Komunikaty PR

Czy branża kominkowa jest epidemioodporna?

2021-04-14  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP Unico ( 0.02 MB )

Jak wynika z badań zrealizowanych na zlecenie sieci Bricomarché, w ciągu ostatniego roku aż 73% ankietowanych Polaków zdecydowało się na przeprowadzenie prac remontowych, a połowa z nich planuje je w tym roku. Długie spędzanie czasu w domach przyczyniło do tego, że wielu z nas coraz chętniej wprowadza zmiany w swoim najbliższym otoczeniu, również te kompleksowe. Dużym zainteresowaniem cieszy się instalacja kominków. Ich szczęśliwi posiadacze, nawet w przypadku braku dostaw prądu, mogą się cieszyć ciepłem i światłem. O tym, jak pandemia wpłynęła na branżę kominkową mówi Waldemar Wuczyński, prezes firmy Unirol, będącej producentem wkładów kominkowych UNICO.

Od momentu ogłoszenia pandemii, świat zmienił się w ciągu zaledwie paru dni. Czy wobec tego posiadanie kominka w domu ma znaczenie?

Obecna sytuacja uzmysłowiła nam, że często nowoczesność, na której tak polegamy, jest zawodna. Okazało się, że wobec „natury” człowiek bywa dziś równie bezsilny jak kiedyś. Tym, co miało bezpośredni wpływ na ewolucję człowieka, było opanowanie ognia. To wyniosło ludzi na zupełnie nowy poziom rozwoju. Także dzisiaj gromadzenie się wokół paleniska lub ogniska jednoczy, służy zacieśnianiu więzi. Kominek w domu oznacza także bezpieczeństwo energetyczne, a widok płomieni uspokaja, relaksuje i pozwala choć na chwilę zapomnieć o kolejnych doniesieniach związanych z epidemią koronawirusa.

Czy i jak zmieniły się decyzje zakupowe klientów w ostatnim roku?

Paradoksalnie branża kominkowa jest jedną z tych, której pandemia nie zaszkodziła, a wręcz pomogła. Początkowo było widać zachwianie. Wiele firm zanotowało wyraźne spadki sprzedaży zwłaszcza na przełomie marca i kwietnia ubiegłego roku, ale nie był to spadek, który wpłynął na ostateczny wynik finansowy. Korzystamy z boomu w budownictwie. Cieszy nas fakt, że mimo, iż wszechobecna, to kampania antykominkowa nie skłoniła ludzi do zrezygnowania z zakupu kominków.

Widać, że preferencje kupujących się zmieniają, ale nie wiązałbym tego z pandemią. Zmieniają się gusta – kominek nie jest urządzeniem użytkowym, ale uzupełniającym źródłem ciepła, elementem o znaczeniu estetycznym. Zamawia się kominki coraz płytsze, zajmujące coraz mniej przestrzeni. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się droższe urządzenia – z lepszym wyposażeniem, z lepszą ceramiką. Ludzie mają ochotę instalować w swoich domach kominki, które także wizualnie wyglądają na bardziej ekskluzywne. Odnotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży w tym segmencie produktów.

W związku z pandemią zdecydowanie wzrosła sprzedaż online. Czy wkłady kominkowe również można nabyć tą drogą?

Oczywiście, część firm prowadzi sprzedaż przez internet. W przypadku wkładów kominkowych jestem jednak zwolennikiem klasycznej formuły. Sprzedajemy wkłady kominkowe przez partnerów handlowych, a zamówienia są składane w sposób tradycyjny. To wynika ze specyfiki naszej firmy. Wkłady kominkowe są sprzedawane przez specjalistów, którzy pomagają w dokonaniu najlepszego wyboru spośród niezawodnych produktów i własnych, technologicznych rozwiązań. Klienci mają również zapewnioną opiekę serwisowo-techniczną.

Jakie zmiany w funkcjonowaniu firm wymusiła pandemia?

Zmiany w funkcjonowaniu firm, z oczywistych powodów, zostały wprowadzone w związku z zagrożeniem rozprzestrzeniania się koronawirusa. Noszenie maseczek ochronnych, zachowanie dystansu, to obecnie realia każdego biznesu. Niemniej pandemia odcisnęła swoje piętno także w innych obszarach funkcjonowania firm. W naszym przypadku mocnym wsparciem i narzędziem pomagającym w budowaniu relacji z klientami, były coroczne szkolenia. Ubiegły rok uniemożliwił nam kontakty osobiste i integrację w ten sposób. Jesteśmy firmą przyjazną dla partnerów, a sytuacja epidemiologiczna nieco zmodyfikowała nasz model działania w tym obszarze. Szczyt sezonu w naszej branży przypada na wrzesień i październik. W ubiegłym roku, w okresie najbardziej wzmożonej produkcji, zanotowaliśmy sporo zachorowań. Niemniej, jak wiele firm, poradziliśmy sobie z chwilowym funkcjonowaniem w okrojonym składzie.

