Dlaczego firmy ich nie wykorzystują swoich danych choć wiedzą, że powinne?
Z ostatniego, ogólnoświatowego badania przeprowadzonego wśród prawie 10 000 liderów biznesowych wynika, że są oni świadomi kluczowej roli danych dla ich biznesu. Jednak zdecydowana większość z nich nie wykorzystuje tych zasobów do podejmowania lepszych decyzji i osiągania korzystniejszych wyników biznesowych. Według badania Salesforce's Untapped Data Research firmy mają trudności z praktycznym wykorzystaniem danych do szybszego podejmowania strategicznych decyzji, ponieważ nie potrafią nadać im sensu. Dzięki odpowiedniemu przeszkoleniu i narzędziom, dane mogą pomóc w podejmowaniu trafnych decyzji, zdobyciu zaufania i zmniejszeniu niepewności - szczególnie w trudnych czasach.
Firmy nie wykorzystują potencjału swoich danych, choć go widzą
W czasach niepewności przedsiębiorstwa dostrzegają wartość wykorzystania danych do podejmowania decyzji biznesowych:
- Obecnie 8 na 10 (80%) liderów biznesowych twierdzi, że dane mają kluczowe znaczenie w procesie podejmowania decyzji w ich organizacji.
- 73% zgadza się ze stwierdzeniem, że dane pomagają zmniejszyć poczucie niepewności i usprawnić podejmowanie bardziej trafnych decyzji w rozmowach biznesowych.
Chociaż pracownicy zgadzają się co do korzyści płynących z wykorzystania danych, istnieje wyraźny rozdźwięk pomiędzy tym, jak faktycznie używają ich w praktyce. Większość firm nie wykorzystuje danych do podejmowania krytycznych decyzji biznesowych:
- Ponad dwie trzecie (67%) firm nie wykorzystuje danych do podejmowania decyzji o ustalaniu cen zgodnie z warunkami ekonomicznymi, takimi jak np. inflacja.
- Mniej niż jedna trzecia (29%) wykorzystuje dane do tworzenia strategii przy wprowadzaniu produktów/usług na nowe rynki.
Organizacje nie wykorzystują również możliwości wykorzystania danych do kształtowania wartości firmy:
- Prawie 8 na 10 (79%) firm na rynku nie wykorzystuje danych do informowania o polityce różnorodności i integracji w swojej organizacji.
- Tylko 17% z nich używa danych w celach klimatycznych.
W warunkach niepewności to dane tworzą efektywność i dają zaufanie
Jeśli dane są prawidłowo zintegrowane i wykorzystywane, mają ogromny potencjał budowania efektywności i zaufania zarówno wśród klientów, jak i pracowników:
- 72% liderów biznesowych jest zdania, że dzięki danym ludzie skupiają się na rzeczach, które mają znaczenie i są istotne dla firmy.
- 73% zgadza się, że dane pomagają przyspieszyć podejmowanie decyzji.
- 73% twierdzą, że dane budują zaufanie w rozmowach biznesowych.
- Dwie trzecie (66%) uważa, że dane pomagają zminimalizować wpływ osobistych opinii lub ego w rozmowach biznesowych.
Firmy muszą zatem zlikwidować lukę w umiejętnościach cyfrowych, aby zacząć wykorzystać ogromną wartość, jaka ukryta jest w ich własnych danych.
Coraz więcej firm jest sparaliżowanych napływem danych. Jednocześnie nie dysponują one wiedzą jak najlepiej je zoperacjonalizować i wykorzystać do strategicznych inwestycji w przyszłości:
- 41% liderów biznesowych powołuje się na brak zrozumienia danych, ponieważ są one zbyt złożone lub nie są wystarczająco dostępne.
- Jedna trzecia (33%) tłumaczy się brakiem umiejętności generowania wniosków z danych.
- Prawie jedna trzecia (30%) jest przytłoczona liczbą danych, których wielkość ma wzrosnąć ponad dwukrotnie do 2026 roku.
Aby rozwiązać te problemy, 73% firm planuje kontynuować lub zwiększyć wydatki na rozwój umiejętności w zakresie danych i szkolenia dla pracowników. Szkolenie w tym zakresie pomogą zbudować kulturę danych, która będzie wspierała cele biznesowe i zwiększała odporność w trudnych czasach.
"Firmy mają do czynienia z jednym z najtrudniejszych okresów ekonomicznych naszych czasów. Mają jednak niewykorzystaną wciąż przewagę: swoje dane." - powiedział Juan Perez, Chief Information Officer, Salesforce. "Tajemnicą sukcesu jest połączenie danych z analityką. Ta kombinacja pozwala firmom zmaksymalizować korzyści z inwestycji w technologię oraz odkryć możliwości, które napędzają strategię biznesową i wzmacniają zaufanie klientów" - dodaje Perez.

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

Emitel i Miasto Poznań zacieśniają współpracę na rzecz innowacji w Wielkopolsce
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.