Komunikaty PR

Dlaczego tegoroczny Black Friday może być niebezpieczny dla naszych finansów

2021-11-26  |  01:00
Biuro prasowe
  • Aż 86% gospodarstw domowych w Polsce odczuwa wzrost cen bardziej niż zwykle – wynika z najnowszego badania ZPF i IRG SGH.
  • Mimo to, rośnie skłonność Polaków do ponoszenia wydatków na dobra trwałego użytku, np. sprzęt AGD/RTV[1].
  • Konsumenci nie chcą także rezygnować ze specjalnych okazji do zakupów  – większość, bo aż 9/10 osób, planuje zrobić zakupy podczas tegorocznego Black Friday[2].
  • Eksperci przestrzegają przed, tylko z pozoru atrakcyjnymi, promocjami oraz zadłużaniem się na cele zakupowe ponad swoje możliwości.

W ostatnich latach Black Friday nie ma za wiele wspólnego z pierwotnym zamysłem, czyli możliwością zrobienia zakupów w okazyjnych cenach jedynie w ostatni piątek listopada. Obecnie promocje zaczynają się już 2 listopada i trwają praktycznie do Świąt, o czym konsumenci informowani są na każdym kroku - przez bilbordy, media społecznościowe oraz reklamy w prasie, radiu i telewizji. Okazuje się, że większość z nas nie oprze się pokusie zakupów, pomimo innych wydatków, które coraz bardziej obciążają budżety domowe.

Inflacja nie powstrzyma Polaków przed zakupami?

W ostatnich miesiącach inflacja w Polsce sięga rekordowych poziomów, co szczególnie widoczne jest w rosnących cenach, m.in. artykułów spożywczych. Nasze budżety obciążane są również przez wysokie koszty energii, gazu i paliw. Z najnowszego badania ZPF i IRG SGH wynika, że aż 86% gospodarstw domowych w Polsce odczuwa wzrost cen bardziej niż zwykle. Mimo to, nadal jesteśmy skłonni korzystać z zakupowych okazji.

- W badaniu „Sytuacja na rynku consumer finance” zapytaliśmy Polaków o skłonność do ponoszenia wydatków na dobra trwałego użytku, jak sprzęty domowe. Choć wyniki nie osiągnęły jeszcze poziomów sprzed pandemii, to w III kwartale br. 63,5% uznało takie zakupy za prawdopodobne, a ponad połowa chce je sfinansować kredytem. Wzrost popytu to dobry sygnał dla gospodarki, jednak pamiętajmy o możliwych dalszych podwyżkach, m.in. stóp procentowych, które podniosą wysokość raty kredytu. Zawsze zostawiajmy też finansowy bufor bezpieczeństwa na kolejny miesiąc, nawet niewielki, choćby 50 zł, który pokryje ewentualne, nieprzewidziane wydatki – mówi dr Artur Trzebiński, Doradca ds. ekonomicznych Związku Przedsiębiorstw Finansowych.

Black Friday – jak robić zakupy, żeby faktycznie skorzystać?

Okazją do zrobienia dużych zakupów są listopadowe wyprzedaże typu Black Friday, Cyber Monday i inne przedświąteczne promocje. Wtedy też kupujemy sprzęty AGD i RTV, a także prezenty pod choinkę dla najbliższych. Należy jednak być czujnym. Jak wynika z danych Deloitte, podczas ubiegłorocznego Black Friday średnie obniżki cen osiągnęły zaledwie 3,4%.

Gorączka zakupów może spowodować, że: po pierwsze - nie sprawdzimy cen w innych sklepach i znacznie przepłacimy, a po drugie – sięgniemy po towary, na które tak naprawdę nas nie stać lub nawet ich nie potrzebujemy. Możemy wówczas podjąć nieprzemyślane decyzje w kwestii finansów, a konsekwencje będziemy odczuwać jeszcze przez wiele miesięcy. Jest to szczególnie niebezpieczne w obecnej rzeczywistości rosnących wciąż cen podstawowych artykułów domowych oraz rachunków.

Jeśli zdecydujemy się na kredyt, pożyczkę, czy też raty, pamiętajmy też, by dokładnie zapoznać się z zasadami finansowania i oprocentowaniem. Upewnijmy się więc, że wysokość miesięcznej raty jest dopasowana do naszych możliwości. Jeśli na etapie spłacania zdarzy się tak, że nie będziemy w stanie regulować kolejnych rat w terminie, niezwłocznie poinformujmy o tym wierzyciela i nie unikajmy odpowiedzialności, gdy zgłosi się do nas windykator.

8 najważniejszych zasad podczas zakupów w Black Friday:

  1. Zastanówmy się, jakich sprzętów czy odzieży faktycznie potrzebujemy;
  2. Porównajmy ceny artykułów w kilku miejscach;
  3. Zastanówmy się, czy faktycznie nas na nie stać;
  4. Nie wydawajmy więcej niż na to pozwala budżet domowy;
  5. Pamiętajmy, że wirtualne pieniądze wydaje się łatwiej i szybciej, co grozi nadszarpnięciem budżetu;
  6. Biorąc pożyczkę, zawsze dokładnie zapoznajmy się z warunkami finansowania;
  7. Nie unikajmy odpowiedzialności, gdy pojawią się problemy ze spłatą.
     

 

 

 


[1] Raport ZPF i IRG SGH: Sytuacja na rynku consumer finance. III kwartał 2021

[2] Ankieta Offerista: Jakie zakupy planują konsumenci na Black Friday 2021 i ile wydadzą?

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo Biuro prasowe
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.