1 stycznia br. weszło w życie znowelizowane rozporządzenie - Warunki Techniczne 2021. W związku z tym każdy nowo powstający budynek musi spełnić szereg wymagań. Czy nowe przepisy wpływają na instalację kominków w domach?

Od 2021 r. wskaźnik Ep dla domów mieszkalnych jednorodzinnych nie może przekraczać 70 kWh/ (m²/rok). Do tej pory, począwszy od 2017 r., było to 95 (m²/rok). Obecnych standardów nie spełnią kotły na węgiel. Nie osiągnie się ich nawet przy ogrzewaniu olejowym, czy gazowym. Kominki ogrzewane biomasą są pod tym względem bardzo korzystnym rozwiązaniem, ponieważ poprawiają uzyskanie wymaganego Ep dla budynków mieszkaniowych. Wartość tego wskaźnika zależy w dużej mierze od rodzaju paliwa, wykorzystywanego do ogrzewania. Dla biomasy współczynnik Wi wynosi 0,2. Zakładając, że zapotrzebowanie na ciepło dla domu o powierzchni 100 m2 wynosi 100 kWh (m²/rok), mnożymy tę wartość razy 0,2. Otrzymany wynik musi być niższy niż 70. W przypadku kominków opalanych drewnem czy biomasą wyniesie 20.

Zgodnie z polskim prawem, kominek nie może być jedynym źródłem ciepła. Z drugiej strony, współczynnik konwersji dla prądu wynosi 3, czyli nie da się ogrzać domu tylko za jego pomocą. Ogrzewanie wyłącznie gazem też nie wchodzi w rachubę, biorąc pod uwagę jego współczynnik konwersji równy 1,1. Dopiero kominek, ujęty w deklaracji projektowej jako dodatkowe źródło grzewcze , umożliwi zainstalowanie kotła gazowego w systemie kombinowanym.

Jak ocenia Pan przyszłość branży kominkowej w Polsce, co Pan prognozuje?

Cała branża kominkowa mierzy się od jakiegoś czasu z negatywnym wizerunkiem biomasy i spalania drewna w mediach, który jest bardzo widoczny. Można odnieść wrażenie, że zdroworozsądkowe spojrzenie na te kwestie, odeszło w niebyt. Obecnie w przestrzeni medialnej można spotykać hasła w stylu „Spalanie drewna zabija”. W odpowiedzi Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kominki i Piece stworzyło kampanię Drewno. Pozytywna energia, mającą na celu zaprzestanie szerzenia krzywdzących i kłamliwych opinii. 24 marca tego roku odbyło się webinarium, na którym podsumowano, co zostało w tym zakresie zrobione i jakie efekty osiągnięto. Zdajemy sobie sprawę, że w przypadku braku wspólnego stanowiska, branża zostanie zredukowana do marginesu. To jest jednak czarny scenariusz. Badania i zagraniczne publikacje jasno wskazują, że niesłusznie prowadzi się nagonkę na spalanie biomasy. Mamy nadzieję, że wkrótce ujrzą światło dzienne i branża kominkowa w Polsce będzie mogła normalnie funkcjonować. Wymaga to także zmiany prawa i przepisów lokalnych, które, mam wrażenie, dziś często powstają pod presją. Chciałbym być optymistą i wierzyć, że zdrowy rozsądek zwycięży. Ogień towarzyszy człowiekowi od zarania dziejów. Jako polskiego producenta i sprzedawcę urządzeń dziwi mnie, że tylko w naszym kraju drewno ma taką reputację. Wiele wskazuje na to, że musimy zintensyfikować działania związane z eksportem i w tym kierunku się rozwijać.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność Biuro prasowe
2025-06-17 | 13:45

Nowoczesność w sercu Bydgoszczy – nowy oddział DPD Polska rozpoczyna swoją działalność

Sieć operacyjna DPD Polska powiększyła się o nowoczesny oddział zlokalizowany w Bydgoszczy. Nowa placówka, mieszcząca się przy ul. Petersona 2, oficjalnie rozpoczęła
Firma Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG
2025-06-06 | 11:00

Prestiżowy program dla kadry kierowniczej w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju oraz zarządzania danymi ESG

Saïd Business School na Uniwersytecie Oksfordzkim oraz AICPA & CIMA ogłosiły rozpoczęcie drugiego wspólnego programu dla wyższej kadry kierowniczej w zakresie
Firma Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec
2025-05-29 | 11:15

Browary przyszłości, czyli strategia „Warzymy Lepszy Świat” Grupy Żywiec

Zeroemisyjny proces warzenia piwa w Browarze w Elblągu, 50% energii ze źródeł odnawialnych czy kolejna odsłona kampanii o odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu Trzymaj Pion

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

Bankowość

Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

Transport

Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.