Komunikaty PR

Czym grozi wyciek danych osobowych, jak się zachować gdy do niego dojdzie?

2022-07-05  |  09:00
Biuro prasowe
Kontakt

Bogdan Setlak
KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA

ul. Kącik 4
30-549 Kraków
bogdan.setlak@kwkr.pl; marketing@kwkr.pl
+48504034729; +48123957161
https://koniecznywierzbicki.pl/

Jak zakwalifikować wyciek danych zgodnie z RODO?
Wyciek danych osobowych (czyli nieuprawnione ujawnienie lub dostęp do danych przez osobę, która nie powinna takiego dostępu mieć), jest zdarzeniem, którego następstwa uregulowane są przede wszystkim w przepisach unijnego ogólnego rozporządzenia o ochronie danych („RODO”). Będzie on bowiem kwalifikowany jako jeden z przypadków „naruszenia ochrony danych”, obok takich sytuacji jak niezgodne z prawem zniszczenie, utrata czy zmodyfikowanie danych. W praktyce „wyciek” danych często jest utożsamiany z naruszeniem, warto pamiętać więc, że pozostałe wspomniane przypadki też generują obowiązki na gruncie RODO.

 

Jakie mogą być konsekwencje wycieku danych?

RODO w związku z naruszeniem ochrony danych przewiduje cały szereg konsekwencji. Tą z nich, która przebiła się do powszechnej świadomości są kary administracyjne – prawdopodobnie z uwagi na ich poziom, który może robić wrażenie (maksymalnie do 20.000.000 euro lub 4 % całkowitego rocznego światowego obrotu z poprzedniego roku obrotowego, przy czym zastosowanie ma kwota wyższa). Oprócz samych kar naruszenie może jednak skutkować nałożeniem dodatkowych obowiązków, odpowiedzialnością karną, a także obowiązkiem zapłaty odszkodowania ofiarom naruszenia.
 

Jak zachować się, gdy dojdzie do wycieku?

Najlepszym rozwiązaniem jest przygotowanie się do incydentu zawczasu i posiadanie odpowiednich środków, w tym procedur działania na wypadek jego wystąpienia, a także regularne szkolenie i podnoszenie świadomości osób mających na incydent zareagować (począwszy od specjalnego powołanego do tego zespołu, aż po ogół personelu). A zatem - jakie rozwiązania rekomendują dostawcy oprogramowania IT?

– Aby zminimalizować ryzyko wycieku danych, na bieżąco dokonujemy przeglądu stosowanych zabezpieczeń ogólnosystemowych. Modyfikujemy je oraz aktualizujemy w oparciu o potrzeby naszych Klientów. Zabezpieczenia dotyczą wszystkich modułów enova365, a nad pracami czuwa specjalny zespół. – opisuje Konrad Spryńca. – Bardzo ważnym aspektem jest również sprawdzenie poprawności działania wprowadzonych zmian.


Więcej w artykule Michała Czuryło - specjalisty z wieloletnim doświadczeniem w tematyce RODO i ochrony danych osobowych - na stronie kancelarii "KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy"

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: KWKR Konieczny Wierzbicki i Partnerzy SKA
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.