Komunikaty PR

Covid-19 zmienia podejście Polaków do jedzenia

2020-04-29  |  08:00
Biuro prasowe
Kontakt
Beata Sadowska
IQS Sp. z o.o.

ul. Mangalia 2a
02-758 Warszawa
beata.sadowska|gmail.com| |beata.sadowska|gmail.com
(22) 592 63 00
www.grupaiqs.pl
Do pobrania komunikat ( 0.1 MB )

6 na 10 Polaków jest zdania, że odżywia się zdrowo. Rośnie rola świeżości i lokalności. Wzmacnia się przekonanie, że polskie produkty są zdrowe. Częściej gotujemy. Popularność słowa odporność eksploduje. Częściej sięgamy też po suplementację witaminami C oraz D, które w naszym przekonaniu wzmacniają odporność. Drugą młodość przeżywa czosnek i cebula, czyli stare, dobre metody budowania odporności. Przegrywamy jednak z czymś, na co pracowaliśmy latami i co jest silniejsze niż wirus – z naszymi złymi nawykami żywieniowymi – pokazują wyniki raportu zatytułowanego Chorzy Hoży[1], który został przygotowany przez agencję IQS.

Rośnie pesymizm Polaków. Już blisko połowa z nas uważa, że „z roku na rok jest coraz gorzej” (obecnie 46 proc. versus 35 proc. w 2017r.). Jedną z kluczowych obaw jest ta związana z cenami żywności, która dodatkowo jest potęgowana poprzez doniesienia dotyczące sytuacji hydrologicznej w naszym kraju. Rośnie liczba Polaków, którzy obecnie podczas zakupów żywności kierują się przede wszystkim ceną (56 proc.), a także tych, którzy przyznają się do większego planowania swoich wydatków na artykuły spożywcze (75 proc.). Idąc na zakupy, częściej kupujemy też różne produkty na zapas (55 proc.) i deklarujemy, że marnujemy mniej jedzenia. Obecnie „zero waste” w kuchni jest związany z kwestiami ekonomicznymi, co może mieć wpływ na jego redefinicję – od lifestylu do portfela.

Presja zdrowia i odporności

Idealny zdrowy produkt do jedzenia według Polaków jest świeży (54 proc.), w pełni naturalny (46 proc.), pochodzący z własnych upraw (38 proc.) lub prosto od rolnika (24 proc.) i ma być zrobiony w domu (28 proc.), najlepiej według tradycyjnych receptur (23 proc.).

W dobie strachu i koronawirusa wracamy do tradycji, do tego co znamy, a czym czujemy się bezpiecznie. Liczne cechy zdrowego produktu odnoszące się do bezpieczeństwa istotnie zyskują na znaczeniu. Szczególnie wyraźnie rośnie rola naturalności. Wskazuje na to również analiza porównawcza sieci powiązań w obrębie postów w social mediach zawierających słowo odporność w okresie przed oraz w czasie pandemii. To szansa dla wielu marek i produktów – komentuje Matt Wójcik, partner zarządzający w agencji IQS, jeden z twórców raportów Chorzy Hoży i Jedzenie w czasie zmiany.

Z drugiej jednak strony stajemy się nieco bardziej tolerancyjni wobec składu produktów i zawartości takich składników, na jakie jeszcze niedawno nie było zgody. Ze względu na gromadzenie żywności nieznacznie maleją obawy co konserwantów, a cukier będący źródłem przyjemności chwilowo mniej „straszy” (istotny spadek tego parametru w wizerunku idealnego zdrowego produktu).

Pandemia zmienia także nasze postawy i zachowania wobec produktów BIO. Procent Polaków, którzy deklarują sporadyczny zakup produktów BIO jest raczej stały i wynosi obecnie 65 proc. Rośnie natomiast liczba osób, które artykułów BIO nie kupują wcale (23 proc.), a maleje tych, którzy robią to regularnie (12 proc. w kwietniu br. versus 18 proc. w grudniu 2019r.).  BIO stać się może jeszcze bardziej luksusem dla tych, którzy mogą sobie pozwolić na drogie, zdrowe produkty.

Złe nawyki silniejsze niż wirus

Stres, izolacja społeczna, praca zdalna rozbiły rytm, do którego byli przyzwyczajeni konsumenci. Nieregularny rytm pracy, nieregularny sen i nieregularne jedzenie idą ze sobą w parze. Jedzenie w pośpiechu, przekąszanie czegoś w trakcie dnia i sięganie po słodycze to rzeczy, które robimy teraz częściej w porównaniu do okresu sprzed koronawirusa. Do posiłków w pośpiechu częściej niż kiedyś przyznaje się aż 46 proc. Polaków. Dla 41 proc. sytuacja się nie zmieniła, a tylko 10 proc. twierdzi, że pośpiech w jedzeniu towarzyszy im teraz rzadziej niż zwykle. W szczególności odczuwają to kobiety, gdyż to one w największym stopniu są odpowiedzialne za przygotowanie jedzenia w domach. A co więcej pojawiają się sygnały, że następuje regres w definiowaniu roli kobiety oraz mężczyzny. Obserwujemy bowiem rosnące przekonanie, że rolą kobiety jest zajmowanie się domem, a mężczyzny – utrzymanie rodziny (obecnie twierdzi tak co czwarty badany versus 17 proc. w 2017 r.)

