Czy koronawirus rozpędzi chmury?
Komentarz Piotra Kaweckiego, Prezesa Zarządu ITBoom Sp. z o.o.
Zgodnie z ostatnimi doniesieniami i planem prezentowanym przez Ministerstwo Cyfryzacji chmura w sektorze publicznym będzie wdrażana znacznie szybciej, niż miało to miejsce dotychczas. Głównie dzięki skróceniu czasu przyjętych wcześniej procedur oraz determinacji rządzących do szybkiego
i skutecznego wykorzystania narzędzi informatycznych w administracji państwowej. Pierwsze przetargi w nowych czasach pandemii i ze znacznie uproszczonymi procedurami ruszyły parę dni temu. Rząd stara się nadrobić stracony czas, który biznes globalny efektywnie wykorzystuje do zbudowania przewagi rynkowej już od dobrych kilku lat. Narzędzia informatyczne, chmurowe rozwiązania umożliwiające całkowitą pracę zdalną są w gospodarce od dłuższego czasu. To czego nam było potrzeba to katalizatora zmian – ten pojawił się na przełomie roku 2019 i 2020 roku. Mowa oczywiście o wirusie COVID-19. To jemu zawdzięczamy rosnącą sprzedaż sprzętu mobilnego, a także rozwiązań IT dedykowanych pracy zdalnej w 100% opartych na chmurze.
Czyżby zatem Covid-19 rozpędzał chmurę?
Chmura znacznie przyspiesza, głównie dzięki wirusowi. Zdaniem wielu ekspertów jest to początek końca świata, jaki znaliśmy do tej pory. Wydaje się oczywiste, że inwestowanie w rozwiązania infrastruktury IT zorientowane głównie na tradycyjne myślenie o biznesie to już przeszłość. Mamy zatem do czynienia z początkiem całkiem nowego świata, w którym biznes będzie opierał się o innowacyjne narzędzia informatyczne osadzone w chmurze. Dadzą one możliwość pracy zdalnej przy pełnej kontroli tego procesu oraz zachowania najwyższych standardów bezpieczeństwa. Łańcuchy dostaw, sprzedaż, finanse, zarządzanie kadrami, raportowanie czasu pracy, obieg dokumentów to obszary które w obecnym kryzysie niejednego szefa przyprawiają o bezsenność. Narzędzia IT do wspomagania tych procesów nie są jednak z nami od wczoraj. Od dawna potrafimy je wykorzystywać, tyle że dotąd nie wszyscy odczuwali taką potrzebę.
Poza naturalnym oporem organizacji do wprowadzania innowacji, często barierę stanowiły też koszty. Zdaniem rynku chmura jest za droga, mimo że w ostatecznym rozrachunku się opłaca, to jej cena musi spaść – zwłaszcza w Polsce. Uważam jednak, że skoro podaż tej usługi wzrośnie to tym samym ceny potencjalnie spadną. Dodatkowe wsparcie państwa na tym polu poprzez np. dofinansowanie czy specjalne udogodnienia dla firm, które swoją pracę opierają na rozwiązaniach chmurowych, mogłyby pomóc zarówno w zwiększeniu sprzedaży tych rozwiązań, jak i znacznemu obniżeniu ich ceny. Zapewne pomogłoby to gospodarce i uodporniłoby ją na przyszłe zagrożenia, które przecież de facto nie znikną wraz z pokonaniem COVID-19.
Musimy teraz działać bardzo szybko, aby nasze firmy i gospodarka stanęły na czele odradzającego się świata. Jest to możliwe. Jesteśmy krajem, w którym implementuje się bardzo wiele rozwiązań IT. Dla przykładu nasza rodzima bankowość należy do jednej z najbardziej nowoczesnych na świecie. Dzięki rozwiązaniom internetowym, chmurze i wirtualnym doradcom jesteśmy dzisiaj w stanie zostać w domach. Za tym przykładem muszą podążać inne branże.
Rząd wykonał krok na drodze do szybkiego i skutecznego wdrożenia rozwiązań chmurowych. Pamiętajmy, że w biznesie takie wdrożenia wciąż trwają, a same rozwiązania są na wyciągnięcie ręki. Warto być konsekwentnym i wykonać kolejny ruch wspierający infrastrukturę, która pobudzi naszą gospodarkę do odrodzenia. Pamiętajmy, że po każdym kryzysie przychodzi wzrost. A my przecież chcemy być w jego awangardzie.
Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath
Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Transport
Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa
Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.
Prawo
Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy
W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.
Edukacja
MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety
Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.