Komunikaty PR

Dlaczego Polacy współpracują z biurami nieruchomości? Oto główne powody

2023-03-30  |  11:00
Biuro prasowe
Kontakt

Rafał Bieńkowski
NNV Sp z o.o.

ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego 1
10-457 Olsztyn Olsztyn
rafal.bienkowski|nnv.pl| |rafal.bienkowski|nnv.pl
+48 690 303 185
https://www.nieruchomosci-online.pl/

Blisko połowa osób poszukujących nieruchomości deklaruje, że potrzebuje pomocy profesjonalnego doradcy – wynika z ankiety przeprowadzonej przez portal ogłoszeniowy Nieruchomosci-online.pl. Z okazji Dnia Pośrednika (30 marca) zapytano też ekspertów, jakie problemy są najczęściej powodem nawiązania współpracy z agentem nieruchomości.  

Ankieta przeprowadzona wśród poszukujących na portalu Nieruchomosci-online.pl pokazuje, że z pomocy pośredników chętniej korzystają osoby kupujące domy. W 2022 r. chęć nawiązania współpracy z doradcą ds. nieruchomości zadeklarowało w tym segmencie 49,4 proc. użytkowników. W przypadku mieszkań odsetek ten wynosił z kolei 43,3 proc.

Jak pokazują nasze dane, duża część poszukujących jest świadoma możliwych korzyści wynikających ze współpracy z biurem nieruchomości. Wierzą, że pośrednik jest w stanie pomóc im sprawniej przejść przez cały proces kupna, sprzedaży lub wynajęcia nieruchomości. W ostatnich latach postrzeganie zawodu pośrednika oczywiście zmieniało się. Szczególnie istotnym momentem był wybuch pandemii. Nasza cykliczna ankieta pokazała, że to właśnie od marca 2020 r. zauważalnie wzrósł odsetek osób deklarujących chęć nawiązania kontaktu z agentem – mówi Alicja Palińska z działu analiz Nieruchomosci-online.pl.

Portal Nieruchomosci-online.pl zapytał pośredników, co najczęściej skłania kupujących i sprzedających do nawiązania współpracy z biurami nieruchomości.

Nie mam wystarczająco dużo czasu

Brak czasu to coraz częstszy bodziec do nawiązania współpracy z biurem nieruchomości. Zwłaszcza wśród klientów, którzy mają świadomość, że aby wyczerpać wszystkie dostępne kanały i sposoby sprzedaży, należy się mocno zaangażować w cały proces – mówi Barbara Chalińska, współwłaścicielka biura nieruchomości Moje Nowe M. – Wszystko zaczyna się od etapu „zerowego”, czyli od samego przygotowania nieruchomości. Już to często jest zaniedbywane przez sprzedających. Następnie przechodzimy do home stagingu z obiektywnym doradcą, który wie, co będzie dobrze wyglądało i z wyczuciem, ale bez sentymentu, poprawi wygląd domu czy mieszkania. Kolejnym krokiem jest przygotowanie materiałów wizualnych. Zdjęcia, filmy, rolki, relacje, materiały z drona, spacery 3D – jest w czym wybierać. Do tego zebranie dokumentów, przygotowanie oferty, jej pozycjonowanie, prezentowanie na miejscu, kontakt z zainteresowanymi, negocjacje. To wszystko wymaga zaangażowania, wiedzy, nakładów, doświadczenia i wyczucia. Już dawno minęły czasy, gdy wystarczyły dwie linijki ogłoszenia na łamach lokalnej prasy. Sprzedać nieruchomość może każdy, ale sprzedać ją dobrze mogą profesjonaliści.

Nie mam dostatecznej wiedzy o nieruchomościach

– Jednym z głównych powodów nawiązania współpracy jest brak wiedzy w zakresie tego, jak prowadzić sprzedaż i jak negocjować warunki cenowe. Ostatnia historia, jaka przychodzi mi do głowy: transakcja wiązana, małżeństwo w starszym wieku marzyło o zamianie małego mieszkanka na większe, bardziej komfortowe. Nie wiedzieli, jak to zorganizować, aby nie ryzykować utraty oszczędności. Znalazłam im najpierw nieruchomość i wynegocjowałam cenę o kilkadziesiąt tysięcy niższą od ofertowej. Zostawiliśmy sprzedającemu zadatek i przekonaliśmy, aby zaczekał kilka miesięcy na pieniądze od klientów, bo muszą sprzedać swoją nieruchomość. Udało się sprawnie powiązać transakcje, dzięki czemu moi klienci w ciągu trzech miesięcy byli już w nowej nieruchomości, bez stresu i z zaoszczędzonymi pieniędzmi. Takie transakcje to duża odpowiedzialność, ale dzięki mojemu 12-letniemu doświadczeniu w sprzedaży i negocjacjach klient jeszcze na współpracy zarobi, mimo że płaci mi wynagrodzenie – opowiada Paula Augustynowicz-Szul, właściciel agencji Apartamenty Warmii oraz pośrednik w biurze Domy na Warmii i Mazurach.

Skomplikowane stany prawne i obawa przed zakupem nieruchomości z problemem to kolejne motywatory do skorzystania z usług agencji. A w przypadku obcokrajowców, którzy są częstymi klientami naszego biura, jest to także brak znajomości cen, topografii miasta, języka i aspektów prawnych – dodaje Barbara Chalińska.     

