Komunikaty PR

Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?

2025-05-09  |  10:10
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.07 MB )

Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?

Sprawdź, czy Ty też robisz ten błąd!

      

Czy zdarzyło Ci się zastanawiać, co oznacza symbol „Mieszany/Mix” umieszczony na kartonach do płynnej żywności? Czy mówi nam, że po zużyciu powinniśmy je wyrzucać do odpadów zmieszanych? Czy może symbolizuje coś zupełnie innego? Z okazji Dnia Bez Śmiecenia, który obchodzimy 11 maja, eksperci z Fundacji ProKarton i FSC® Polska odpowiadają na te pytania i rozszyfrowują dla nas znaczenie tego powszechnie występującego oznaczenia.

Wielu z nas kupuje produkty zapakowane w kartony do płynnej żywności, np. mleko, soki, napoje roślinne, passaty pomidorowe, czy sery typu feta. Po zużyciu zawartości pojawia się pytanie – do jakiego pojemnika powinniśmy wyrzucić to opakowanie? Często szukamy wtedy wskazówki na samym opakowaniu i tu może pojawić się wątpliwość. Niektórzy konsumenci pytają, dlaczego na kartonach znajdują informację, aby wyrzucić karton do żółtego pojemnika, ale widzą też oznaczenie „Mieszany/Mix”, które odczytują jako wskazanie na pojemnik na odpady zmieszane. Jak więc jest naprawdę?

Oznaczenie „Mieszany/Mix” na kartonach do płynnej żywności nie ma nic wspólnego z zasadami selektywnej zbiórki. Kartony po mleku, soku czy napoju roślinnym po zużyciu zawsze wyrzucamy do żółtego pojemnika – na metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe. To ważne, abyśmy pamiętali, że takich kartonów nigdy nie wyrzucamy do pojemnika na odpady zmieszane – wyjaśnia Łukasz Sosnowski z Fundacji ProKarton, zajmującej się m.in. promocją poprawnej selektywnej zbiórki tego typu opakowań.

Do czego więc odnosi się to oznaczenie?

Symbole „Mieszany” lub „Mix”, które można znaleźć na opakowaniach, w tym na większości kartonów do płynnej żywności, to oznaczenie międzynarodowej organizacji FSC, która zarządza systemem certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego, takich jak drewno wykorzystywane do produkcji opakowań. Oznaczenie to umieszczone na kartonie do płynnej żywności mówi nam, że drewno, wykorzystane do jego produkcji, pochodzi z materiałów pochodzących z lasów certyfikowanych, które są połączone z surowcem z odzysku lub z tzw. drewnem kontrolowanym – tłumaczy Michał Kotarski z FSC Polska.

Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research we wrześniu 2024 roku, o tym, że kartony po płynnej żywności należy wyrzucać do żółtego pojemnika wie 58% badanych. 9% z nas segreguje je - niepoprawnie, do czarnego pojemnika na odpady zmieszane. Dlatego tak ważne jest – podkreślają eksperci, abyśmy mieli jasność, co do tego, który pojemnik jest prawidłowy. A jest to zawsze (i we wszystkich gminach w Polsce, bez wyjątku) – pojemnik żółty, przeznaczony na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe. Właśnie do tej ostatniej kategorii należą opakowania kartonowe na płynną żywność.

Dzięki poprawnej segregacji, kartony po płynnej żywności (wraz z innymi odpadami pochodzącymi z żółtego pojemnika) trafią do sortowni, gdzie zostaną wysortowywane, zbelowane, a następnie wysłane do recyklera, najczęściej do papierni. Tam, w maszynie zwanej hydropulperem, poddane zostaną rozwłóknieniu, czyli oddzieleniu włókien papieru od pozostałych frakcji. Następnie masa celulozowa trafi do maszyn tekturniczych, gdzie powstanie z niej produkt końcowy procesu recyklingu – tektura falista, różnego rodzaju opakowania dla handlu detalicznego oraz dla e-commerce.