Jesteśmy rozregulowani. Dobrze oddają to liczne wypowiedzi, że „nasz organizm nie wie”, „ma jakieś napady”. Często zatracamy naturalną równowagę i rytm – to co oraz jak jemy. COVID-19, wbrew idealistycznym, utopijnym chęciom, że wrócimy do pierwotnej harmonii, tylko potęguje nasze rozregulowanie – mówi Matt Wójcik, partner zarządzający w IQS, jeden z twórców raportu Chorzy Hoży.

Widoczne są ogromne różnice pokoleniowe jeśli chodzi o poczucie rozregulowania oraz niezdrowego trybu życia/ odżywiania. Pobyt na kwarantannie wyjątkowo mocno nie służy młodym Polakom, w wieku 18-30 lat. Pandemia sprzyja radykalizowaniu ich postaw żywieniowych. Przedstawiciele tej grupy wiekowej jedzą nieregularnie (61 proc.), przyznają się do posiłków późnym wieczorem, tuż przed snem (59 proc.) lub w nocy (29 proc.), objadają się w weekend (36 proc.) i często kupują gotowe dania obiadowe (20 proc.). W tej kwestii różnice pomiędzy generacjami są ogromne, a grupą, która wydaje się być żywieniowo ustabilizowana są ludzie wieku 60+.

Wzrosła częstotliwość sięgania do ulubione produkty dla poprawy nastroju. W zajadaniu stresu przodują kobiety, a także najmłodsi badani, którzy w ten sposób nagradzają się za trudy życia codziennego.

Skoro przyszłość jest niepewna, to nic dziwnego, że w jakościowych narracjach dość mocno wybija się idea życia chwilą, doceniania chwili, cieszenia się drobnymi rzeczami. Dotychczas taka potrzeba wynikała z pędu życia i pragnienia sukcesu. W nowych czasach może być napędzana przez niepewność jutra – komentuje Matt Wójcik z IQS.

 


[1] Dane pochodzą z raportu Chorzy Hoży (w tym modułu „Jedzenie w czasie zmian”), którego autorem jest agencja badawcza IQS.  Badania zrealizowane przy użyciu platformy badawczej analizy treści netdive. Siła zjawisk, motywacji i barier – badanie CAWI, N=1000

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: IQS Sp. z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Złodzieje nie mają Świąt Biuro prasowe
2024-12-20 | 11:00

Złodzieje nie mają Świąt

Przerwa świąteczna i noworoczna zbliża się wielkimi krokami. Jak informuje policja, to właśnie m.in. w tym okresie częściej dochodzi do kradzieży z włamaniem w domach
Konsument Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie
2024-12-17 | 08:00

Święta jakby luksusowe – co 4. Polak zadłuża się na Boże Narodzenie

Aż 1/4 Polaków zadłuża się na organizację świąt Bożego Narodzenia, aby były wystawne, z czego 6 proc. zrobiło to wielokrotnie. Najczęściej konsumenci sięgają po pomoc rodziny,
Konsument Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili
2024-12-11 | 11:00

Polacy coraz hojniejsi wobec swoich pupili

Dwóch na trzech opiekunów zwierząt planuje kupić swoim pupilom świąteczne prezenty, a aż jedna trzecia z nich rozważa w tym roku zakup specjalnego kalendarza adwentowego.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Praca

Dostęp do wysoko wykwalifikowanej kadry przyciąga do Polski inwestorów. Kluczowymi partnerami stają się firmy z Wielkiej Brytanii

Polska zajmuje szóste miejsce w Europie pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. Jako największa gospodarka w regionie, ze strategicznym położeniem, odgrywa istotną rolę w budowaniu odpornych, zrównoważonych i konkurencyjnych łańcuchów dostaw w szybko zmieniającym się globalnym środowisku. Tym samym jej potencjał inwestycyjny wciąż rośnie. Wielka Brytania już jest strategicznym partnerem dla Polski, potencjał jest jednak znacznie większy.

Sport

Coraz lepsze perspektywy dla branży fitness. Sieć Xtreme Fitness Gyms zapowiada rozwój również poza Polską

Ponad połowa Polaków deklaruje aktywność fizyczną co najmniej raz w tygodniu. Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie BIG InfoMonitor, w 2025 roku 14 proc. osób planuje zwiększyć wydatki na siłownię, dietę oraz wizyty u specjalistów. W odpowiedzi na rosnące zainteresowanie sieci fitness dynamicznie rozwijają swoją działalność i dostosowują liczbę placówek do popytu. Xtreme Fitness Gyms zamierza do 2027 roku uruchomić 227 lokalizacji, w tym roku ma też powstać około 10 placówek Xtreme KiDS przeznaczonych dla dzieci. W planach jest również ekspansja zagraniczna.

Polityka

Przyspiesza proces wstąpienia Mołdawii do UE. Unia przeznaczy dla tego kraju ponad 1,8 mld euro wsparcia

Wspieranie procesu integracji europejskiej Republiki Mołdawii jest kluczowe dla Polski – przekonuje Michał Szczerba, europoseł z Platformy Obywatelskiej. Mołdawia uzyskała oficjalny status kandydata do UE w 2022 roku. W opinii Komisji Europejskiej robi systematyczne postępy pomimo bezprecedensowych wyzwań, wynikających z intensyfikacji przez Moskwę działań hybrydowych obliczonych na wewnętrzną destabilizację tego państwa. Przyznany pakiet pomocy ma wesprzeć Mołdawię w implementacji reform związanych z akcesją do UE.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.