Komunikaty PR

Czy pandemia wstrzymała działania proekologiczne w MŚP?

2021-01-31  |  01:00
Biuro prasowe
  • Większość małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce nie korzysta z energii odnawialnej, a tylko 4 proc. inwestuje w fotowoltaikę. Powodem są m.in. wysokie koszty instalacji*.
  • Sytuację dodatkowo pogarsza pandemia, przez którą według danych KRD aż ¾ firm nie planuje nowych inwestycji.
  • W niepewnych gospodarczo czasach warto stawiać na rozwiązania, które budując przewagę konkurencyjną, nie wymagają nakładów finansowych.

Polscy konsumenci coraz częściej zwracają uwagę na postawę proekologiczną. Działania na rzecz ochrony środowiska zwiększają więc przewagę konkurencyjną firm. Przedsiębiorcy nadal utożsamiają je jednak z koniecznością ponoszenia, dodatkowych, wysokich kosztów, a na te w dobie pandemii, jak deklarują, nie ma miejsca.

3/4 przedsiębiorców rezygnuje z inwestycji

Z raportu Krajowego Rejestru Długów „KoronaBilans MŚP” wynika, że aż ¾ przedsiębiorców nie planuje żadnych inwestycji w najbliższym czasie. Powodem jest pandemia koronawirusa i ponowne zamrożenie gospodarki. W obawie o swoją przyszłość, firmy wolą odłożyć wolne środki na ewentualny kryzys. Nie sprzyja to rozwojowi odnawialnych źródeł energii w Polsce, które kojarzone są przede wszystkim z fotowoltaiką. Wysokie koszty jej instalacji i długi okres zwrotu zniechęcają przedsiębiorców do inwestowania. Z danych EFL wynika, że obecnie decyduje się na nią zaledwie 4 proc. MŚP*, 11 proc. planuje inwestycję w przyszłości.

- Instalacje fotowoltaiczne i wiatraki nie wyczerpują możliwości korzystania w firmie z energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Dużo łatwiejszym sposobem, niewymagającym nakładów finansowych, jest zmiana sprzedawcy na takiego, który zapewnia w 100 proc. zieloną energię, wykorzystując do tego inne instrumenty dostępne na rynku, jak np. gwarancje pochodzenia. Dzięki temu przedsiębiorstwo może pochwalić się docenianą przez klientów, proekologiczną postawą bez obaw o dodatkowe koszty czy długi okres zwrotu inwestycji – mówi Olivier Queinnec, Business Development Manager w Axpo Polska Sp. z o.o.

Potencjał, który warto docenić

Problemem jest także brak przekonania przedsiębiorców o korzyściach dla biznesu płynących z proekologicznej postawy. Jak wynika z raportu EFL i „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”, większość firm w ogóle nie dba o środowisko lub robi to tylko dlatego, że zmuszają je do tego przepisy. Natomiast tylko co piąty przedsiębiorca dostrzega w działaniach proekologicznych potencjał biznesowy.

- Dbanie o środowisko powinno oczywiście wynikać z naszych przekonań, odpowiedzialności społecznej i jednocześnie, co bardziej przekonuje niektórych przedsiębiorców, może dodatkowo poprawić kondycję biznesu. Warto mówić głośno o wszystkich korzyściach płynących ze społecznej odpowiedzialności biznesu. W naszej firmie zachęcamy klientów do komunikowania zmiany energii z tradycyjnej na zieloną. Jest to powód do dumy i szansa na zbudowanie proekologicznego wizerunku firmy. Każdy przedsiębiorca po podpisaniu z nami umowy otrzymuje w prezencie certyfikat „Firma z dobrą energią” oraz materiały promujące zieloną energię, do wykorzystania na stronie internetowej lub w mediach społecznościowych. Biznesowych korzyści zatem jest wiele – zaczynając od promocji firmy, poprzez zwiększenie liczby klientów aż po możliwość współpracy z nowymi, wymagającymi tego typu postaw partnerami biznesowymi – dodaje Katarzyna Bienias, Dyrektor sprzedaży do małych i średnich przedsiębiorstw w Axpo Polska.

* EFL „Zielona energia w MŚP. Pod lupą”

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds Biuro prasowe
2025-06-25 | 10:00

PGE i Ørsted udostępnią terminal instalacyjny T5 w Gdańsku dla projektu Ocean Winds

Spółka Ocean Winds oraz należąca do PGE i Ørsted spółka Elektrownia Wiatrowa Baltica-2 podpisały umowę rezerwacyjną, która umożliwi wykorzystanie
Energetyka Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja
2025-03-12 | 16:20

Polityka klimatyczno-energetyczna z ludzką twarzą jest możliwa - konferencja

Czy polityka klimatyczno-energetyczna może być przyjazna ludziom? Jak maksymalnie wykorzystać jej społeczne i ekonomiczne korzyści? O tym debatować będą eksperci podczas konferencji
Energetyka Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!
2025-02-07 | 06:00

Farma fotowoltaiczna w Miłkowicach – pierwszy projekt OZE z udziałem Amazon w Polsce – produkuje już energię słoneczną!

Zakup energii odnawialnej z farmy fotowoltaicznej w Miłkowicach jest jednym z czterech projektów Amazon w Polsce, opartym na OZE, które pomagają

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Sukces gospodarczy Polski może zachęcić do powrotów Polaków mieszkających za granicą. Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc

Polska coraz mocniej stawia na powroty swoich obywateli z zagranicy. Rządowa strategia współpracy z Polonią na najbliższe lata zakłada system zachęt dla osób powracających, ale też ułatwienia w uznawaniu wykształcenia i kwalifikacji, podejmowaniu studiów czy staży zawodowych. To w obliczu rosnących wyzwań demograficznych i zapotrzebowania na wysoko wykwalifikowaną kadrę szansa na wzmocnienie rynku pracy. Napływ wykwalifikowanych specjalistów z doświadczeniem zdobytym za granicą może pomóc w modernizacji krajowej gospodarki.

Prawo

ZPP: Działania administracji narażają na szwank wysiłek deregulacyjny. Niektóre niosą znamiona dyskryminacji i nękania przedsiębiorców

Choć rząd zgodnie z zapowiedziami realizuje szeroko zakrojone zmiany deregulacyjne, przedsiębiorcy alarmują, że brakuje w nich spójności, przewidywalności i realnej poprawy, zwłaszcza w kontaktach z administracją. Jako przykład ZPP podaje przypadek firmy British American Tobacco (BAT) i jej zatrzymanego przez izbę celno-skarbową zamówienia 200 tys. kartridży do e-papierosów. Dotknięte tą decyzją spółki liczą straty.

Konsument

Branża piwowarska dodaje do polskiej gospodarki ponad 20,5 mld zł rocznie. Spadki sprzedaży i produkcji piwa uderzają również w inne sektory

Branża piwowarska pozostaje ważnym ogniwem polskiej gospodarki. Nowy raport CASE wskazuje, że generuje ona 3 proc. dochodów budżetowych i 85 tys. miejsc pracy w samych browarach i innych powiązanych sektorach. Dlatego kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje – już dziś nadwyżka mocy produkcyjnych przekracza 10 mln hl. Spadki są spowodowane m.in. znaczącym wzrostem kosztów działalności, spadkiem konsumpcji, a także uderzającymi w browarników zmianami regulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.