Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?
Czy dobrze rozumiesz oznaczenia na kartonach na mleko czy soki?
Sprawdź, czy Ty też robisz ten błąd!
Czy zdarzyło Ci się zastanawiać, co oznacza symbol „Mieszany/Mix” umieszczony na kartonach do płynnej żywności? Czy mówi nam, że po zużyciu powinniśmy je wyrzucać do odpadów zmieszanych? Czy może symbolizuje coś zupełnie innego? Z okazji Dnia Bez Śmiecenia, który obchodzimy 11 maja, eksperci z Fundacji ProKarton i FSC® Polska odpowiadają na te pytania i rozszyfrowują dla nas znaczenie tego powszechnie występującego oznaczenia.
Wielu z nas kupuje produkty zapakowane w kartony do płynnej żywności, np. mleko, soki, napoje roślinne, passaty pomidorowe, czy sery typu feta. Po zużyciu zawartości pojawia się pytanie – do jakiego pojemnika powinniśmy wyrzucić to opakowanie? Często szukamy wtedy wskazówki na samym opakowaniu i tu może pojawić się wątpliwość. Niektórzy konsumenci pytają, dlaczego na kartonach znajdują informację, aby wyrzucić karton do żółtego pojemnika, ale widzą też oznaczenie „Mieszany/Mix”, które odczytują jako wskazanie na pojemnik na odpady zmieszane. Jak więc jest naprawdę?
Oznaczenie „Mieszany/Mix” na kartonach do płynnej żywności nie ma nic wspólnego z zasadami selektywnej zbiórki. Kartony po mleku, soku czy napoju roślinnym po zużyciu zawsze wyrzucamy do żółtego pojemnika – na metale, tworzywa sztuczne i opakowania wielomateriałowe. To ważne, abyśmy pamiętali, że takich kartonów nigdy nie wyrzucamy do pojemnika na odpady zmieszane – wyjaśnia Łukasz Sosnowski z Fundacji ProKarton, zajmującej się m.in. promocją poprawnej selektywnej zbiórki tego typu opakowań.
Do czego więc odnosi się to oznaczenie?
Symbole „Mieszany” lub „Mix”, które można znaleźć na opakowaniach, w tym na większości kartonów do płynnej żywności, to oznaczenie międzynarodowej organizacji FSC, która zarządza systemem certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego, takich jak drewno wykorzystywane do produkcji opakowań. Oznaczenie to umieszczone na kartonie do płynnej żywności mówi nam, że drewno, wykorzystane do jego produkcji, pochodzi z materiałów pochodzących z lasów certyfikowanych, które są połączone z surowcem z odzysku lub z tzw. drewnem kontrolowanym – tłumaczy Michał Kotarski z FSC Polska.
Jak pokazało badanie przeprowadzone przez SW Research we wrześniu 2024 roku, o tym, że kartony po płynnej żywności należy wyrzucać do żółtego pojemnika wie 58% badanych. 9% z nas segreguje je - niepoprawnie, do czarnego pojemnika na odpady zmieszane. Dlatego tak ważne jest – podkreślają eksperci, abyśmy mieli jasność, co do tego, który pojemnik jest prawidłowy. A jest to zawsze (i we wszystkich gminach w Polsce, bez wyjątku) – pojemnik żółty, przeznaczony na metale, tworzywa sztuczne i odpady wielomateriałowe. Właśnie do tej ostatniej kategorii należą opakowania kartonowe na płynną żywność.
Dzięki poprawnej segregacji, kartony po płynnej żywności (wraz z innymi odpadami pochodzącymi z żółtego pojemnika) trafią do sortowni, gdzie zostaną wysortowywane, zbelowane, a następnie wysłane do recyklera, najczęściej do papierni. Tam, w maszynie zwanej hydropulperem, poddane zostaną rozwłóknieniu, czyli oddzieleniu włókien papieru od pozostałych frakcji. Następnie masa celulozowa trafi do maszyn tekturniczych, gdzie powstanie z niej produkt końcowy procesu recyklingu – tektura falista, różnego rodzaju opakowania dla handlu detalicznego oraz dla e-commerce.
Przy okazji Dnia Bez Śmiecenia przypominamy więc, że warto poprawnie segregować kartony po płynnej żywności – zawsze do żółtego!
***
Fundacja ProKarton została założona przez producentów materiału opakowaniowego do mleka i soków. Fundacja powstała w 2011 roku w odpowiedzi na społeczne zapotrzebowanie w zakresie edukacji ekologicznej. ProKarton promuje korzystanie z kartonów do płynnej żywności jako opakowań nowoczesnych, gwarantujących najlepszą ochronę zapakowanej w nie płynnej żywności. Opakowania kartonowe posiadają szereg atrybutów ekologicznych, dzięki którym minimalizowaniu ulega ich wpływ na środowisko naturalne.
Cele Fundacji ProKarton:
• poszerzanie wiedzy konsumentów na temat zalet kartonowych opakowań do płynnej żywności,
• kreowanie pozytywnego wizerunku opakowań kartonowych do płynnej żywności,
• wspieranie recyklingu opakowań kartonów do płynnej żywności,
• prowadzenie konstruktywnego dialogu z mediami i innymi interesariuszami w obszarze ochrony środowiska i zarządzania odpadami opakowaniowymi.
Misją Fundacji ProKarton jest edukacja ekologiczna oraz promowanie kartonów do mleka i soków, które jako nowoczesna forma opakowań do płynnej żywności, zapewniają jej najlepszą ochronę.
***
FSC, czyli Forest Stewardship Council®, to międzynarodowa organizacja, która dba o zrównoważone gospodarowanie lasami na całym świecie. FSC powstało w 1994 r., a w Polsce jest obecne od 1996 r.
FSC tworzy najwyższe standardy zarządzania lasami, a sposobem, który pozwala na ich wdrożenie i weryfikację, jest system certyfikacji lasów i produktów pochodzenia leśnego. Celem tych działań jest poprawa standardów zarządzania lasami z poszanowaniem ich funkcji przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych, ochrona bioróżnorodności, dbanie o potrzeby ludzi tam pracujących oraz angażowanie społeczności lokalnych w decydowanie o lasach. Aktualnie certyfikacja FSC obejmuje 45% lasów w Polsce, w naszym kraju funkcjonuje też ponad 2,2 tys. certyfikatów dla firm przemysłu drzewnego.
Etykieta FSC jest dla konsumenta informacją, że produkt został wytworzony w sposób odpowiedzialny – z poszanowaniem lasów, praw lokalnych społeczności oraz pracowników leśnych.
Źródło informacji prasowej: Fundacja ProKarton
***
Kontakt dla mediów:
Anna Dostatnia
Biuro prasowe, Odyseja PR
(+48) 533 341 073

Ruszyły zapisy do 3. edycji Poland Business Run Kids! Mali biegacze pobiegną dla 8-letniego Oliwiera

Emitel rozwija inteligentne systemy wodociągowe

Emitel S.A.: Jak zostać „szerpami” rynku dronowego?
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.