Komunikaty PR

Dotacje napędzają fotowoltaikę

2021-07-22  |  12:18
Biuro prasowe

Prawie połowa konsumentów współfinansuje zakup instalacji fotowoltaicznej z państwowych dofinansowań i dotacji. Najczęściej są to programy „Czyste Powietrze” oraz „Mój Prąd”, które napędzają rozwój czystej energii – wynika z badania ARC Rynek i Opinia dla Alians OZE.

Od kilku lat w Polsce mamy do czynienia z niespotykanym wcześniej boomem na instalacje fotowoltaiczne, zarówno te przydomowe, jak i biznesowe czy w gospodarstwach rolnych. Nie byłby on możliwy, gdyby nie państwowe zachęty i dofinansowania. Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że jedynie 15% konsumentów, którzy jeszcze nie posiadają instalacji fotowoltaicznej, zdecydowałoby się na jej zakup bez dotacji.

Brak środków odstrasza

Dla 64% respondentów państwowe i samorządowe dotacje są znacznym czynnikiem zachęcającym do realizacji słonecznych inwestycji. Aż 25% badanych odpowiedziało, że bez dofinansowania zdecydowanie nie podejmie decyzji o zakupie fotowoltaiki. 

- Poziom państwowych dotacji i zachęt w Polsce jest dość duży. Na pewno sprzyja rozwojowi rynku OZE. Rośnie także świadomość i wiedza konsumentów, gotowych na innowację energetyczną, która przynosi wiele korzyści. To proces ewolucyjny – uważa Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.

Skąd brać pieniądze?

Skoro brak pieniędzy jest barierą przed inwestowaniem w zieloną energię, warto odpowiedzieć na pytanie, gdzie ich szukać? 47% respondentów deklaruje, że skorzystało z rządowych dotacji. Najczęściej wybierane są programy „Czyste Powietrze” (37%) oraz „Mój Prąd” (36%). Sporą popularnością cieszy się ulga podatkowa związana z termoizolacją – taką odpowiedź wybrało 32% badanych, nieco mniejszą, regionalne programy (np. Poznań – Program Słoneczne Dachy) -  18%. Z kolei 2% badanych wskazało na inne źródła pozyskiwania pieniędzy.

- Konsumenci mogą też korzystać z dotacji udzielanych przez samorządy, które są zagwarantowane z budżetu UE lub funduszy norweskich. Sięgają one nawet 80% kosztów inwestycji. Klientów, którzy twierdzą, że nie mają środków na inwestycję w ekologiczną energię zawsze pytam, czy stać ich na płacenie coraz wyższych rachunków za prąd. Wszelkie analizy wskazują, że stawki będą jeszcze wzrastać, tak samo zapotrzebowanie na energię. Warto zrobić sobie krótki rachunek ekonomiczny. Wówczas okaże się, że płacąc za instalację środkami z kredytu czy leasingu ponosimy przez okres umowy podobne koszty, jak gdybyśmy płacili w dalszym ciągu rachunki za energię. Budżet jest podobny. Różnica polega na tym, że kończąc spłacanie kredytu, pozostajemy z własną, czystą energią bez konieczności zakupu energii z sieci  – dodaje Jakub Jadziewicz.

Dominuje kapitał własny

Nadal jednak najwięcej proekologicznych inwestorów, którzy już zakupili panele fotowoltaiczne wybiera własne środki finansowe. Taką odpowiedź wybrało 67% badanych. 27% korzysta z oferty kredytów i pożyczek, a 2% z leasingu. 1% zaś wskazało na inne źródła finansowania.

- Polacy przekonali się do tego, że fotowoltaika to dobra inwestycja w tani i zdrowy dla środowiska prąd. Dlatego chcą inwestować własne środki. Myślę, że część osób traktuje to też jako bezpieczną formę pomnażania swoich oszczędności. Lokaty bankowe sięgają zera, tymczasem inwestowanie w fotowoltaikę, może przynieść stopę zwrotu nawet na poziomie 20% rocznie – podsumowuje Jakub Jadziewicz.

Badanie Alians OZE „OZE Index – Fotowoltaika oczami Polaków” przeprowadzono na próbie 802 osób w wieku 16-65 lat mieszkających w domach, w tym 197 respondentów posiadających instalacje fotowoltaiczne. Realizacja: ARC Rynek i Opinie, kwiecień 2021.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero Biuro prasowe
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-18 | 23:00

Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT

Dlaczego warto rozwijać karierę w energetyce? Mogli się o tym przekonać uczestnicy Targów Pracy na Wojskowej Akademii Technicznej (WAT). Podczas pierwszego dnia wydarzenia odbywającego się 17 i 18 kwietnia br. Stoen Operator

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.