Zauważam, że osoby zatrudniające pośredników to najczęściej fachowcy w innych dziedzinach. I takie osoby szukają fachowca od nieruchomości. Oczekują rady, analizy, płynnej organizacji całego procesu i odpowiedzialności – mówi Łukasz Gilis, właściciel biura nieruchomości RE/MAX Family.

Moje emocje biorą górę!  

Gdy mówimy o sprzedaży nieruchomości, w której klienci spędzili kawałek swojego życia, transakcje bywają dokonywane pod wpływem bardzo silnych emocji. Zarówno po stronie sprzedających, jak i kupujących. A emocje potrafią być bardzo złym doradcą, zwłaszcza przy negocjacjach. Zdarzały się już transakcje, przy których motywacją do współpracy z pośrednikiem był zbyt emocjonalny stosunek samych sprzedających do nieruchomości, którą musieli sprzedać, mimo że całym sercem chcieliby tam dalej mieszkać. Po pierwszych osobiście przeprowadzonych prezentacjach zwrócili się do agencji, prosząc o wsparcie, ponieważ trudno im było znieść widok obcych osób przemierzających się do zakupu ich domu – opowiada Barbara Chalińska z Moje Nowe M. – Pamiętajmy również, że transakcje nie zawsze są dokonywane w wyniku pozytywnych zdarzeń, takich jak ślub, narodziny dziecka czy awans zawodowy. Kiedy mamy rozwodzące się pary, skłóconych współwłaścicieli czy pogrążonych w żałobie spadkobierców, często przyjmujemy rolę mediatorów, bez których trudno byłoby o wspólne zdanie po jednej stronie transakcji.  

Mam złe doświadczenia ze sprzedaży na własną rękę 

Zatrudnienie agenta często jest też efektem negatywnych doświadczeń klientów z poprzednich transakcji dokonywanych samodzielnie. Trudna nieruchomość, kłopoty wynikające z podpisania niewłaściwych umów, nieumiejętność negocjacji, trudny sprzedający – jednym słowem, to był dla nich koszmar. Są też osoby zupełnie zagubione, które zdają sobie sprawę, że ten proces nie jest prosty. Słyszały, z jakimi problemami zmagali się ich bliscy czy znajomi, dlatego poszukują kontaktu do osoby zaufanej, godnej polecenia. Na ten temat powstałaby książka, i to niejedna… – zapewnia Łukasz Gilis z RE/MAX Family.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: NNV Sp z o.o.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Nieruchomości Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele? Biuro prasowe
2025-05-13 | 06:00

Deweloperzy ukrywają ceny mieszkań. Z troski o klientów czy swoje portfele?

Rynek nieruchomości w Polsce rządzi się swoimi prawami. Klient nierzadko poznaje ceny lokali dopiero wtedy, gdy zapyta o nie sprzedawcę. Najlepiej osobiście, podczas spotkania
Nieruchomości Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?
2025-04-29 | 18:00

Więcej przestrzeni, mniej hałasu – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają przedmieścia?

Rynek nieruchomości przeszedł w ostatnich latach dużą metamorfozę. Coraz więcej osób, zamiast mieszkania w centrum dużego miasta, wybiera życie na przedmieściach.
Nieruchomości Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór
2025-04-25 | 06:00

Jak czytać rzuty mieszkań i uniknąć przykrych niespodzianek? AI ułatwia wybór

Zakup mieszkania to decyzja, której skutki odczuwamy przez lata. Metraż i liczba pokoi są ważne, ale to układ pomieszczeń decyduje o tym, czy nowe mieszkanie będzie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów

Branża recyklingu stoi przed wyzwaniami związanymi z wdrożeniem systemu kaucyjnego, systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta i rozporządzenia PPWR. Brakuje jednak odpowiednich przepisów dostosowujących polskie prawo i realia do unijnych regulacji. W efekcie utrzymującej się niepewności prawnej między 2018 a 2023 rokiem co trzeci zakład recyklingu zamknął działalność. Wiele firm odkłada inwestycje, czekając na uregulowanie rynku. Podobna niepewność dotyczy też producentów opakowań. 

Transport

Testowanie pojazdów zautomatyzowanych wkrótce będzie możliwe. To odpowiedź na postulaty przedsiębiorców

Kończą się prace nad przepisami, które mają usprawnić prace badawcze nad pojazdami zautomatyzowanymi. Ma to być odpowiedź na postulaty przedsiębiorców, którzy wskazywali na potrzebę pilnej zmiany przepisów w zakresie testowania pojazdów autonomicznych. Obecne regulacje nie sprzyjają postępowi technologicznemu i rozwoju autonomiczności pojazdów, o czym świadczy bardzo niewielka liczba wydanych uprawnień do ich prowadzenia.

Firma

Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje

Polscy przedsiębiorcy często negatywnie oceniają jakość przepisów podatkowych – wynika z raportu „Przedsiębiorcy pod lupą fiskusa 2025” przygotowanego przez firmę doradztwa podatkowego MDDP we współpracy z Konfederacją Lewiatan. Ich niepokój budzą niejednolite interpretacje przepisów i niepewność prawa podatkowego, które cały czas jest modyfikowane. Wśród kluczowych zmian w obszarze podatków, które będą dotyczyć praktycznie wszystkich przedsiębiorców, są m.in. wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur czy zmiany w podatku od nieruchomości.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.