Czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?
Vision Group
Woronicza 31/254
02-640 Warszawa Warszawa
visiongroup|visiongroup.pl| |visiongroup|visiongroup.pl
604198300
www.visiongroup.pl
Rosną koszty transportu ropy – czy czekają nas kolejne podwyżki cen paliw?
Kryzys geopolityczny w Europie Wschodniej przyczynił się do konieczności rewizji szlaków handlowych dla dostaw ropy naftowej. Zerwanie dotychczas wykorzystywanych tras przez Morze Bałtyckie i Morze Północne zwiększyło dystanse, jakie mają do przebycia tankowce. Czy problemy logistyczne napędzą wzrost cen produktów ropopochodnych na krajowym rynku paliwowym? Analitycy londyńskiej firmy Unibet przygotowali prognozy dla kosztów logistycznych związanych z importem ropy naftowej oraz cen ropy (Brent) za baryłkę.
Po wybuchu kryzysu Stary Kontynent zaczął dynamicznie szukać nowych dostawców ropy. Trasy tankowców stały się trwale dłuższe niż na początku 2022 roku, co przekłada się na wzrost kosztów transportu. Wyższe koszty tranzytu ropy to nie tylko kwestia wydłużenia trasy dla tankowców. Dłuższy czas podróży oznacza również dodatkowe koszty związane z paliwem wykorzystywanym w procesie transportu, wynagrodzeniami załogi i innymi stratami pośrednimi. Wszystkie te czynniki przekładają się na wzrost cen ropy dla europejskich konsumentów.
Paraliż transportu morskiego
Liczne transporty są zmuszone poświęcić nawet pięciokrotnie więcej czasu w tranzycie do hurtowników lub rafinerii. Sytuacja ta stwarza historyczne wyzwanie dla Europy, która musi znaleźć sposoby na zminimalizowanie wpływu toczącego się kryzysu na dostęp do ropy i zapewnienie stabilnych dostaw tego surowca. Dla zastąpienia wschodniego kierunku w imporcie ropy konieczne jest sięgnięcie po odległych eksporterów. Niektóre kraje europejskie rozważają wzmocnienie współpracy z dostawcami ropy z Ameryki Łacińskiej, Bliskiego Wschodu bądź Stanami Zjednoczonymi. Sytuacja ta przyczyniła się do bezprecedensowego wzrostu kosztu transportu ropy do poziomów około 5 dolarów za baryłkę dla tranzytu przez Ocean Atlantycki. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że szansa na utrzymanie kosztów transportu ropy powyżej 5 USD za baryłkę w I kwartale 2023 roku wynosi 75 proc.
Jak cena ropy wpływa na końcowe ceny paliw?
Jeśli cena ropy naftowej wzrośnie, oznacza to, że koszt produkcji diesla i benzyny również wzrośnie. Aby zachować zysk, producenci tych paliw będą musieli podnieść ceny końcowe na stacjach benzynowych – w rezultacie konsumenci zapłacą więcej. Wzrost cen paliw dotyka przede wszystkim transportu oraz przekłada się bezpośrednio na wzrost cen przewożonych produktów. Mechanizm ten powoduje powstanie tzw. błędnego koła – wzajemnie napędzającego się cyklu podwyżek, którego przerwanie będzie jednym z kluczowych punktów na drodze do ustabilizowania sytuacji na rynkach paliwowych. Choć początek grudnia przyniósł spadek cen ropy do poziomów najniższych od początku br., to eksperci studzą nastroje. Analiza fundamentalna wskazuje bowiem, że nadal istnieją bardzo silne przesłanki do wzrostów cen paliwa. Analitycy londyńskiej firmy Unibet oceniają, że prawdopodobieństwo powrotu ceny baryłki ropy (Brent) powyżej 90 USD w I kwartale 2023 roku wynosi 58 proc.

Spoglądając w przyszłość Unii Europejskiej, czyli o wzmocnieniu bezpieczeństwa i konkurencyjności do 2040 roku

Sukces z przeszkodami: Blisko 1/3 polskich przedsiębiorczyń zmaga się z koniecznością udowadniania swojej wartości w biznesie

Czarna Lista Barier: postulaty deregulacyjne Konfederacji Lewiatan
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny
Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.
Firma
Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.
Prawo
Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.