystują w swoich produktach rozwiązania bazujące na sztucznej inteligencji. To pozwala nam stopować hakerów - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Prognozy Arkose Labs nie napawają optymizmem. Analitycy uważają, że w najbliższych miesiącach zwiększy się liczba ataków realizowanych przez automaty. Co wcale nie oznacza, że niewykwalifikowani oszuści internetowi zrezygnują ze swoich działań, tym bardziej, że mają dostęp do różnego rodzaju samouczków instruujących jak przeprowadzać ataki czy wyłudzać pieniądze w sieci. Cyberprzestępczości będzie sprzyjać również rosnące bezrobocie i ubożenie społeczeństw.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Motorola na MWC 2025: kolejna generacja ekosystemu Smart Connect ze wsparciem moto ai

Praca w IT bez doświadczenia. Liderzy EY GDS o tym, jak odnaleźć swoją ścieżkę do sukcesu na rynku IT

Wyzwania związane z cyfryzacją firm - jak je pokonać?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Prawo

S. Cichanouska: Białorusini żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich. Jednak nie poddają się mimo represji i brutalności reżimu
Przedstawiciele białoruskiej opozycji podkreślają, sytuacja w kraju jest bardzo poważna. Z jednej strony od niemal pięciu lat ludzie na Białorusi żyją jak w gułagach z czasów stalinowskich, doświadczają represji, są codzienne zatrzymania. – Co najmniej pół miliona ludzi musiało uciec z kraju – mówi agencji informacyjnej Newseria Swiatłana Cichanouska, liderka białoruskiej opozycji, która w 2020 roku kandydowała na stanowisko prezydenta Białorusi.
Handel
Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Handel
Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.