Przy okazji Dnia Bez Śmiecenia przypominamy więc, że warto poprawnie segregować kartony po płynnej żywności – zawsze do żółtego!

 

***

Fundacja ProKarton została założona przez producentów materiału opakowaniowego do mleka i soków. Fundacja powstała w 2011 roku w odpowiedzi na społeczne zapotrzebowanie w zakresie edukacji ekologicznej. ProKarton promuje korzystanie z kartonów do płynnej żywności jako opakowań nowoczesnych, gwarantujących najlepszą ochronę zapakowanej w nie płynnej żywności. Opakowania kartonowe posiadają szereg atrybutów ekologicznych, dzięki którym minimalizowaniu ulega ich wpływ na środowisko naturalne.

 

Cele Fundacji ProKarton:

• poszerzanie wiedzy konsumentów na temat zalet kartonowych opakowań do płynnej żywności,

• kreowanie pozytywnego wizerunku opakowań kartonowych do płynnej żywności,

• wspieranie recyklingu opakowań kartonów do płynnej żywności,

• prowadzenie konstruktywnego dialogu z mediami i innymi interesariuszami w obszarze ochrony środowiska i zarządzania odpadami opakowaniowymi.

Misją Fundacji ProKarton jest edukacja ekologiczna oraz promowanie kartonów do mleka i soków, które jako nowoczesna forma opakowań do płynnej żywności, zapewniają jej najlepszą ochronę.

 

***

FSC, czyli Forest Stewardship Council®, to międzynarodowa organizacja, która dba o zrównoważone gospodarowanie lasami na całym świecie. FSC powstało w 1994 r., a w Polsce jest obecne od 1996 r.

 

FSC tworzy najwyższe standardy zarządzania lasami, a sposobem, który pozwala na ich wdrożenie i weryfikację, jest system certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego. Celem tych działań jest poprawa standardów zarządzania lasami z poszanowaniem ich funkcji przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych, ochrona bioróżnorodności, dbanie o potrzeby ludzi tam pracujących oraz angażowanie społeczności lokalnych w decydowanie o lasach. Aktualnie certyfikacja FSC obejmuje 45% lasów w Polsce, w naszym kraju funkcjonuje też ponad 2,2 tys. certyfikatów dla firm przemysłu drzewnego.

Etykieta FSC jest dla konsumenta informacją, że produkt został wytworzony w sposób odpowiedzialny – z poszanowaniem lasów, praw lokalnych społeczności oraz pracowników leśnych.

 

 

Źródło informacji prasowej: Fundacja ProKarton

 

***

Kontakt dla mediów:

Anna Dostatnia

Biuro prasowe, Odyseja PR

(+48) 533 341 073

annadostatnia|odysejapr.pl| |annadostatnia|odysejapr.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Emitel rozwija inteligentne systemy wodociągowe Biuro prasowe
2025-06-23 | 23:00

Emitel rozwija inteligentne systemy wodociągowe

Emitel S.A., operator infrastruktury nadawczej w Polsce realizuje kolejne projekty wspierające cyfryzację polskich samorządów i przedsiębiorstw wodociągowych. W Bytomiu
Emitel S.A.: Jak zostać „szerpami” rynku dronowego?
2025-06-23 | 06:00

Emitel S.A.: Jak zostać „szerpami” rynku dronowego?

Emitel, czołowy polski integrator wysokościowej infrastruktury nadawczej uważa, że w niedalekiej przyszłości drony staną się codziennym elementem krajobrazu nad naszymi głowami
Pies w pracy - jak czworonożny przyjaciel wpływa na nasze samopoczucie?
2025-06-18 | 15:00

Pies w pracy - jak czworonożny przyjaciel wpływa na nasze samopoczucie?

Pies w biurze? Zdecydowanie tak! Badania potwierdzają, że obecność czworonożnych przyjaciół pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie i redukuje stres, co ma ogromny wpływ

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.